Dynamo

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Dynamo

Post by Sturla »

78 mod. Dynamo - bør den skifts ut selv om den virker, eller leveres inn på service? Den er like gammel som bilen, og har nok aldri vært tatt løs før. Med tanke på bekymmerfri kjøring når man engang skal tilbake i trafikk. Samme egentlig med starter som skraper tidvis. Der har jeg en brukt en, bør den også innom et el-verksted før jeg setter den på? Og lønner det seg å få det overhalt fremfor å kjøpe ny?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Dynamo

Post by citro1cx »

Sturla wrote:78 mod. Dynamo - bør den skifts ut selv om den virker, eller leveres inn på service? Den er like gammel som bilen, og har nok aldri vært tatt løs før. Med tanke på bekymmerfri kjøring når man engang skal tilbake i trafikk. Samme egentlig med starter som skraper tidvis. Der har jeg en brukt en, bør den også innom et el-verksted før jeg setter den på? Og lønner det seg å få det overhalt fremfor å kjøpe ny?
For noen år tilbake hadde vi en ordning med å levere inn den gamle og få en overhalt en tilbake ved å betale et pristilegg. Brukte dette ofte på startere og dynamoer og det var tusenlapper å spare i.f.t. å kjøpe nytt. Vet dette fortsatt er mulig med bremser (trondheim brems og clutch), kanskje finnes det et slikt firma i Bergen?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dynamo

Post by jonsto »

Er vel en panteordning på dynamoer og startere. Men ikke på alle. Det er vel snakk om en 2 - 3 hundre på dynamoer som passer på våre. Jeg kjøper dynamoer for ca. 1200 + moms (tror jeg). Startere også rundt 2.000.
Spesielt dynamoen må du sjekke. De har en tendens til å slite ut sleperingene. Sjekk starteren også. Se om børstene er mye slitt. Foringen i enden av akslingen skal det ikke være slakke i. Denne kan byttes.
Mvh
Post Reply