Instrumentbelysning CX

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Odin
Posts: 1
Joined: Tue 12 Jun, 2007 11:17

Instrumentbelysning CX

Post by Odin »

De fleste klager over altfor mye/mange lys på CX-panelet, og jeg har vært en av dem!

Nå har The Machine (Serie 2 T1 1987) slått tilbake, og gradvis (over noen måneders bruk) dimmet diode etter diode på instrumentpanelet, så nå er det bare svak belysning i instrumentene til høyre og venstre på panelet. Det er vel ikke uvanlig at diodene brenner ut på CX, men her har jeg sannsynligvis et annet problem, muligens i tillegg. Det er jo en rattet reostat som dimmer hele panelet, men jeg tviler på at den kan være synderen. Varsellysene (på/av) er ikke berørt av dette.

Er det noen annen vei enn å røske ut hele panelet og møysommelig erstatte diode for diode ... og så oppdage at det må være en annen ugle i mosen?

Jeg regner med at flere har løst dette problemet, eller lært seg å leve med det?
oml
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Instrumentbelysning CX

Post by jonsto »

Det er ikke dioder i lysene på instrumentpanelet på CX men vanelige pærer. Disse blir svarte på innsiden av glasset over tid. Dette gjeldar da de som lyser opp instrumentene. Husker i farten ikke hvor mange pærer det er, tre eller fire tror jeg. De fordeler lyset rundt på instrumentene ved hjelp av plastikkstaver. Det er nok ingen annen vei enn å ta ut instrumentbordet og skifte pærer. Du kan skifte bare pærene, noe som er litt knotete, eller pærene med sokkler. Noe som er vesentlig dyrere.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Instrumentbelysning CX

Post by citro1cx »

Odin wrote: Det er jo en rattet reostat som dimmer hele panelet, men jeg tviler på at den kan være synderen. ?
si ikke det, den er lumsk og kan slukke hele panelet uten forvarsel for så å slå seg på etter eget ønske.

Ellers er det som Jon sier ingen vei utenom å ta ut hele panelet på CX hvis man skal skifte pærer. Jeg synes egentlig ikke det er noe sak å gjøre dette. Det eneste som er litt plundrete er å få ut speedmetervaijeren og å få satt den på plass igjen.

Slik ser det ut på baksida av selve konsollen, veldig greit å skifte alle pærene når konsollen først er ute:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Instrumentbelysning CX

Post by Black Lemon »

Dette er vel faktisk en av de operasjonene som er langt enklere på CX enn på XM, ihvert fall XM serie 2 hvis det kan være noen trøst.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Instrumentbelysning CX

Post by Sturla »

Finnes det noe annet enn å skifte gasskuler bak som er lettere på XM en på CX? Synes CX er utrolig mye bedre gjennomtenkt med tanke på service.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Instrumentbelysning CX

Post by jonsto »

Sturla wrote:Finnes det noe annet enn å skifte gasskuler bak som er lettere på XM en på CX? Synes CX er utrolig mye bedre gjennomtenkt med tanke på service.
Skal ikke utale meg om det, da jeg ikke kjenner noe til XM. Men det er vel egentlig bare to jobber jeg gruer meg litt til når det gjelder CX. Det er å skifte tannstang, og å skifte undre motorfeste med motoren i bilen. :wink: :roll:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Instrumentbelysning CX

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har en xm, riktignok en 2,5td, og har skrudd en del på den. Jeg vet vel ikke om det ikke er gjennomtenkt akurat, men det føles stort sett litt mere kompakt og trangt alt. Det er også vanlig med mye demontering for å komme til ja, egentlig nesten uansett hva man skal gjøre. I litt større grad enn på cx. :)


-m
Post Reply