Xenon i CX

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by jonsto »

Göran W wrote:Det säljs mycket som inte är tillåtet att använda! Du kan köpa "slicks" men får inte köra på dessa på allmän väg! Du kan köpa vapen men det är inte tillåtet att skjuta grannen för det...... :wink:
Og enkelte ting er det lov å selge, men ikke kjøpe. Det er enda mer uforståelig.
Reagerer ikke raskt nok de som har lysene montert originalt heller. Er litt ujevn assfalt på veien der jeg bor. Merker ingenting på CXen, men når jeg møter disse hersens SUVene så hopper og danser de så lyset er rett i trynet på meg. (Og det er 30 km. fartsgrense). Hjelper jo ikke en døyt med automatisk regulering når de setter på et fjæringssystem som ikke fungerer. :wink: :roll: :?
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Xenon i CX

Post by tronde »

pål wrote:MEN siden dere alle sitter her så skinnhellige og påstår at det ikke er lovlig. Hvordan kan det ha seg at omtrent hver 3. bil jeg møter om morgenen har Xenon og 2 av 3 av disse blender meg.. Hvordan kan det være lov å selge ombyggingsett ? Hva er straffen for å kjøre med slikt, OM man skulle bli stoppet
For å bli karakterisert som skinnhellig må jeg vel i så fall ha ettermontert xenon i min bil? Det har jeg ikke.

Det er mange lovlige anvendelser for denne type xenon. I arbeidsmaskiner f.eks. er det helt kurant.
asn
Posts: 43
Joined: Sun 26 Nov, 2006 15:28

Re: Xenon i CX

Post by asn »

Det finnes flere grunner til og droppe Xenon slik jeg ser det,
den viktigste er det estetiske, det ser utrolig feil ut på gamle biler.
Lid nå litt for skjønnheten!
Jeg er sikkert fordomsfull og ufin når jeg sier dette, men slik jeg ser det det rett ut "harry".
Neste stopp er se & hør, tresko og multi tool i beltet.

CX er en vakker, stilfull og elegant bil - jeg mener eiere av disse bør støtte opp under bilens image.
Kjøpte selv en XM nylig, med ettermontert Xenon - det skal ut og i søpla. Asap.
love is a delicate spirit that loses its essence under scrutiny - i don´t really care -
http://autoshite.com
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by pål »

Ikke meningen å støte noen, men poenget var bare at at jeg lurer på hvem det er som ettermonterer slikt, siden "alle" vet at det er ulovlig? Å hvorfor skal ikke jeg gjøre det når alle andre ...osv. det er jo jeg som får problemer som følge av at andre gjør noe ulovlig :evil: :cry:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by citro1cx »

pål wrote:Ikke meningen å støte noen, men poenget var bare at at jeg lurer på hvem det er som ettermonterer slikt, siden "alle" vet at det er ulovlig? Å hvorfor skal ikke jeg gjøre det når alle andre ...osv. det er jo jeg som får problemer som følge av at andre gjør noe ulovlig :evil: :cry:
Bortsett fra gubbene i XM klubben... :roll: Vil jeg påstå at mange er noget yngre enn deg Pål...og går på 3. året videregående skole + noen år...men det er vel mulig at man vil føle seg litt yngre hvis man har xenon...både i syn og utseende :lol:

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5ner
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by pål »

Hmmm, ser at Bilextra har slike LED-kjørelys a'la audi for ettermontering :roll: Hva med å sette på slike på CX'en :evil:
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Xenon i CX

Post by Black Lemon »

Kjøpte selv en XM nylig, med ettermontert Xenon - det skal ut og i søpla. Asap.
Jeg så en sølvgrå XM Berline med xenon i Smestadkrysset for noen uker siden. Det er første gang jeg ser Xenon på en XM. Var det deg mon tro?

Enig i at det rent visuelt ikke passer på en CX. Jeg har faktisk aldri kjørt en bil med Xenon (og det er jo ikke så rart da jeg kun kjører CX og XM og er fullstendig ødelagt av det) så jeg aner ikke hvordan det ser ut på landeveien med xenon, men antar at det lyser bra på mørk regnvåt asfalt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
asn
Posts: 43
Joined: Sun 26 Nov, 2006 15:28

Re: Xenon i CX

Post by asn »

Black Lemon wrote:
Kjøpte selv en XM nylig, med ettermontert Xenon - det skal ut og i søpla. Asap.
Jeg så en sølvgrå XM Berline med xenon i Smestadkrysset for noen uker siden. Det er første gang jeg ser Xenon på en XM. Var det deg mon tro?

Enig i at det rent visuelt ikke passer på en CX. Jeg har faktisk aldri kjørt en bil med Xenon (og det er jo ikke så rart da jeg kun kjører CX og XM og er fullstendig ødelagt av det) så jeg aner ikke hvordan det ser ut på landeveien med xenon, men antar at det lyser bra på mørk regnvåt asfalt.

Ikke meg, jeg overtok denne uken og min er en mørk berline.
Selv har jeg erfart at ettermonterte xenon ikke er det helt store, de handler jo om mere enn en pære.
Derimot er det ett ufravikelig faktum at det fungere bra på biler som har dette orginalt.

Jeg er sikkert over middels nærd på det området, når det kommer til det visuelle men - når man først velger og kjøre CX må man (etter min mening) stå løpet ut.
Det har ingenting med "old fart" og gjøre, har så vidt bikket 27 selv - så jeg styrer klar av rökejakke til daglig, enn så lenge.
love is a delicate spirit that loses its essence under scrutiny - i don´t really care -
http://autoshite.com
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by Sturla »

Xenon i XM er vel et rop om hjelp. XM har jo bilhistoriens dårligste lys. Sykkel med dynamo og lommelyktpære i lykten har bedre belysning. Har et slikt sett til XM - men har aldri satt det på, var ikke klar over at det ikke er lovlig? At det er mulig å lage en slik løsning som på XM etter at DS kom med doble nivåregulerende svingelys med GOD effekt er vankelig å begripe.
CX lys blir ok med ettermontert rele og ev. litt sterkere pære. :)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Xenon i CX

Post by Black Lemon »

Det har ingenting med "old fart" og gjøre, har så vidt bikket 27 selv - så jeg styrer klar av rökejakke til daglig, enn så lenge.
Passende alder å gi seg i kast med klassiske Citroëner. Jeg kjøpte selv min CX på min 28 årsdag i 1990 og senest i kveld kunne jeg kose meg med CXen med gule pærer i høstmørket med ny høydekorrektør og sveiset eksos og etter to uker uten CX-kjøring, var det som den første gangen jeg rattet den ut på veien i mars 1990. Ingen annen bil kunne forhekset meg i snart 20 år slik som CX (tror jeg da). XMen er nydelig den og, men greier ikke å forhekse meg (kanskje hvis jeg hadde serie 1 XM V6 24v black-on-black)
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
asn
Posts: 43
Joined: Sun 26 Nov, 2006 15:28

Re: Xenon i CX

Post by asn »

Black Lemon wrote:
Det har ingenting med "old fart" og gjøre, har så vidt bikket 27 selv - så jeg styrer klar av rökejakke til daglig, enn så lenge.
Passende alder å gi seg i kast med klassiske Citroëner. Jeg kjøpte selv min CX på min 28 årsdag i 1990 og senest i kveld kunne jeg kose meg med CXen med gule pærer i høstmørket med ny høydekorrektør og sveiset eksos og etter to uker uten CX-kjøring, var det som den første gangen jeg rattet den ut på veien i mars 1990. Ingen annen bil kunne forhekset meg i snart 20 år slik som CX (tror jeg da). XMen er nydelig den og, men greier ikke å forhekse meg (kanskje hvis jeg hadde serie 1 XM V6 24v black-on-black)

Hehe, har nok holdt på litt ellers også,
solgte netopp min CX break, har fremdeles en Dspecialé og en del andre europeiske godbiter, så ingen fare.
CX skal jeg ha i gjenn, men da en som er "mint" og kun til langferd sommerstid.
XM med hydractiv imponerer når man får opp farten - rundt 150+ så begynner understellet virkelig og fungere.
Gode og billige biler til daglig ferdsel. :)
love is a delicate spirit that loses its essence under scrutiny - i don´t really care -
http://autoshite.com
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Xenon i CX

Post by Black Lemon »

XM med hydractiv imponerer når man får opp farten - rundt 150+ så begynner understellet virkelig og fungere.

Dette har du helt rett i. Jeg synes XMen blir bedre når farten er over 120 km/t, men jeg er nok bitt noe mer "kylling" med årene så det blir sjelden jeg får satt hydractiv-systemet på prøve.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by ingkogni2 »

Ang. dette med lys... Har oppgradert lysene på bruks-CX'n min til et veldig bra nivå. Jeg har hovedlys med enkle reflektorer på den (H4) og to Bosch bøttelykter på fangeren (H3). Hovedlysene har i tillegg lysforsterkingssats fra Biltema (som egentlig bare er en ferdiglaget sats med releer og sikringer som bruker den gamle lyskretsen som styrestrøm for de nye releene), og Osram sine Nightbreaker-pærer som gir 90% mer lys (ifølge innpakkningen). Pærene koster ganske mye (jeg ga 199 for paret, og det er innkjøpspris der jeg jobber), men om man vil ha godt lys på lovlig hvis. så er det verd det. Nightbreaker finnes også i H3, slik at man kan ha det i 1000-metringene i hovedlysene for dem som har det også. Jeg har tenkt å sette Nightbreaker i ekstralysene etterhvert...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Xenon i CX

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:Jeg synes XMen blir bedre når farten er over 120 km/t,
Da kan du fort komme i kattegorien sykkelist. Med eller uten fjæring. :wink: :)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Xenon i CX

Post by Black Lemon »

Da kan du fort komme i kattegorien sykkelist. Med eller uten fjæring.
Det er nettopp det og da er det bedre å være frivillig syklist enn tvungen syklist. Man lærer av sine feil i unge år, men moro var det lell.

Lysene i CXen er jo egentlig ikke så gærne så lenge man bruker gode pærer. Pærerene i CXen min varer gjerne i mange år og det skyldes vel at det er spenningsfall frem til pærene. Nå om dagen kjører jeg med gule pærer for å være morsom, men skal jeg ut på landeveien, må de gule pærene ut ellers ser jeg ingenting.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply