"stivnet" vindusviskermekanisme

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

"stivnet" vindusviskermekanisme

Post by Sturla »

Jeg trodde viskermotoren var dårlig, og tok den fra hverandre og smurte opp, og testet. Den virker fint på alle innstillinger.
Problemet er at selve mekanismen står bom fast. Så spørsmål - hvordan tar jeg denne løs for å smøre opp/reparere?
Skal den store bolten foran frontruten løsnes, og hva slags materiale er den lagd av, det virker helt bløtt?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by jonsto »

Mener det er plastikk i den mutteren. Hele uniten sitter vel i tre skruer, tror jeg, pluss denne plastmutteren på gjennomføringen.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by Sturla »

jah, den er plastik. Er det noen som har en fin slik liggende så vil jeg gjerne kjøpe den. Min hadde forent seg med gjengingen og ble herpet ved avmontering. Armaturen sitter for øvrig med fire skruer, den faller garantert ikke av mens man kjører.

Det kan se ut som jeg må se etter hele mekanismen, den virker helt sammengrodd og kan såvidt beveges med slegge. Noen tips? Ser ikke ut til å kunne tas fra hverandre. Kan serie 2 mekanisme brukes på serie 1? Da kan jeg kanskje få spyler på viskerarmen, det er jo stilig.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by tronde »

Sturla wrote:Kan serie 2 mekanisme brukes på serie 1? Da kan jeg kanskje få spyler på viskerarmen, det er jo stilig.
Jeg hadde spyler på armen i min '84-modell.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by ingkogni2 »

Alle serie 1 med brede skjermer (bred front og motorrom med større bredde for å få plass til 2,5 motorene med registerreim) har spyler i viskerarmen. min 79- modell har i armen, men har smal front (bytta panser av forige eier).

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by citro1cx »

Sturla wrote:Da kan jeg kanskje få spyler på viskerarmen, det er jo stilig.
Da må du vel ha en leamikk som har dyse på selve vidusvisker akslingen (som den på bildet).

Forøvrig tror jeg det er stort bøtningsmonn på mekanikken på vindusviskeren. Den er veldig solid laget i kraftig materiale og har et minimum av bevegelig deler. De fleste CX vindusviskeruniter jeg har vært bort i har blitt gulle go etter en omgang med smøremidler.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by Sturla »

yakk for svar, jeg prøver først med smøring
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: "stivnet" vindusviskermekanisme

Post by Sturla »

Akkurat, etter en del smøring så oppdaget jeg at det er en clip som kan løsnes, da kan akslingen dunkes ut av armaturen og det hele smøres opp. Det eneste jeg trenger da er en ny plastmutter!
:D
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply