Pakning på motorvarmer

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

Hei,

driver og pusler med den gamle 2 literen, og skal bytte radiator, termostat og litt slanger osv. Det er lekkasje fra radiatoren, greit nok, men ser også ut til å lekke litt ut mellom motorvarmeren og motoren. Er det noe jeg må tenkte på før jeg demonterer motorvarmeren egentlig?

Image

Bildet er tatt med luftfilteret demontert, den rustne greia som er delvis skrudd i motorvarmeren er luftfilterholderen. :D


-m
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by ingkogni2 »

Å tappe kjølevannet før du skrur ut motorvarmerelementet er lurt :P :P . Jeg fant ut det på den blaute måten en gang. (Jobba på Esso som 15-åring og skulle skifte på en polo fra 80-tallet der elementet er på undersiden...)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

hehe,

ok, da er det bare å kjøre ivei! Blir nok i helga. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by jonsto »

Jo du, en liten ting. Ikke knekk boltene. Og sett de inn med monteringspasta før montering. :wink:
Lag pakning av noe som tåler varme og vann.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

Hei,

ja det var ikke bare bare å få ut de boltene egentlig, jeg knakk den ene......... :o :(

Var en midt på ene siden, den siste jeg skrudde ut. For å få ut de andre måtte jeg virkelig lure og skru de både inn og ut nesten hele veien; men den siste klarte jeg ikke å få lirket rundt til å begynne med. Det ser ut til å gå greit å få det tett selv uten denne bolten. Hadde vært værre om en av hjørneboltene knakk. Er ikke bare bare å borre ut disse, siden det er litt trangt foran, men får se med tid og stunder. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

Fikk lurt inn en liten borremaskin med noe over 3mm bor på, og fikk borret litt over 1 cm inn i bolten. Har også fått lurt en M4 gjengetapp ca 1 cm inn, så det blir konvertering fra M6 til M4 på denne... :p tror ikke det er noe problem, det bør være sterkt nok likevel. :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by jonsto »

Blir sikkert tett dette. Bruk godt med pakningssement under monteringen så blir det bra. Bruk type Curil og ikke silikon. (Om du ikke har Tec7 da).
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

he he, hva er det du sier?? :) Jeg tenkte egentlig å lage til noe av noe pakningsmateriale for termostathus jeg har liggende. Hva er Curil?? :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by jonsto »

Curil er en type pakningssement som limer mye. :wink: Er gulaktig av farve og har en karakteristisk lukt som ikke kan beskrives. Samme type selges under andre navn. Permatex har vel også en sånn type. Tec7 er en silicon som vi brukte for å tette lekasjer bl. annet bak fenderlista på båter. Har stor limevne, og funker selv om det er fuktig. (Silicon bruker vann i herdeprosessen).
Mye lurt å få kjøpt ser du.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by dagmatti »

Jeg får vel dra på handletur da. :D Men tror vel egentlig at vanlig pakningsmateriale også vil funke. :O :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Pakning på motorvarmer

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Men tror vel egentlig at vanlig pakningsmateriale også vil funke. :O :)


-m
KUN det beste er godt nok for gammle erverdige damer vet du. :wink: :D (Men det skal jo være en pakning i tilegg til pakningssementen).
Mvh
Post Reply