Instruksjonsbok for cx diesel++

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by Brynjar »

Jeg har Haynes sin bok for cx bensin men finnes det for diesel?
På min gamle bil kunne klart høre turboen men ikke på 2,5 87 mod. skal den ikke høres. Fant ut at armen til vacumklokka på turboen satt fast og fikk løsnet den men ser ikke an den rører på seg ved pådrag. Hvilke funksjon har den?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by ingkogni2 »

Den klokka reggulerer hvor mye lufttrykk turboen skal få levere til motoren. Mener TRD T2 har 0,8 bar som maksimalt ladetrykk. Legger ved en tegning som forklarer prinsippet. :D

Kort forklart så fungerer det slik at vakuumet i innsuget før turboen og trykket på eksosen før turboen "samarbeider" om å utøve trykk og vakuum på membranen inni klokka. Inni klokka er det en fjær som motvirker påvirkningen fra trykk og vakuum og er kalibrert til å gi etter når ladetrykket er 0,8 bar. Når fjæra gir etter beveges et stag som står i tilknyttning til en ventil (Overtrykksventil på tegningen) som slipper eksosen utenom turboen og begrenser hvor mye turboen lader.

Om den arma/staget var fast i åpen stilling vil bilen gå dårlig siden noe av eksosen slipper utenom turboen, og om den var fast i lukket stilling vil bilen gå vannvittig bra siden den får mere luft enn den skal (over ca 2000 omdr/min, som er det som er oppgitt som området for flest NM).

Om man ønsker å stille opp turbotrykket, så kan man ta opp vakuum/trykk-klokka og shimse opp fjæra slik at den blir strammere og derfor trenger større trykk/vakkum for å gi etter :D

IngKogni2
Attachments
Luftinntak cx turbo.JPG
Luftinntak cx turbo.JPG (77.36 KiB) Viewed 3754 times
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by pål »

Denne tegningen stemmer overhodet ikke overens med våre diesel-turboer. Mulig det er slik på GTI Turboene, det vet jeg ikke.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by jonsto »

Det har du nok helt rett i Pål. Riktignok er det sent på kvelden :wink: men jeg prøver. På bensin turboer justeres mengden med luft til motoren. På diesel styres eksosen utenom turboen.
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by gopp »

jonsto wrote:Det har du nok helt rett i Pål. Riktignok er det sent på kvelden :wink: men jeg prøver. På bensin turboer justeres mengden med luft til motoren. På diesel styres eksosen utenom turboen.
Mvh
Jeg tror du må forsøke en gang til når du har sovet litt Jon :)

Eksosen går gjennom turboen på både bensin og diesel, for det er jo den som driver skovlene rundt som pumper mer luft inn i motoren.
Den eneste vesentlige forskjellen mellom bensin og diesel er at det ikke er et spjeld som regulerer hvor mye luft motoren får på diesel. Motorer "tar" den luften den klarer ut i fra hvor mye diesel den får.
På en bensinbil regulerer ytelsen på motoren ved at man regulerer hvor mye luft den får, og bensinen reguleres etter dette (enkelt fortalt, og ganske sant for forgasserbiler).

Prinsippet med å stramme fjæren til trykkreguleringen (waste gate) fungerer på både bensin og diesel, i alle fall så lenge det finnes kapasitet til å gi motoren mer drivstoff for å kompensere for større luftmengde. Man skal være forsiktig med å stramme for mye, for høyt trykk vil garantert skade motoren, og dersom du forer opp fjæra for mye vil ikke ventilen åpne nok til å "lette på trykket".
Gopp
-----------------
Har no' CX
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by ingkogni2 »

Denne tegningen stemmer overhodet ikke overens med våre diesel-turboer. Mulig det er slik på GTI Turboene, det vet jeg ikke.
Det eneste jeg kan se er feil med tegninga er at den delen av klokka jeg har tegnet at får trykk fra eksosen, egentlig skulle få trykk fra trykksiden på innsuget.
Det har du nok helt rett i Pål. Riktignok er det sent på kvelden men jeg prøver. På bensin turboer justeres mengden med luft til motoren. På diesel styres eksosen utenom turboen.
Mvh
Jeg tror du må forsøke en gang til når du har sovet litt Jon

Eksosen går gjennom turboen på både bensin og diesel, for det er jo den som driver skovlene rundt som pumper mer luft inn i motoren.
Den eneste vesentlige forskjellen mellom bensin og diesel er at det ikke er et spjeld som regulerer hvor mye luft motoren får på diesel. Motorer "tar" den luften den klarer ut i fra hvor mye diesel den får.
På en bensinbil regulerer ytelsen på motoren ved at man regulerer hvor mye luft den får, og bensinen reguleres etter dette (enkelt fortalt, og ganske sant for forgasserbiler).

Prinsippet med å stramme fjæren til trykkreguleringen (waste gate) fungerer på både bensin og diesel, i alle fall så lenge det finnes kapasitet til å gi motoren mer drivstoff for å kompensere for større luftmengde. Man skal være forsiktig med å stramme for mye, for høyt trykk vil garantert skade motoren, og dersom du forer opp fjæra for mye vil ikke ventilen åpne nok til å "lette på trykket".
Her tror jeg det er flere missforståelser ute og går. Overtrykksventilen har ingen ting med regguleringen av hvor mye pådrag man har (ingen forbindelse med gasspedalen). Den er bare en del av systemet som begrenser mengden power når ladetrykket når et bestemt trykk (0,8 bar). Dette er likt på Bensin og Diesel (GTI T1/T2 og TRD T2. TRD T1 veit jeg ikke da den har en annen turbo enn T2). Så det at bensinmotorer reggulerer gassen med mengden luft, mens dieselmotorer reggulerer med mengden diesel har ingen ting direkte med dette å gjøre. Alt dette systemet gjør er å begrense turbotrykket til 0,8 bar ved ca 2000 omdr./min...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by gopp »

ingkogni2 wrote:

Eksosen går gjennom turboen på både bensin og diesel, for det er jo den som driver skovlene rundt som pumper mer luft inn i motoren.
Den eneste vesentlige forskjellen mellom bensin og diesel er at det ikke er et spjeld som regulerer hvor mye luft motoren får på diesel. Motorer "tar" den luften den klarer ut i fra hvor mye diesel den får.
På en bensinbil regulerer ytelsen på motoren ved at man regulerer hvor mye luft den får, og bensinen reguleres etter dette (enkelt fortalt, og ganske sant for forgasserbiler).

Prinsippet med å stramme fjæren til trykkreguleringen (waste gate) fungerer på både bensin og diesel, i alle fall så lenge det finnes kapasitet til å gi motoren mer drivstoff for å kompensere for større luftmengde. Man skal være forsiktig med å stramme for mye, for høyt trykk vil garantert skade motoren, og dersom du forer opp fjæra for mye vil ikke ventilen åpne nok til å "lette på trykket".
Her tror jeg det er flere missforståelser ute og går. Overtrykksventilen har ingen ting med regguleringen av hvor mye pådrag man har (ingen forbindelse med gasspedalen). Den er bare en del av systemet som begrenser mengden power når ladetrykket når et bestemt trykk (0,8 bar). Dette er likt på Bensin og Diesel (GTI T1/T2 og TRD T2. TRD T1 veit jeg ikke da den har en annen turbo enn T2). Så det at bensinmotorer reggulerer gassen med mengden luft, mens dieselmotorer reggulerer med mengden diesel har ingen ting direkte med dette å gjøre. Alt dette systemet gjør er å begrense turbotrykket til 0,8 bar ved ca 2000 omdr./min...

IngKogni2
Da er vi enige IngKogni!

Jeg hevder ikke at det er noen forbindelse direkte mellom gasspedalen og overtrykksvetilen (waste gate). Jeg forsøkte kun å beskrive forskjellene mellom diesel og bensin, men at de bruker turbo på akkurat samme måte. Turboen komprimerer luft, og dersom man øker brenntoffmengden tilsvarende, får man høyere effekt. Teoretisk vil man da dobbelt så mye luft i forbrenningskammeret ved 1.0 bar ladetrykk, og dette skulle doble effekten. I praksis blir noe av den doblingen borte i tap som følge av at luften inn i motoren varmes opp, og ikke minst restriksjonen som turboen gir på eksossiden. Intercooler brukes for å minimerer temperaturøkningen på luften, og kan gi en stor effekt i seg selv, fordi kald luft inneholder mer oksygen enn varm. En god intercooler kan derfor fint gi 10% effektøkning, og i tillegg øke holdbarheten på motoren fordi den senker temperaturen internt i motoren.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by jonsto »

OK da, men vi er vel enige om at turboen går rundt. :wink: :D
Liker best systemet på store skipsmotorer. Der er det hverken dumpeventil eller noe annet mikk makk. :D
( På en båt jeg var hadde vi 4 turboer. Diameteren på innsug skovelen var vel rundt 1 meter. Det var saker det). :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by pål »

Forskjellen på turboen på TRD og TRD2 er ikke stor. Den gamle er vel litt større, og har wastegate innebygd i godset. Den nye er vel litt mindre, men Vakum(trykk) klokka sitter utenpå med stag bort til ventilen som sitter på eksossiden.

Kort fortalt ; om ladetrykket blir for stort, vil klokka bevege staget, for å åpne denne ventilen, som igjen slipper eksosen forbi skovlene og rett ut i eksosanlegget. Dette gjør at turboen "roer" seg og ladetrykket synker til tillat verdi. På T2 kan man "skru opp" effekten med å justere på staget. På T1 må man skru av et deksel som sitter på eksos-siden av turboen (tre skruer/muttere) og justere mutter inni der. På T1 er det en kobberpakning på dette deksel, jeg har lest ett sted at om denne pakningen blir dårlig mistar man effekt.
har masse Citroèn:-)
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by Brynjar »

Ha ha ! dette var gøy. Jeg fgikk mye lesing nu men klarte å orientere meg i svarene dokkers.
Takk skal dere ha så langt.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by dagmatti »

Brynjar wrote:Jeg har Haynes sin bok for cx bensin men finnes det for diesel?
På min gamle bil kunne klart høre turboen men ikke på 2,5 87 mod. skal den ikke høres. Fant ut at armen til vacumklokka på turboen satt fast og fikk løsnet den men ser ikke an den rører på seg ved pådrag. Hvilke funksjon har den?

På min trd t2 hørte jeg turboen først når jeg tok ut gulvmattene foran. Altså de tykke støydempemattene. Med dem i var det ingen lyd fra den. I gti turbo lager den til forskjell en del støy.

Den armen du snakker om er ganske tung å bevege, og den åpner seg først når det er, som sagt over her rundt 0,8kg trykk på innsuget på motoren. Løsner du på mutteren får du mere; jeg skrudde min til ca 1kg trykk. Da får du et fint rødt lys i dashbordet hvis du drar litt på 3. og 4. giret. :D Du får ikke flere hester av det, men du slipper sot og røyk ut bak, og du får jo et økonomimeter.. :P


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Instruksjonsbok for cx diesel++

Post by jonsto »

Da får du et fint rødt lys i dashbordet hvis du drar litt på 3. og 4. giret. Du får ikke flere hester av det, men du slipper sot og røyk ut bak, og du får jo et økonomimeter..
Og blir du lei av lyset er det bare å ta ut kontakten på giveren. :wink: :D
Mvh
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Re: Turbo?

Post by Brynjar »

Jonsto. Jeg er i den uheldige situasjon at ingen av lysene i Dashbordet virker?? Når jeg gløder kan det hende at jeg av og til får opp glødelampen men noe turbolys som jeg hadde på T1 har jeg aldrig sett. Er det noen som kan gi meg en pris på nytt instrumentpanel er jeg takknemmelig for det. Gjør alt jeg kan for å holde den grå eminensse i orden.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Turbo?

Post by jonsto »

Brynjar wrote:Jonsto. Jeg er i den uheldige situasjon at ingen av lysene i Dashbordet virker?? Når jeg gløder kan det hende at jeg av og til får opp glødelampen men noe turbolys som jeg hadde på T1 har jeg aldrig sett. Er det noen som kan gi meg en pris på nytt instrumentpanel er jeg takknemmelig for det. Gjør alt jeg kan for å holde den grå eminensse i orden.
Har akkurat tatt ut instrumentpanelet fra en Break T2. Aner ikke om tank og oljemengdemåler er i orden, men jeg kan sjekke at lyspærene er i orden og sende det til deg. Prisen skal bli rimelig. Går ut fra at det dyreste blir portoen. Send meg navn og adresse.
Ring meg gjerne på 952 18 701 så kan vi jo prate nærmere om det.
Mvh
Post Reply