Jordfeil i blinklys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Jordfeil i blinklys

Post by Sturla »

-90 Break. Var nettopp på EU kontroll, fikk 2 på jordfeil på blinklys. (bak) forslag til hvor jeg skal begynne å lete? Hvor er jordingen bak, er det skrudd i godset bak en av lyktene?

Det virker som om det er feil i bryteren også, men her egentlig vondt for å tro det. Feiler av og til ved blink til høyre. Eller er dette blinkreleet? Det er vel et slikt. Er det standard type biltema?

Kanskje delelageret.. :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,


Kaster bare ut et par erfarte tanker i lufta her. Det sitter en jording i bakskjermen i huset der lampene sitter ja. Husker ikke om det er på begge sider, men husker godt høyre side på min bil, jordingen hadde nesten rustet bort! :shock:

En annen sak jeg opplevde her var at varsellysknappen tydeligvis har noe å si for om blinklyset virker. På min bil virker det bare når varsellysbryteren trykkes litt til siden! Skal bytte bryteren en gang jeg orker tror jeg... :D



-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har erfaringer med at feil pærer kan gi lignende symptomer, og fukt og vann i selve reflektorene. sjekk også om det er mye skitt, støv eller fukt i kontaktene. Disse bør uansett renses med gjevne mellomrom på cx.finner du ikke høvelig jordledning vil det kanskje være enklest å klippe den orginale og så legge opp ny.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge MS

Post by Helge MS »

flere gode råd her

printen til pærene er jo.. kanskje ikke det beste produktet på CX... og med sjlden vask og rens så blir det langt mer artig enn bare defekt blinklys..

så slik feil på en 4 mnd gammel Passat.. morro.

H.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei, takk for alle gode råd. Det var som noen har påpekt en feil i kobling til tilhengerfeste, høyre blinklys virket ikke når jeg bremset.. to ledninger hadde gnisset ig det var blitt kortslutning og svidd i koblingen. Ny klemme og litt rydding så var alle lys på stell. Takk for hjelpen :)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply