Startproblemer

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Startproblemer

Post by marcuss »

Litt i samme gate som et par andre tråder her, men det ser ut til at disse strandet i tenningslåsdiskusjoner?

Tekniske detaljer: 1983 CX 20 Pallas, nytt batteri (fulladet, måler litt over 13 V), starter ganske ny (i følge tidligere eier), bilen lader bra (14 V)

Da jeg kom tilbake fra sommerfeien ville ikke bilen starte. Konstanterte ganske raskt at batteriet var utladet. Ladet et døgn ca og kjørte bilen ca 30 mil over en helg. Bilen sto en ukes tid, og da jeg skulle bruke den var batteriet tomt igjen. Hentet nytt batteri (77Ah), ladet batteriet og monterte.

Bilen ville først ikke starte. Startmotor slo ikke inn. Etter litt fikling startet den plutselig. Målte lading og den var fin. Stoppet bilen, men da ville den ikke starte igjen. Kan høre at releet klikker, men ikke noe reaksjon i starteren. Har prøvd å banke på startern, men uten suksess.

Er det non som har en grei oversikt over hvilke releer og ledninger som går hvor og vanlige feil? Jeg vet er kan være børster ol, og har tenkt å plukke ut startern hvis jeg ikke finner noen andre feil. Husker at på DSen kunne jeg kjøre strartern med en ledning i motorrommet. Er det enkelt på CXen også?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

marcuss wrote: Husker at på DSen kunne jeg kjøre strartern med en ledning i motorrommet. Er det enkelt på CXen også?
Jepp. I den strømpa der den tykke kabelen fra batteriet til startmotoren går er det også en tynn, som regel svart ledning. Like etter at den kommer ut av strømpa er det en skjøt. Ta opp denne og sett ledningen som går inn i strømpa til pluss på batteriet. Nå skal startmotoren slå inn og gå rundt. For å starte motoren på denne måten må tenningen stå på. (Obs,obs, husk å sett bilen i fri og dra til håndbrekket først. Er utrolig kjipt å bli overkjørt av egen bil. ;-))
Mvh
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

Ja, da hadde jeg funnet riktig ledning. Prøvde dette i går. Når jeg kobler fra ledningen i skjøten hører jeg det midterste releet over batteriet klikke. Eneste som skjedde da jeg satte ledningen på + var litt gnister. Må vel ut med startern i dag da :?

Er det lettest å ta den ut ovenfra etter å ha demontert innsugsmanifolden, eller undenfra og ut med diverse (bensinpumpe etc)?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: Startproblemer

Post by trymgreg »

Jordingskabelen fra batteri til girkasse.
Den kan se helt ok ut på utsiden, men kan være oppirret på innsiden. Er også billigere å prøve denne før du begynner å mokle med å få ut startmotoren.
"Been there, doen that..." 8)

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

OK, takk for tips. Motoren hadde gått en stund i går da jeg begynte å lete etter e-feil. Skal se bedre etter i dag, med kald motor
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

I dag fikke jeg skrudd ut startmotoren (etter først å da demontert innsugsmanifolden med tilhørende godsaker, og oversvømt garasjegulvet med kjøleveske :oops: )

Satte strøm på startern direkte fra batteriet, og når jeg kortsluttet fra + til der den lille ledningen (som har en skjøt rett ved batteriet) er festet, gikk startern som bare det :D

Jeg skrudde det hele sammen igjen, sikker på at feilen lå i en dårlig jordkabel, men neida. Ingen ting virket med startern montert på motoren. Prøvde strøm rett fra batteriet, men fremdeles ingen reaksjon.

Har målt, og det er ikke spenningsfall noe sted. Skjønner ikke annet enn at vinkelen den står i når den er montert gjør at noe ikke virker :?

Noen forslag?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Startproblemer

Post by hl »

Har ikkje hatt problem med startmotorar, men har ein god del erfaring med el-motorar på labmaskiner. Når dei er utslitne vil dei berre starta når akslingen står i ein gunstig posisjon. Elles ikkje. Då er einaste måten å få start å vri akslingen litt rundt.
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

Plukket ut startern igjen i dag. Koblet den til direkte til batteriet med startkabler. Det viste seg at den bare ville gå rundt i visse posisjoner, slik herr Leirdal indikerte.

Skrudde hele startern fra hverandre, og klarte i den prosessen selvfølgelig å dra av ledningen fra børstene til magnetene :oops: :evil:

Startern var visst en rekondisjonert enhet, bygget opp igjen i Tyskland. Ikke rart den ikke virket :D

Så, er det noen som har en starter til 20/22-motor slengende?
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by rundgren »

marcuss wrote: Så, er det noen som har en starter til 20/22-motor slengende?
Jeg har en bil med 22 motor i Oslo. Den må nok dessverre vrakes (hvis ingen har lyst til å overta den), og vil gjerne ha plukket litt deler av den først.
SMS/ring på 45853493 hvis du er interessert.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Startproblemer

Post by tronde »

marcuss wrote: Skrudde hele startern fra hverandre, og klarte i den prosessen selvfølgelig å dra av ledningen fra børstene til magnetene :oops: :evil:
Har du prøvd å få tak i nye børster? Jeg byttet børster på en slik for mange år siden, og kan ikke huske at det var noe spesielt.
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

tronde wrote:Har du prøvd å få tak i nye børster? Jeg byttet børster på en slik for mange år siden, og kan ikke huske at det var noe spesielt.
Børstene var helt fine, så feilen må ligge et annet sted. Hvordan lodder man på nye børster til magnetene forresten. Var krympestrømpe over, og jeg gadd ikke pille den vekk.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Startproblemer

Post by tronde »

marcuss wrote:
tronde wrote:Har du prøvd å få tak i nye børster? Jeg byttet børster på en slik for mange år siden, og kan ikke huske at det var noe spesielt.
Børstene var helt fine, så feilen må ligge et annet sted. Hvordan lodder man på nye børster til magnetene forresten. Var krympestrømpe over, og jeg gadd ikke pille den vekk.

Hukommelsen er ikke helt hva den en gang var. Et bilde eller to?
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

rundgren wrote:Jeg har en bil med 22 motor i Oslo. Den må nok dessverre vrakes (hvis ingen har lyst til å overta den), og vil gjerne ha plukket litt deler av den først.
SMS/ring på 45853493 hvis du er interessert.
Will do.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

marcuss wrote:
rundgren wrote:Jeg har en bil med 22 motor i Oslo. Den må nok dessverre vrakes (hvis ingen har lyst til å overta den), og vil gjerne ha plukket litt deler av den først.
SMS/ring på 45853493 hvis du er interessert.
Will do.
Korreksjon: Skjalg skulle nedover til Oslo og hadde en starter som ser ut til å passe, så da legger jeg demontering fra delebil på vent :-) Det er flott med så mange engasjerte klubbmedlemmer.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Startproblemer

Post by marcuss »

Da er problemene løst :-)

Takk til Skjalg som dro med seg en starter til Oslo. Smakk, rett inn med ny. På med manifold og diverse. 4 liter frostveske. Start 8)
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
Post Reply