Gløding

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Gløding

Post by Brynjar »

Nu tror jeg min cx 2,5 turbodiesel a2 1987 mod har gått amok. Enten det, eller så fryser den i kulda? Glødingen kan funke den ene dagen mens neste dag er den døøød. Hva kan dette være?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gløding

Post by jonsto »

Dårlige/brente kontakter i glødereleet. Hvis lyset ikke kommer på når glødinga står på (enten den gløder eller ikke) så er nok releet i orden. Da får du ta av dekslet og pusse kontaktene med ei platinafil eller smergelpapir. Om lyset står på når du skal gløde så slår ikke releet inn. Da kan du prøve å kakke på det. ;-)
Mvh
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Re: Gløding

Post by Brynjar »

Hei! og takk for svaret. Nå har jeg pusset kontakten og målt strøm på flere plasser. Når det er åpent mellom kontaktene så er det spenning på den fjærbelasta kontakten. Det er till og med strøm(12V) på fjæra også. Når tenningen er på og innslag på kontaktene er det ikke strøm noen plasser??
La merke til at berøring av den 4 pols kontakten som gikk inn på releet så slo det ut og inn. Er det dårlig kontakt her? :shock: ps! Når kontaktene slo inn normalt var det ikke strøm på kabel til glødepluggene.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Gløding

Post by ingkogni2 »

Jeg hadde problemer med glødinga på min turbodiesel ei stund før jul. Målte meg fram til strøm på masse plasser det ikke skulle være strøm, og da ga jeg opp og bytta hele releet... :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Re: Gløding

Post by Brynjar »

ingkogni2 wrote:Jeg hadde problemer med glødinga på min turbodiesel ei stund før jul. Målte meg fram til strøm på masse plasser det ikke skulle være strøm, og da ga jeg opp og bytta hele releet... :wink:

IngKogni2
Hei! Hvor får jeg tak i et slikt relee?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gløding

Post by jonsto »

Har tittet på releet. Mener det står konstant strøm på den skruen med størst mutter. Når releet aktiveres går det strøm fra den skruen med minst mutter til glødepluggene. Elektronikken bare styrer det hele.
Og ja, det skal stå strøm på fjæra.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Gløding

Post by ingkogni2 »

Brynjar wrote:
ingkogni2 wrote:Jeg hadde problemer med glødinga på min turbodiesel ei stund før jul. Målte meg fram til strøm på masse plasser det ikke skulle være strøm, og da ga jeg opp og bytta hele releet... :wink:

IngKogni2
Hei! Hvor får jeg tak i et slikt relee?
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gløding

Post by jonsto »

Og hvorfor bytte noe som sannsyneligvis er i orden? Hvis releet slår ut og inn når han beveger den 4 polete tilkobblingen ligger sikkert problemet der.
Går an og teste releet. Tilkoblingene er merket med tallene 1 til 6. 1 og 5 er vel tilkiblingene med den store og lille mutteren. Tilkoblingene er som følger:
1. Konstant + strøm. Kommer fra den store svarte forgreneren ved batteriet.
2. Jord.
3. + strøm fra tenningslås med tenning på. Altså normal gløding.
4. + strøm når startmotoren går.
5. + strøm til glødeplugger.
6. Til glødelampe.
Elektronikken er tidsrele og styring av et rele som gjør at lyset ikke kommer på. Men det har ikke noe med selve glødingen å gjøre. Kommer strømmen bort når releet slår inn er det sannsyneligvis dårlig kontakt/forbindelse til batteriet. Den store svarte forselingsboksen ved batteriet er det første jeg mistenker. Strømmen kommer fra en av de to litt store polene som sitter i samme kontakt.
Mvh
Brynjar
Posts: 30
Joined: Thu 11 Feb, 2010 09:40

Re: Gløding

Post by Brynjar »

Takk til alle som bidrog til løsning. Jensto foreslo at jeg måtte prøve å koble direkte fra batteri til relee. Dette gjorde jeg og alt virket. men problemet var at jeg har en svart boks montert på innerskjermen ovenfor batteriet og der er det 4-5 sikkringer. Fra denne går det ledninger til et relee under stepjulet.
Her skjedde mye rart. En sikring i svartboksen lyste men gikk ikke?? Da jeg rørte på releet fant jeg ut at det var dårlig jording. Jeg koblet fra den ene sikkringen i svartboksen og oppdaget noe annet!!!. Når jeg tideligere skulle gløde måtte jeg sette lysbryteren på park for ikke å bruke ekstra strøm.
Men nu når jeg gløder slår alt av lys seg av automatisk. Og når motoren starter kommer alt på igjen. For meg er dette X-files.posting.php?mode=reply&f=4&t=5597#
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Gløding

Post by pål »

Hehehe, om ikke annet er det ihvertfall underholdene for leserne ;)

Uansett så er det ikke ukjent med spøkelser i CX'enes elektriske, ofte blir de fremkalt av hobbyelektrikere's fantasifulle løsninger , men disse bilene ble også levert med ett knippe finurligheter fra samlebåndet og :)
har masse Citroèn:-)
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Gløding

Post by svp »

Brynjar wrote:Takk til alle som bidrog til løsning. Jensto foreslo at jeg måtte prøve å koble direkte fra batteri til relee. Dette gjorde jeg og alt virket. men problemet var at jeg har en svart boks montert på innerskjermen ovenfor batteriet og der er det 4-5 sikkringer. Fra denne går det ledninger til et relee under stepjulet.
Her skjedde mye rart. En sikring i svartboksen lyste men gikk ikke?? Da jeg rørte på releet fant jeg ut at det var dårlig jording. Jeg koblet fra den ene sikkringen i svartboksen og oppdaget noe annet!!!. Når jeg tideligere skulle gløde måtte jeg sette lysbryteren på park for ikke å bruke ekstra strøm.
Men nu når jeg gløder slår alt av lys seg av automatisk. Og når motoren starter kommer alt på igjen. For meg er dette X-files.posting.php?mode=reply&f=4&t=5597#
Dette minner litt om et problem jeg hadde i en av mine tidligere leiligheter. Der fikk jeg i en periode ikke slått på lyset i gangen, men hvis bryteren i gangen stod på så gikk lyset i gangen likevel på når jeg slo på lyset på do. Og da kunne jeg slå det av igjen med bryteren i gangen, men ikke med bryteren på do. Dette var en herlig suppe som jeg levde med ei stund, men så tenkte jeg at det kunne vel være et seriøst jordingsproblem som burde fikses før det eventuelt tok fyr. Så da tok jeg kontakt med vaktmesteren, og han syntes det hørtes så rart ut at han tok med seg en elektriker da han kom for å inspisere. Det første elektrikeren gjorde var å bytte lyspære i gangen; og vips var alt normalt igjen... :oops:

Det som hadde skjedd var at pæra i gangen hadde røket, men på en så finurlig måte at den avrevne metalltråden i pæra klarte å feste seg igjen hver gang jeg slo på lyset til badet. Ifølge elektrikeren skjedde dette fordi badet og gangen var på samme strømkrets, og spenningen til lyspæra i gangen ble litt høyere når det gikk strøm til lyset på do enn når det ikke gikk lys der. Tydeligvis akkurat nok til at elektromagnetiske krefter klarte å rette ut igjen den avrevne tråden i pæra, og når det først gikk strøm i tråden så ble den lodda fast av det. Men den løsna igjen når lyset ble slått av, så da var karusellen igang.

Moralen er vel at det meste er mulig, og at det enkleste kan være det beste når man feilsøker elektronikk... :idea:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gløding

Post by jonsto »

:? :D Med lett omskriving: Strømmens veier er uransakelige. :) :)
Mvh
Post Reply