Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by jonsto »

Bak venstre baklys sitter det to releer. Jeg trodde at det ene var til varmetrådene og automatikken i forbindelse med disse. Og at det andre var til pusseren og spyleren. Jeg får ikke varmetrådene til å fungere, samt at jeg ikke har strøm til varmetrådene i speilene. Koblet fra det ene releet. Da funket ikke spyleren og pusseren gikk bare når knappen var trykket helt inn. Koblet inn dette og koblet fra det andre. Da gikk ikke pusseren i det hele tatt. Her må være noe muffens? Eller er det jeg som har trodd feil hele tiden. Iflg. koblingsskjema skal det være et rele i sikringsboksen, men det er det ikke. Der det skal stå er det overriglet. Det vil si at det er satt en sløyfe over så en slipper releet. Dette er originalt.
Måtte også koble fra uniten for indikering av gåen pære. Så el anlegget bakover på Break er nok ikke for amatører. ;-)
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Bak venstre baklys sitter det to releer. Jeg trodde at det ene var til varmetrådene og automatikken i forbindelse med disse. Og at det andre var til pusseren og spyleren. Jeg får ikke varmetrådene til å fungere, samt at jeg ikke har strøm til varmetrådene i speilene. Koblet fra det ene releet. Da funket ikke spyleren og pusseren gikk bare når knappen var trykket helt inn. Koblet inn dette og koblet fra det andre. Da gikk ikke pusseren i det hele tatt. Her må være noe muffens? for amatører. ;-)
Mvh
Du må prøve å åpne hanskerommet samtidig som du stiller inn radion på FM 103.7 Mhz, da vi det funke :lol:

fra spøk...Er det slik at varmetrådene virker automatisk på break, trodde det bare var på berline? regner med du allrede har målt motstand i varmetrådene og prøvd å koble forbi baklukekabeln (direkte fra releet)?
jonsto wrote:Iflg. koblingsskjema skal det være et rele i sikringsboksen, men det er det ikke.
Hva med R4 på bilde B?

Image

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by hl »

Har du tilhengarfeste? Dersom ledningane til det er kopla til bakanfor baksetet, og ikkje framanfor slik som dei skal vera, kan det muligens bli problem. (Iallfall var ledningane til tilhengarfestet på min break -86 kopla til bakanfor, og boksen under baksetet brann opp.)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by jonsto »

hl wrote:Har du tilhengarfeste? Dersom ledningane til det er kopla til bakanfor baksetet, og ikkje framanfor slik som dei skal vera, kan det muligens bli problem. (Iallfall var ledningane til tilhengarfestet på min break -86 kopla til bakanfor, og boksen under baksetet brann opp.)
Har tilhengerfeste. Tilkoblet den svarte kabelen før boksen. R4 er det releet som ikke finnes men er overkoblet. jeg har ikke målt trådene, men får ikke strøm på kabelskoen inn på trådene. (Og ikke på tilkoblingene til varmetrådene i speilene). Og jo, det er automatik på Break også. Men ikke på alle. Kanskje det bare er på T2? Som vel er dieselens GTI T2. Bryteren er jo full av elektronik, så det er vanskelig å måle den, men har prøvd flere brytere.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by citro1cx »

[quote="jonsto" Bryteren er jo full av elektronik, så det er vanskelig å måle den, men har prøvd flere brytere.
Mvh[/quote]

En enkel løsning på varmetrådene bak er vel å legge opp en ny ledning og rele med manuell bryter. Det samme skulle la seg gjøre på speil.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by jonsto »

citro1cx wrote:En enkel løsning på varmetrådene bak er vel å legge opp en ny ledning og rele med manuell bryter. Det samme skulle la seg gjøre på speil.
Pøh! Det er da vel ingen utfordring. Jeg liker ikke å løse problemene uten å finne årsaken til dem. ;-)
Sannheten er at jeg ga blaffen og kjørte bilen tilbake til Oppdal. Så får jeg gripe fatt i det ved neste korsvei. :mrgreen:
Fikk noen særdeles rare målinger. Får måle på en bil der det virker for å finne ut hvordan det skal være.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by pål »

Automatiske tråder er ett litet mysterium, som du kanskje har sett så er det fire stk kabelsko-koblinger på ruta. De to som sitter øverst er "sensoren" (datidens regnsensor :) ) . Funker ikke denne så funker heller ikke automatikken. Koble av (med tørr rute) og hekt på ohm-meteret, les av verdi (denne bør være uendelig=brudd) , fukt så den midterste (skraverte) delen av den øverste tråden og følg med på målingen (jegvet ikke hvilken verdi som nå bør vises med det skal ihvertfall være gjennomgang der).

Jeg har ikke studert skjema, så jeg vet ikke hvordan bryter/releboksdings jobber sammen. Muligens at strøm til tråder MÅ igjennom samme boksen uavhengig av om bryter står i "auto" eller "on"?
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by jonsto »

pål wrote:Automatiske tråder er ett litet mysterium, som du kanskje har sett så er det fire stk kabelsko-koblinger på ruta. De to som sitter øverst er "sensoren" (datidens regnsensor :) ) . Funker ikke denne så funker heller ikke automatikken. Koble av (med tørr rute) og hekt på ohm-meteret, les av verdi (denne bør være uendelig=brudd) , fukt så den midterste (skraverte) delen av den øverste tråden og følg med på målingen (jegvet ikke hvilken verdi som nå bør vises med det skal ihvertfall være gjennomgang der).

Jeg har ikke studert skjema, så jeg vet ikke hvordan bryter/releboksdings jobber sammen. Muligens at strøm til tråder MÅ igjennom samme boksen uavhengig av om bryter står i "auto" eller "on"?
Ikke regnsensor Pål, men duggsensor. Den sitter på innsiden. ;-)
I skjemaene jeg har er det bare GTi Turbo som har el speil inntegnet. På Break GTi mm kom det nok ikke før 1987 antagelig. Men på den tegningen skal varmen på speilene komme samtidig med varmen på bakruta.
Som jeg har sagt, her må det enten høyere makter eller nærmere undersøkelser til. (Du skulle ikke kjenne en healer?)
Og så er det det releet som ikke er der. Men du Pål, har du peiling på de to releene bak venstre baklykt? Er begge til pusser spyle systemet?
Jeg er nesten ferdighugget med en GTi. Får ta litt til og kontrolere hvordan ledningene går.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by pål »

(derfor jeg sattte "regnsensor" i parentes ;) )
Jeg vil tro at disse releene er til pusser/spyler , har nemlig ikke lagt merke til at varmetråd-kablene går fra bakluka til innerskjermen, men mener bestemt at de går direkte fremover i bilen.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Varmetråder, pusser og spyler bakrute.

Post by jonsto »

pål wrote:Jeg vil tro at disse releene er til pusser/spyler , har nemlig ikke lagt merke til at varmetråd-kablene går fra bakluka til innerskjermen, men mener bestemt at de går direkte fremover i bilen.
Du har sikkert rett. Her må det nok Sherlok Holmes metoder til. :-)
Post Reply