Kupévifte og varme

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Kupévifte og varme

Post by rundgren »

Varm/kald funksjonen på S2en min har oppført seg noe snodig en stund. Spjeldene har hatt en tendens til å henge seg opp i varm posisjon etter at termostaten har vært stilt på varme, og vært umulige å få tilbake til kald på annen måte enn å la bilen stå noen timer - da er de på magisk vis tilbake på kaldt. Av og til kan man høre noen elektromotorer som jobber livet av seg inni dashbordet, har antatt at dette er spjeldene. Til nå har jeg levd greit med dette, men nå har det blitt verre: Først døde kupévifta, så kom det varmluft til tross for at termostaten ikke har vært over kaldeste innstilling på lenge..
Har funnet en del tips om hvor man skal begynne og feilsøke kupévifta, men det mest akutte akkurat nå er å gjenvinne kontroll over spjeldene slik at jeg slipper å svette og/eller kjøre med takluka åpen.
Hvor begynner jeg?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by jonsto »

rundgren wrote:Hvor begynner jeg?
Et MEGET godt spørsmål. Her er feilmulighetene så mange at sannelig om jeg vet. Hadde jeg hatt bilen her ville jeg forsøkt å bytte del for del, men den muligheten har du sikkert ikke. Skal vi begynne med vifta. Hvorfor går ikke den? Er det noe galt med vifta eller er det noe galt med forbindelsen mellom vifta og kontrollen inne i bilen. Ta av dekslet over vifta. Ta av begge ledningene på børstene og sett dit ledninger direkte fra batteriet. Går den nå? Farten styres av en unit som sitter forran hanskerommet pluss den printplata med en masse motstander på rattet for hastighetsjustering. Full fart releet er det "normale" releet som sitter forran gearstanga.Spjeldene styres av termostaten i taket pluss en unit på mellomakseltunellen. Funker alle de små moterene er det nok mest sannsynelig styreuniten som er problemet. Hvis det da ikke har satt seg fast noe eller eventuelt løsnet noe i overføringene mellom motor og spjeld. Du ser det meste av spjeldbevegelsene om du tar ut den delen som reguleringsrattene sitter på.
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by mads »

Motor til spjeld for varm/kaldluft sitter omtrent midt på leggen til gassfoten. (Eller er jeg på vidda nå, at det er på XM og ikke CX?? Ojojoj..) Ta av panelet og ut motoren. Det hender tennene på vingen av hvit vinyl til spjeldet slites så motoren sjelden/ikke får tak.

Med tenning på skal du høre motoren dra spjeldet når du regulerer fra varmt til kaldt. På CX går motoren jevnt, på XM går den i trinn. Ingen stor lyd, så finn et stille hjørne av byen.

Og så må jeg plage forsamlingen med at jeg er en av dem som ikke fatter hva all den driten som ikke virker skal til for. Jeg lever utmerket med å skru opp for varmen hvis jeg syns det er kaldt, og omvendt. Det må jeg gjøre selv om en bøtte vifter, motorer, sensorer, rele'er, printkort og noens oldemor virker og passer på meg. På den gamle CX'en var det en stålpinne fra håndtaket mellom stolene til varmespjeldet og i løpet av -tja- 20 år og 3-400.000km var det verken problem eller behov for vedlikehold. Men verden går etter sigende fremover...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by jonsto »

mads wrote: På den gamle CX'en var det en stålpinne fra håndtaket mellom stolene til varmespjeldet og i løpet av -tja- 20 år og 3-400.000km var det verken problem eller behov for vedlikehold. Men verden går etter sigende fremover...
Ja, og ledningen til vifta bøyde seg hver gang du skiftet hastighet og til slutt så gikk den av. Og å få ut den kasetten for regulering er mye verre enn å få ut kasetten med reguleringsrattene på serie to. Så det er noe med øya som ser også. ;-)
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by mads »

jonsto wrote:Så det er noe med øya som ser også. ;-)
<tsk-tsk> Stemmer det, men ledningen overlevde resten av bilen - desverre :(
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by rundgren »

Tror/håper jeg har funnet hvor feilen ved varm/kald luft ligger.. Siden anlegget på nytt satte seg fast i kaldluft posisjon tok jeg sjansen på påskeferie uten å gjøre noe med saken. Det var kanskje ikke så lurt, for når jeg skulle hjem fra Sørlandet i dag ble det fort varmt i kupeen og det virka umulig å få til annet. I desperasjon tok jeg i bruk Fleksnes-metoden og dunka til alt jeg kunne komme på kunne ha noe med saken å gjøre, inkludert noe jeg ikke hadde prøvd før: Et kraftig dunk i temperatursensoren i taket, noe som løste problemet midlertidig og jeg nøt kald luft i noen minutter før jeg atter en gang fikk fønvind i fjeset. Det var kaffestopp i Kristiansand, og her skrudde jeg ned takpanelet, demonterte sensoren og ved hjelp av et par sikringer, litt ledning og noe elektrotape fikk jeg koblet forbi. Voila! Det ble kaldt! Og det holdt seg slik hele veien hjem... Antar at motstanden synker når temperaturen øker, slik at ved brudd vil anlegget tro at det er arktiske temperaturer i kupeen og selvfølgelig prøve sitt beste på å gjøre noe med dette.
Nå gjenstår det bare å fikse kupévifta.. Og det ser vel ut som om disse to problemene ikke er relatert(?)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by hl »

rundgren wrote:...skrudde jeg ned takpanelet, demonterte sensoren og ved hjelp av et par sikringer, litt ledning og noe elektrotape fikk jeg koblet forbi. Voila! Det ble kaldt! Og det holdt seg slik hele veien hjem... Antar at motstanden synker når temperaturen øker, slik at ved brudd vil anlegget tro at det er arktiske temperaturer i kupeen og selvfølgelig prøve sitt beste på å gjøre noe med dette.
Får du no kald luft når du stiller millom 15-29 grader, og varm luft når du stiller på 30 grader? http://leirdal.info/Interior/Temperatur2.html

Kupevifta: http://leirdal.info/Elektrisk/Kupevifte2.html
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by rundgren »

hl wrote:
rundgren wrote:...skrudde jeg ned takpanelet, demonterte sensoren og ved hjelp av et par sikringer, litt ledning og noe elektrotape fikk jeg koblet forbi. Voila! Det ble kaldt! Og det holdt seg slik hele veien hjem... Antar at motstanden synker når temperaturen øker, slik at ved brudd vil anlegget tro at det er arktiske temperaturer i kupeen og selvfølgelig prøve sitt beste på å gjøre noe med dette.
Får du no kald luft når du stiller millom 15-29 grader, og varm luft når du stiller på 30 grader? http://leirdal.info/Interior/Temperatur2.html
Ja, testa dette i dag og fikk varm luft når jeg skrudde temperaturen på maks.
Skal teste vifta som du foreslår. Takk for tips og glimrende nettside!
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by Black Lemon »

Siden til Leirdal er fantastisk bra og han burde få kulturminneprisen for den. Jeg har hatt problemer med varme i mange år og i går tenkte jeg for alvor at jeg skulle gjøre noe med dette. Jeg tok ut den lille svarte boksen i midtkonsollen og åpnet denne forsiktig. Det luktet noe brent og noe brunt som lignet rust lå rundt loddingen til kontaktene. Jeg fjernet dette forsiktig og sprayet med elektronikkrens til det brune var borte. Loddingen så bra ut og jeg koblet boksen til igjen. Motoren reagerer og stagene ser ut til å være i orden, men klarer ikke å lukke varmespjelet og åpne kaldluftssjeldet slik at varm luft strømmer inn selv i kald stilling. Det virker på meg som om motoren er montert inn feil. Jeg skal forsøke å ta ut motoren og sette den inn igjen slik at den skal kunne ha muligheter til å åpne/lukke spjelene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by hl »

Black Lemon wrote:Siden til Leirdal er fantastisk bra og han burde få kulturminneprisen for den.
Var vel litt sterke ord :oops: , men tusen takk for det! :D

Å laga internettsider hev vorte ein artig hobby: til skildnad frå å laga bøker kann ein nemleg stendig driva og finpussa og ordna på ei internettside, ho blir aldri ferdig (akkurat som med CX'en :wink: ). Og ettersom eg ikkje brukar noko program hev eg full kontroll på alt innhaldet (nyttar "språket" XHTML1 + CSS).
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by rundgren »

Siden sist har jeg fikset en litt mer solid kobling for å kortslutte kontakten der termostaten sto, og det har fungert glimrende helt til i går.
På nytt er nå varmeapparatet låst på full varme, og det virker for meg som om problemet nå ikke sitter ved termostaten.. Fant motoren til spjeldet og vurderte å skru den ut, men den sitter litt utilgjengelig til.. Hva tror dere om å koble f.eks et 9-volt batteri på riktig pol på multikontakten for å kjøre motoren til åpen stilling? Hva blir riktig pol?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by hl »

Hev hatt same problem som deg og har måtta taka ut motoren og erstatta han med ein hendel. So no er det å strekkja seg under dashboardet og vri mot vinstre for varme og mot høgre for kjøld. :? Men det fungerer no på eit vis. :)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by rundgren »

Etter litt mer rakling med kontakten der termostaten satt, hørte jeg plutselig den velkomne lyden av elmotor.. Så da var det nok samme problem (eller muligens brudd i ledning eller kontakt, og ikke feil på selve termostaten..) likevel.
Etter at motoren nå har havna i riktig stilling, dro jeg rett og slett ut multikontakten slik at det nå godt skal gjøres at jeg får varmluft inn i kupeen igjen..
Har lyst til å beholde alt dette festlige elektriske utstyret i original, fungerende stand. Så ser på disse tiltakene som midlertidige..

Under feilsøkinga så tok jeg av sidepanelene til midtkonsollet, og foran girstanga ligger det diverse releer og bokser og slenger - ikke festet på noen måte. Skal det være slik?

For øvrig så merka jeg her om dagen at området over bryteren til hovedlysa blir litt varm etter noen timer . Har også hatt et par tilfeller der starteren ikke har reagert på første forsøk (alltid fungert på andre), så tror tida er kommet til å montere litt reléer. Ser du har en bra beskrivelse med koblingsskjema og sånt. Helge, men hvor er en bra plass å montere reléene, og hva slags type er best/billigst? Mener å ha lest diskusjon om hvordan montere relé til starteren her inne også, har noen konkret informasjon om monteringssted, relétype, koblingsskjema o.s.v?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kupévifte og varme

Post by hl »

Eg hev brukt vanlege Bosch-relé. På tenningslåsen hev eg brukt fire stykker som er bunta saman og plassert uppi dashboardet uppanfyr tenningslåsen. Til lyktene er det eine settet (2 relé) montert yver høgre lykt, og det andre settet ved batteriet. (Pass på at alle relé er 12 volt: eg klarde eingong å montera 24 volt; det vart mykje tull. :shock: :lol: )

Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Kupévifte og varme

Post by Black Lemon »

Under feilsøkinga så tok jeg av sidepanelene til midtkonsollet, og foran girstanga ligger det diverse releer og bokser og slenger - ikke festet på noen måte. Skal det være slik?
Nei disse skal være festet.

Den lille motoren som styrer spjeldene går an å få ut, men det er litt kronglete å komme til. Jeg la meg med hodet ved pedalene og klarte dermed så vidt å se de tre skruene og jeg er verken spesielt smidig eller lett i kroppen.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply