Regulere varme

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Regulere varme

Post by knut »

Varmeapparatet blåser bare varmt. Bytta enheten med de tre hjula i instrumentpanelet uten at det hjalp. Er det noe annet en føleren i taket som regulerer varmen? Har studert el-skjema, men finner ikke noe annet.
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Regulere varme

Post by rundgren »

Det er ikke kanskje spjeldet eller motoren til dette som ikke fungerer?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Regulere varme

Post by jonsto »

Tar jeg ikke feil så går signalene fra sensoren via en svart boks som sitter sammen med de svarte boksene til sentrallås mm.
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Regulere varme

Post by knut »

Takk for tips, får prøve å se på det i løpet av posken. Hadde tenkt å kløyve ved, men starteren på traktoren har sannsyneligves tatt kvelden, og den er værre å bytte enn det meste på en CX. Har isteden begynt på min CX Pallas 25IE som sendes til min forbindelse i Polen for lakkering til høsten hvis alt går bra.
jonsto wrote:Tar jeg ikke feil så går signalene fra sensoren via en svart boks som sitter sammen med de svarte boksene til sentrallås mm.
Mvh
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Regulere varme

Post by Lars A »

Det kan kanskje være verdt å sjekke pakningene rundt spjeldene. Disse er i beste sort fransk skumgummi og går like lett i oppløsning som pakningen til luftinntaket på panseret. (På min første med varmeproblem var det mer "pakning? hvilken pakning?") Hvis en sånn en har delt seg og krøllet seg litt kan spjeldet som stenger for varmluft/slipper inn kaldluft ha hengt seg opp, og da blåser det kun varmt hvis det har hengt seg i riktig vinkel. (Min blåste mest kaldt, det var ikke moro om vinteren)
Det er ingen lettvint jobb å rette (bare for å ta litt motet fra deg), siden du vel må ta ut hele leamikkboksen for å komme til spjeldene. Et alternativ er å sette på en kuleventil på slangen inn til varmeapparatet. Hvis du vil ha det riktig fancy, setter du en servo på ventilen og kobler mot varmerattet...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Regulere varme

Post by hl »

Lars A wrote: Et alternativ er å sette på en kuleventil på slangen inn til varmeapparatet.
Men kann du utan vidare stenga sirkulasjonen av kjølevæska her? Eg trudde at du i sofall måtte kopla saman slangane i motorrommet?
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Regulere varme

Post by Lars A »

Hvorfor ikke? Det blir jo bare i slangene til varmeapparatet det stopper, ikke resten av motoren. Riktignok har vi jo et problem med at det ikke er mer enn så vidt båten bærer med hensyn til kjøling, så å stenge helt av for et register der det alltid sirkulerer kjølevann er kanskje å be om trøbbel...

Hadde engang engelsk bil, den hadde et z-formet rør mellom slangene slik at vannet skulle returnere når varmeapparatkrana var stengt. Røret virket, det: Vannet returnerte uansett om krana var stengt eller åpen. Kald bil om vintern...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Regulere varme

Post by Black Lemon »

Som Lars helt korrekt sier; skumgummien rundt spjeldene er høyst sannsynlig pill råtten. Det er den også på min CX og spjeldene tetter ikke skikkelig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply