Tenningslås?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Tenningslås?

Post by n10516 »

Jeg har fått et nytt problem som jeg nok egentlig skal kunne klare å finne ut av årsaken til, men jeg poster det like gjerne for å høre andres forslag og fordi andre kanskje kan slite med det samme. :cry:

Litt for ofte må jeg vri et par ekstra ganger på nøkkelen før startmotoren ser noe poeng i å snurre rundt. Jeg innbilte meg at det satt et hjelperelé mellom tenningslåsen og inntrekksmagneten på starteren, men etter skjemaet som jeg har funnet i servicemanualen lastet ned fra Citrotech.se ser det ut som om jeg husker feil. Hovedstrømmen til solenoiden går gjennom tenningslåsen - en vanlig, men lite god måte å gjøre dette på fordi det må gi betydelig gnistring pga. induktiv last i en svært dyr bryter. :(

Jeg mistenker derfor at problemet skyldes kontakten i starteren, litt lirking gjør at plutselig har den kontakt og starteren går rundt. Det KAN også være treghet eller trøbbel med solenoiden. Når starteren bestemmer seg for å være samarbeidsvillig, er alt helt OK,

Hva "pleier" det å være?

Om det skulle vise seg å være tenningslåsen, kan brytersatsen byttes, eller må hele låsen byttes? :idea: :!: 8)

Imøteser et svar, slike problemer er det sikkert mange som har opplevd og som kommer til å oppleve...


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by jonsto »

Ikke noe hjelperele mellom tenningslås og solenoid. Men det er en skjøt på kabelen. Den er rett ved siden av batteriet. Det kommer som regel en tykk svart ledning i en strømpe fra startmotoren og opp til plusspolen. I den samme strømpen kommer en tynn ledning som går til denne skjøten. Prøv å rengjør denne skjøten. Dra den ut og sett den sammen noen ganger pleier å hjelpe. Neste gang startmotoren ikke slår inn tar du opp denne skjøten, setter en spiker el. lignende inn i den enden som kommer fra starteren og setter spikeren mot plusspolen. Slår starteren inn umiddelbart har du mest sannsynelig dårlig kontakt i tenningslåsens el. del.
Denne kan skiftes, men det er best å ta ut låsen for å gjøre det. Kan hende er det nok med å ta ut låsen, dele den og spraye den med kontakt clean.
Opperasjonen for å få ut tenningslåsen er det like greit at du ringer meg om.
Det kan selvfølgelig også være noe med solenoiden, men det er enklest å begynne med det jeg beskriver og så ta solenoiden etterpå om det ikke blir bedre.
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by n10516 »

Takk for nok et svar, Jon!

Ditt tips skal testes! Den skjøten har jeg vel egentlig hørt om før, når du sier det, men det var helt ute av hodet mitt. Om det ikke er der "hunden er begravet" (stakkars hund...) så er det et enkelt sted å teste på, ja.

Når det gjelder tenningslåsen, sitter jeg med en ekkel følelse av at er det noe der, må det til et nytt brytersett. å switche en litt kraftig induktans uten gnistslukking via en "simpel" bryter er som regel ikke noen god ide, i hvert fall ikke om du ønsker at delen skal vare lenge.

Takker for at jeg får lov til å ringe deg før jeg prøver meg på å ta ut låsen - om jeg må det. Jeg melder tilbake når jeg vet mer.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by hl »

Eg hev kopla upp fire rele på tenningslåsen for at han skal vara "evig". 8)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by n10516 »

Hvis jeg må bytte brytersettet, blir det i hvert fall ett relé, det er helt sikkert.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by jonsto »

hl wrote:Eg hev kopla upp fire rele på tenningslåsen for at han skal vara "evig". 8)
Jeg har en kasse med tenningslåser og satser på at noen er i orden. :wink: :D :D
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Tenningslås?

Post by knut »

Jeg hadde samme problemet i vinter, måtte starte fra motorrommet på samme måte som Jon S. beskriver , men brukte ikke noen spiker, nei. Får vel bytte tenningslåsen før vinteren, bruker ikke CX om vinteren lenger, men artig å starte den en gang iblandt og ta en tur på saltfrie veger på fjellet.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by jonsto »

knut wrote:Jeg hadde samme problemet i vinter, måtte starte fra motorrommet på samme måte som Jon S. beskriver , men brukte ikke noen spiker,
Gjør ikke jeg heller, det var noe jeg lærte min datter slik at det var lettere å få kontakt med kabelskoen inne i plasthylsen. :wink:
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by n10516 »

Jeg tror at jeg kan friskmelde tenningslåsen :D , når jeg vrir mot start deaktiveres glødingen, noe som ser normalt ut, ut fra koblingsskjemaet. Det klikker også litt i solenoiden på starteren. Og den berømte kabelsko skjøten ble god og varm, så her er det nok en viss overgangsmotstand, ja. Etter å ha renset litt, fikk jeg start hver gang jeg prøvde.

Så i morgen er det frem med kabelsko settet, kabelsko tang, relé etc. for å "modernisere" systemet. :P :roll: :) I og med at dette ikke er en sikkerhetsdel, tok jeg risken på et billig rele fra Biltema (pføy :x :evil: ) og en egnet sokkel fra samme foretak. Ellers skyr jeg det firmaet som pesten, deler som har med sikkerhet å gjøre kjøpt der, vil aldri bli montert av meg.... :twisted: :cry: :wink:

Jeg friskmelder ikke helt starteren, men det er vel grunn til å tro at manglende start skyldtes lav spenning over solenoiden og derved for lite kraft til å drive starteren i inngrep.

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by n10516 »

Ja, da er releet på plass, jeg festet det på braketten for hornutstyret og hentet tilførsel fra batteriet via en ny sikring i kabelen. Alle skadede kabelsko er fornyet. Og nå er belastningen på kontaktsettet i tenningslåsen er nå sterkt redusert. Om jeg i tillegg hadde spandert en diode over spolen på releet hadde gnistbrann på kontaktene vært tilnærmet null. Mulig jeg gjør det senere. 1N4001 som koster en krone eller så, vil gjøre susen helt fint.

Starteren slår nå inn hver eneste gang, så jeg friskmelder derfor både startsolenoiden og tenningslåsen.



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Tenningslås?

Post by Black Lemon »

Sjekk også at kabelen er ordentlig festet til starteren. Jeg hadde det problemet for et par år siden at mutteren på starteren ikke var dratt ordentlig til selv om starteren var blitt skiftet på et merkeverksted noen år før. Etter at jeg festet mutteren skikkelig, slår starteren inn med en gang hver gang.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Tenningslås?

Post by n10516 »

Det er sikkert lurt. I "mitt" tilfelle utsetter jeg den gym øvelsen til jeg ser det er nødvendig fordi jeg er temmelig sikker på at årsaken var overgangsmotstand i den berømte, lille skjøten ved batteriet. Etter at jeg litt lenger oppe i tråden var blitt minnet om dens eksistens :oops: , oppdaget jeg at den kort og godt ble varm etter noen mislykkede forsøk.

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply