CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Prestige_GTI
Posts: 2
Joined: Sun 22 Aug, 2010 20:05

CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Post by Prestige_GTI »

Etter lengre tid under 2 meter snø ville eg starte ein Cx 22 bensin og forgassar . Bilen har elektronisk tenning .
Når tenninga står på kjem det gnist som berre det uten at motor vert snudd . Ved aktivering av startar er gnist fråverande .
Det er tre ledningar inn til fordelar .


Stein
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Post by jonsto »

Tror nok du skal begynne med å tørke opp motorrommet og resten av bilen. Ta av fordelerlokket og tørk rent der også. Blås gjerne på med en hårføner. På coilen og tenningslåsen samt sikringsboks. Jeg ville satt en coupeovn inn i bilen, åpnet sikringsboksen, en liten gløtt på bakvinduene og latt den stå slik med varme på i ett døgn. (Komponentene i motorrommet tar du med hårføneren).
Så får du se om det blir bedre.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Post by citro1cx »

Hei Stein
Alle 22 TRS har elektronisk tenning. Det er derfor 4 feilkilder til de problemene du beskriver på din bil:

1. tenningsmodulen.
2. coil
3. fordeler
4.tennplugg/pluggledninger.

Dårlig tenningsmodul gir akkurat de symptomene som du beskriver. Dårlig tenningsmodul må byttes ut.
Dårlig coil gir hverken start eller gnist. Byttes ut.
fordeleren har som regel to mulige feilkilder. Den ene er ledningen som går fra tenningsmodulen, og den andre er spolen ev. også rotoren og fordelerlokket.
TRS er kresen på tennplugger, og feil eller dårlige plugger/pluggledninger kan gi null gnist.

Jeg tipper at de 3 ledningene du snakker om er de som går ut fra tenningsmodulen til fordeleren.På skjema under vises disse som N (noir=hvit) B (blanch=hvit) G (gris=grå). Sjekk om disse sitter der de skal. De går henholdsvis til coil og jord (se koblingsskjema). Den tykke svarte går til fordeleren. Sjekk om denne ledningen sitter som den skal, og gå gjerne over kontakten på tenningsmodulen med kontaktspray.

Med prøv gjerne rådene du fikk Jon først. lykke til.


Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Post by n10516 »

Med en bil som har stått under masse snø, vil jeg nok satset på Jonsto sitt råd, få tørket opp skikkelig! Kondens i fordeler(lokk), i plugghetter etc og på kabling generelt er mer enn nok til å unngå at motoren starter. Ta av fordelerlokket og la det være av til du er 150% sikker på at det er HELT tørt.

På skjemaet som Citro1CX har lagt ved, er det en feil, pluss står markert på feil side av coilen. Coilen mates med pluss fra tenningsbryteren og elektronikkmodulen switcher jordforbindelsen. Min erfaring er at elektronikkmodulen er det svakeste leddet i denne kjeden, og om jeg hadde tørket opp alt, målt at det var pluss på coilen når tenningen står på, sjekket alle el forbindelser og målt spenninger etter skjemaet - og ikke hadde noe annet å gå etter - eller undersøke med, ville jeg byttet den.

Men, om bilen gikk da den ble satt bort, tror jeg nok jeg ville sjekket el forbindelser og fukt meget grundig før jeg byttet noe som helst. Jeg går ut fra at batteriet er fulladet, at starteren går med normalt turtall og batterispenningen når starteren går, er normal.

Lykke til!

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Prestige_GTI
Posts: 2
Joined: Sun 22 Aug, 2010 20:05

Re: CX 22 med forgasser . ingen gnist .+-

Post by Prestige_GTI »

Eg er overvelda over responsen . takk for svara ,

Skal sjekke nermare tipsa .

helsing

Stein Erikstad ( ca 60 st xm på samvittigheten )
Jølster
n10516 wrote:Med en bil som har stått under masse snø, vil jeg nok satset på Jonsto sitt råd, få tørket opp skikkelig! Kondens i fordeler(lokk), i plugghetter etc og på kabling generelt er mer enn nok til å unngå at motoren starter. Ta av fordelerlokket og la det være av til du er 150% sikker på at det er HELT tørt.

På skjemaet som Citro1CX har lagt ved, er det en feil, pluss står markert på feil side av coilen. Coilen mates med pluss fra tenningsbryteren og elektronikkmodulen switcher jordforbindelsen. Min erfaring er at elektronikkmodulen er det svakeste leddet i denne kjeden, og om jeg hadde tørket opp alt, målt at det var pluss på coilen når tenningen står på, sjekket alle el forbindelser og målt spenninger etter skjemaet - og ikke hadde noe annet å gå etter - eller undersøke med, ville jeg byttet den.

Men, om bilen gikk da den ble satt bort, tror jeg nok jeg ville sjekket el forbindelser og fukt meget grundig før jeg byttet noe som helst. Jeg går ut fra at batteriet er fulladet, at starteren går med normalt turtall og batterispenningen når starteren går, er normal.

Lykke til!

Vidar
Post Reply