CX og el. anlegg.;-)

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

CX og el. anlegg.;-)

Post by jonsto »

At elektrisitet og CX ikke er de beste venner er vel en kjent sak. Jeg har fått meg en utfordring, og er glad jeg har et vrak som er delvis demontert slik at jeg kan følge ledninger.
GTien har vært litt rar en stund. Innerlyset sluknet når du åpnet førerdøren, og varsellampa for åpen førerdør lyser bare med tenningen av. Så fikk jeg problemer med vindusheisen på førerdøra. Fruen åpnet vinduet pga varmen. Når jeg skulle lukke det virket det ikke. Måtte demontere dørtrekket for å koble strøm direkte på motoren. Mens jeg drev og rotet med dette forsvant også sentrallås og strømmen til speiljusteringen. Hvor pokker tok den veien :?: :?
Ja ja, nå tar jeg et glass rødvin, så får vi se i morgen. :mrgreen:
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by gopp »

jonsto wrote:At elektrisitet og CX ikke er de beste venner er vel en kjent sak. Jeg har fått meg en utfordring, og er glad jeg har et vrak som er delvis demontert slik at jeg kan følge ledninger.
GTien har vært litt rar en stund. Innerlyset sluknet når du åpnet førerdøren, og varsellampa for åpen førerdør lyser bare med tenningen av. Så fikk jeg problemer med vindusheisen på førerdøra. Fruen åpnet vinduet pga varmen. Når jeg skulle lukke det virket det ikke. Måtte demontere dørtrekket for å koble strøm direkte på motoren. Mens jeg drev og rotet med dette forsvant også sentrallås og strømmen til speiljusteringen. Hvor pokker tok den veien :?: :?
Ja ja, nå tar jeg et glass rødvin, så får vi se i morgen. :mrgreen:
Mvh
Det er en kjent sak at vin løser de fleste slike problemer. Tross alt er disse bilene konstruert og bygd i vinrus, så da må nok det også til for å reparere dem ;-)
Strømmen dukker nok opp igjen skal du se....
Gopp
-----------------
Har no' CX
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by n10516 »

Den hørtes lei ut... Derfor, på generelt grunnlag:

Når alt som egentig ikke henger sammen plutselig gjør det, ting begynner å virke omvendt - og det virker som om det sitter en mann med horn i pannen et eller annet sted, er det lurt å sjekke jordinger. Men jeg tror at det er mer enn en feil her... En alvorlig runde med multimeteret er sikkert lurt. Det avslører ofte så mangt.

Men dette er nok ikke noe nytt for deg, Jon! :lol: 8) :wink:

En smule rødvin for å komme opp på samme promillenivå som de var på på labben da de konstruerte denne bilen gjør sikkert livet og oversikten bedre :mrgreen: :wink:

Lykke til i hvert fall.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by jonsto »

:idea: Sitter i skrivende stund og studerer el. skjema. Alt dette er jordet gjennom sikringsboksen. Begynner faktisk å lure på om det kan være en feil i den. Er mye printbaner der inne. Men jeg har jo flere. :mrgreen:
Multimeteret er i flittig bruk ja, det samme er prøvelampa og en par ledningsstumper.
En annen ting jeg oppdaget var at når jeg tvangskjørte vindusheisen på høyre dør og brukte innrlysbryteren til døra som jordingspunkt så tennte innerlyset. Hmmmmmm, ser ikke bort fra at vinen må byttes ut med Cognac i kveld.
Appropo franskmenn og vin. Var med og tok ut et nybygg fra et fransk verft engang. Etter norske regler hadde svært få av arbeiderne lov å kjøre bil etter lunsj. :shock: :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by n10516 »

Dette høres definitivt ut til å være et cognac problem... Nå er det rett før jeg finner frem skjemaene jeg også. Om jording går gjennom sikringsboksen, er det vel lite trolig at det går via printbaner, vi snakker her om en strøm i jordlederne som til sammen kan komme opp i mange ampére, uten at jeg vet akkurat hvor mange, og det egner seg dårlig for print. I så fall skulle en feil være meget synlig i form av et stort, "sort hull", om den ikke ligger i et loddepunkt for en kabelsko el. Jeg har aldri vært nødt til å granske dette i detalj...

At innerlyset tente når du kom borti jordpunkt i dørkontakt, tyder jo på at det i hvert fall er snakk om noe rart jordingsmessig.. Jeg er veldig spent på hva du finner ut videre...

Jeg tror på historien din fra det franske båtverftet... Men de er ikke alene om det.Har vært mange ganger hos engelske firmaer og sett hvordan man drar på puben i lunchen, kjører dit - og KJØRER tilbake med noen bittere innabords... Og i Danmarks Radio var mikserne for en del år siden spesifisert med "dobbelt bajerholder" :shock: :wink: :D :!: .


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by jonsto »

Cognacen er ikke avlyst, men jeg har funnet noen feil og fått en annen. :shock: :?
Det første jeg gjorde når feilen oppsto var og sjekke om det var gått av en ledning mellom dør og karosseri. Fant ingen. Men etter spekulering og en titt inn i det vraket jeg har her fant jeg ut følgende. Til vindusheisbryterne kommer det TO BLÅ litt tykke ledninger. Den ene kommer fra sikringsboksen med + strøm, den andre (som det viste seg var et brunt malingsmerke på) var jordingen som gikk til samlekontakten for jording som sitter på høyre side av DIRAVI enheten. Over den relerekken som er fastskrudd der. Måling viste at det ikke var forbindelse gjennom ledningen. Nå fikk jeg omsider den gummibeskyttelsen som er over ledningene mellom dør og karosseri inn i døren, og da kom bruddet frem. Satte på en skjøtehylse og Viola, nå virket alt. Hvorfor denne jordledningen har innvirkning på både sentrallås og speilregulering vet bare franskmennene. :wink: :D
Men nå forsvant strømmen til kupevifta. Så nå må jeg på leting etter den. :?
Mvh
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by knut »

Jeg har ikke så mye greie på det bilelektriske, MEN dette likner på noe jeg var borti for flere år siden. Når jeg f.eks. tro på bremsepedalen lyste taklyset. M.a.o. der det skulle lyse lyste det ikke. men det gjorde det der det ikke skulle. Feilen lå i tilhengerkontakta som etter hvert var blitt til en eneste stor rustklomp innvendig.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by jonsto »

Er ikke hengerkontakt heller på denne. ;-)
Men strømmen tar de merkeligste veier. :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by n10516 »

Dette blir som COOP - kjøp noe, få noe annet... Eller finn en feil - og få en (ofte to) nye. De har vel ment at ett jordpunkt i døra får holde, kobber koster mange penger.... Eller så har de laget den kabelmatta etter lunch m/vin... Bra du fant feilen så pass enkelt. slikt har en lei evne til å ta mye tid. Jeg antar at den stoppede varmeapparatvifta skyldes din riving og røsking i ledningene mens du jobbet med døren? Håper du finner det greit! :) :P :wink: Min erfaring tilsier at det er den kontakten som er mest utilgjengelig som har løsnet... :evil:

Det elektriske anlegget på CX er ikke det minst utfordrende...

Håper også resten løser seg greit.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
RN
Posts: 123
Joined: Tue 08 Jul, 2008 10:20
Location: Vågå

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by RN »

Mange el.feil på en bil er ofte skapt av en bileier, uten erfaring som skal spare verkstedutgifter.Kjøpte en XM en gang,som kjølevifta starta når eg åpnet bakluka.Eier hadde skjøt brukne ledninger på bakluke,å forvekslet eit par ledninger.
Den svarte TRDèn eg har,vart parkert pga.sikringsbrudd til vindusvisker, de var ei ledning som var lagdt feil ved bremsepedal.
MVH
Rune N.
87 CX trd turbo 2 berline. 86 CX 25 Rd berline. 83 GSA x3. 83 GSA special. 06 C8 2.2 exclusive. 08 C4 Picasso 1,6 HDI. CX trd turbo 2 break.88 CX gti turbo(donor)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by mads »

..at ingen har lagd underholdning av slikt.. kupelys og bremser koblet, viskere og vindusheiser, kombinasjonene er nesten uten ende.. Mye skyldes hobbyledninger som RN er inne på
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by rundgren »

mads wrote:..at ingen har lagd underholdning av slikt.. kupelys og bremser koblet, viskere og vindusheiser, kombinasjonene er nesten uten ende.. Mye skyldes hobbyledninger som RN er inne på
Apropos artige el-feil, så har det nå blitt påpekt at kjørelysa bak på bilen min lyser nederst - det er visst helt feil. Bremselys funker, blink og rygge også. Fascinerende...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by mads »

Det er flaut jeg ikke vet det, men det får stå sin prøve.. Er det et skille på om bak- og bremselys er øverst eller nederst? Tror jeg har sett begge deler på personbil. Og der er nok redningen, jeg sverger til stasjons- eller vare vogn og der er det ikke tvil ;)
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by givretto »

mads wrote:Det er flaut jeg ikke vet det, men det får stå sin prøve.. Er det et skille på om bak- og bremselys er øverst eller nederst? Tror jeg har sett begge deler på personbil.
Mener også å ha sett det samme. Men skille ved årsmodell? Jo, godt mulig det, men det kan like gjerne være tilfeldig av hva som lå på samlebåndet, kanskje...? :lol:

8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX og el. anlegg.;-)

Post by jonsto »

Jaha ja. Det har dere ikke sett altså :-) Det har seg slik,at de fleste av CXene har parklys nederst og bremselysene øverst. MEN, så er det noen avanserte modeller som har tåkebaklys. Disse er plassert nederst. Da har det øverste feltet dobbelpære med både park og bremselys.
Post Reply