CX fra helvete

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Kjell Strøm
Posts: 4
Joined: Mon 14 Feb, 2011 15:17

CX fra helvete

Post by Kjell Strøm »

Har en CX 25 TRI som nesten har tatt nattesøvnen fra meg. Av og til starter den, av og til ikke. Bensin får den for jeg har allerede sprengt ei lydpotte. Under kjøring kan det komme to tre rykk, turtelleren slar ned på null, motoren skyter for deretter å gå normalt. Startvanskene skjer både med varm og kald motor. Har byttet svinghjulsensor, coiler, pumperele og styringsboksen, den siste riktignok med en brukt. Har mest lyst å kjøre bilen på skroten, men synes dette er for galt da bilen har gått kun 63000 km og er 100% rustfri. Er det noen som har tips om hva det kan være?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: CX fra helvete

Post by jonsto »

Oi oi. Skjønner du er frustrert. Er egentlig ikke sikker på hva det kan være, men du har jo gjort en del bra forsøk. Det at du har sprengt ei potte tyder på tenningskutt, men med skifte av coiler mm så høres det rart ut. Tror det lureste er å prøve å bli sikker på om det er gnisten eller bensinen som forsvinner. Tror du skal gå til anskaffelse av en Tenningsprøver fra Biltema. Varenr. 15-142. Eller du kan bruke ei stroboskoplampe. Monter utstyret når den ikke starter for å se om du har gnist. Har du gnist kan du prøve med startgass. Sprøyt den inn gjennom der den lille slangen ved gasspjeldet er satt på. Ta så løs skjøten til startmotorinnslaget og bruk denne til å få startmotoren til å gå. Da kan du stå forran bilen og jobbe. HUSK og sett bilen i fri eller park før du begynner! Skjøten befinner seg ved batteriet.
Dette er enklere og forklare på telefon. Ring meg gjerne på 952 18 701.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX fra helvete

Post by Göran W »

Om varvräknaren slår ner till 0 så är det definitivt tändningsrelaterat.
Möjliga felkällor är bl.a. svänghjulssensor, kablar mellan sensor och tänddator, tändningslås, kontakter vid batteriet, polskor PÅ batteriet, jordpunkter och jordkabel/fläta mellan motor och chassie.
Har den EN eller TVÅ svänghjulssensorer?
Har själv tvingats byta motorkabelhärvan vid liknande fel. Det går inte alltid att hitta inre avbrott i kablar genom att mäta.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Kjell Strøm
Posts: 4
Joined: Mon 14 Feb, 2011 15:17

Re: CX fra helvete

Post by Kjell Strøm »

Takker så mye for tipsene. Jeg har i dag dratt ut ledningsstikk en for en og rengjort disse samt prøvd å starte mellom hvert. Endelig, etter at jeg hadde tatt den store kontakten med flere stikk som det går flere ledninger til plusspolen på batteriet så startet motoren. Her kjørt en liten runde uten motorfusk. Har tidligere lest en plass, husker ikke hvor, at denne kontakten og koblingene er av dårlig kvalitet. Tror at jeg prøver å utbedre denne kontakten med noe bedre selvlaget. Skal si fra hvis motoren fortsetter å fungere da jeg har forstått at det er flere som har lignene problemer.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: CX fra helvete

Post by Göran W »

8) 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply