kjøre/tåkelys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: kjøre/tåkelys

Post by Black Lemon »

Da har jeg fått fjernlysene fra Veng i hus. De er produsert av Magneti Marelli og heter SIEM 15670, mens de gamle grøftelysene heter SIEM 15130 som jeg viste til tidligere i tråden. Har jeg forstått dette riktig, er SIEM navnet på linseprodusenten. På esken står det at disse fjernlyktene (SIEM 15670) er til Citroën AX og BX og Peugeot 309 og 405. Jeg må nå forsøke å løsne glassene på de nye lyktene med kittlampen og montere de gamle glassene med Sikaflex.

Image

Veng skulle ha over 2500 kroner for to lykter, men som man kan se, går det an å finne dem billigere på nettet:

http://www.oscaro.com/projecteur-longue ... 09-1906-gt
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: kjøre/tåkelys

Post by Black Lemon »

Det gikk som det måtte gå, det ene av de gamle glassene sprakk da jeg forsøkte å løsne det. Etter 15 år på veien, var nok dette en måte å fortelle meg på at; la meg slippe å bli med videre på ferden. Jeg kontaktet Erling Verne (må ikke forveksles med grosserer Verle hos Ibsen) som importerer SIM, men fikk opplyst at jeg minst måtte bestille 70 lykter da SIM er en fabrikk som ikke produserer én og én lykt. Det er forståelig. Jeg har for ordens skyld bedt om en pris på dette så får vi se hva det fører til. Kanskje det er flere her på forumet eller i klubben som trenger lykter. Jeg kunne jo åpne en liten butikk i car-porten for tåkelysutsalg til CItroën CX.

Jeg fant en dealer i England som hadde tåkelyktene til BX (som er de samme som til CX serie 2), men de ser ikke ut til å selge utenfor UK. Etter å ha søkt på fransk etter Feux antibrouillard, kom jeg frem til to gule tåkelys med sorte rammer til Renault 21 bla. Disse så stilige ut og jeg forsøker å kjøpe dem via ebay. Må bruke Google tranlate flittig her for å forstå all fransken og jeg som hadde fransk på gymnaset.

Hvis dette gikk bra, får jeg to lykter for 70 Euro inkludert frakt. Det blir 557 kroner og kanskje noe mva når de kommer hit. Likevel godt under det fjernlysene kostet hos Veng. Var det ikke så at man kunne få en CX-grill med to fjernlys en gang i tiden? Kanskje jeg kan bruke fjernlysene til det?
Last edited by Black Lemon on Thu 27 Oct, 2011 15:42, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: kjøre/tåkelys

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Var det ikke så at man kunne få en CX-grill med to fjernlys en gang i tiden? Kanskje jeg kan bruke fjernlysene til det?
Jeg hadde det på min 1984 modell. Tror ikke den var original.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: kjøre/tåkelys

Post by jonsto »

tronde wrote:
Black Lemon wrote:Var det ikke så at man kunne få en CX-grill med to fjernlys en gang i tiden? Kanskje jeg kan bruke fjernlysene til det?
Jeg hadde det på min 1984 modell. Tror ikke den var original.
Har en par stykker liggende. Var vel en såkalt Hellagrill eller noe. Ekstrautstyr i alle fall. Skrøpelige greier også.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: kjøre/tåkelys

Post by jonsto »

Da har jeg omsider vært i kontakt med Egil Værne om SIM lykter. Han skulle sende en forespørsel til fabrikken. Spørs hva prisen kan bli. Ser ut som de har dem i fjernlys og med sprederglass, men ikke i gult lenger.
Vi får ta en runde på dette når jeg får prisene.
Vet du har fått tak i lykter nå, men det kan jo være andre som er interesert.
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: kjøre/tåkelys

Post by mads »

jonsto wrote:
tronde wrote:Jeg hadde det på min 1984 modell. Tror ikke den var original.
Har en par stykker liggende. Var vel en såkalt Hellagrill eller noe. Ekstrautstyr i alle fall. Skrøpelige greier også.
Min '84 TRI har no' sånt, fant ikke bilde i farten. Står intet på utsiden, mener å huske den er Tjekkisk og noe skrøpelig, ja. Og lyser i ..ææhh.. litt hit-og-dit.. :?
Post Reply