Spenningsfall til hovedlys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Det ligger et originalt fjernlysrelé inne i instrumentpanelet (dette er det også vist til i Haynes), men det er vel ikke en optimal plassering på et slikt relé. Bør ikke det være plassert i motorrommet slik at man kun trenger styrestrøm inn til bryteren?

Jeg har fem reléer rundt rattstammen, tre på venstre hvorav et grønt Cartier relé og to på høyre hvorav et grønt Cartier relé. Det virker å meg som om begge reléene på høyre side har med lysene å gjøre. Jeg må åpenbart forske litt mer på dette.
Last edited by Black Lemon on Tue 01 Nov, 2011 19:15, edited 1 time in total.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by jonsto »

Kjørelysreleene er plasert ved rattstammen. Tror det var på høyre side.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Göran W »

Om den har ljusautomatik så sitter även det reläet till höger om rattstången.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:
Black Lemon wrote:For å løse problemet må du koble minussiden av tåkelysreleet til jord i stedenfor til nærlyskretsen. Da vil tåkelyset også kunne lyse sammen med nærlyset. Jeg er ikke sikker på om dette er lovlig, men har selv vært igjennom minst to EU-kontroller med denne koblingen uten å få noen kommentar.

Hvis du vil at tåkelyset ikke skal kunne lyse sammen med nærlyset, må du kjøpe et rele som er lukket i hvilestilling og åpner med styrestrømmen på. Dette releet styrer du så fra nærlyskretsen og seriekopler med tåkelysreleet.
Det er absolutt IKKE lov at tåkelys/grøftelys lyser sammen med nærlys. Det releet som nevnes kan godt være et rele med 87A pinne. Et slikt rele som jeg la inn bilde av kan du godt bruke. Dette er lukket i begge stillinger.
Mvh
Har jeg forstått dette korrekt skal jeg koble et 87A-relé (vekselsrelé som er lukket i hvilestilling og åpent med styrestrøm) i serie med det grønne Cartier-reléet på høyre side av rattstammen, som jeg antar er kjørelysreléet. Den ledningen fra Cartier-reléet som er koblet til nærlyskretsen, kobles fra. (jeg prøvde nemlig å ta av denne og koble den direkte til jord og da lyste tåkelysene sammen med nærlysene slik Ketil beskrev i tråden fra 2004) I steden kobles nærlyskretsen til pin 86 (styrestrøm) på det nye reléet. Så koblet jeg fra 87A på det nye reléet til den pinnen på Cartier-reléet der nærlyskretsen tidligere var koblet. Pin 85 på det nye reléet kobles til jord, og pin 30 skal vel til batteristrøm? Jeg blir litt forvirret underveis her og innser at jeg burde ta et relé-kurs.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ketil
Posts: 5
Joined: Sat 20 Nov, 2004 00:25
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by ketil »

Det er jo fint om tåkelysene slukker automatisk når du tenner nærlyset, men det er ikke lenger noe krav. Tror dette forsvant i en EU-tilpasning hvor også kravet til automatisk kjørelys forsvant.

Mange nye biler kan i dag tenne tåkelys og nærlys samtidig, f.eks. min C4.

Det er fortsatt forbudt å kjøre med tåkelys og nærlys samtidig, men dette er altså førerens ansvar, ikke bilens.

Ketil
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Helge S »

Black Lemon wrote:
Litt flåsete sagt avhenger det av hvor ofte du vil skifte pærer
Et spenningsfall på 0,2 v slik at jeg får 14,3 v til lysene vil vel hjelpe en god del på lysstyrken vil jeg tro.
I forhold til de 13 V du skriver at du hadde på pærene ville levetiden på pærene sunket til grovt ca bare 1/3 (33 %) av hva du har hatt.
Black Lemon wrote:Jeg koblet på ledningsnettet fra Biltema og sjekket spenningsfallet. Med ca 14,5v på batteriet med motoren på tomgang, var spenningen på begge nærlysene nå 13,8 v mot 13,0 før Biltemas ledningssett ble innkoblet.
Da har du vel økt lysutbytte med 15 til 20 % (det er jo bra) og samtidig redusert levetiden på pærene til under det halve (< 50 %).
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg har funnet ut at hos meg er det minst tre reléer som har med tåkelysene og kjørelysautomatikken å gjøre. Et grønt relé på venstre side er antakelig det opprinnelige tåkelysreléet som er omtalt i Haynes-manualen og som er montert fra fabrikk. De to på høyre side, et grønt likt det på venstre og et svart er nok ettermontert i Norge og har med kjørelysautomatikken å gjøre. Problemet med kjørelysautomatikken er at den overstyrer den opprinnelige tåkelysbryteren som dermed ikke lenger har noen funksjon. Jeg tror det er enklest å legge opp ledningssett fra tåkelysene og koble disse til den opprinnelige bryteren via reléer i motorrommet og kutte ut hele kjørelysautomatikken nå som dette ikke lenger er påkrevet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by pål »

Biltema's sett er enkelt , og enkelt er ikke bestandig det beste :(

Det finnes sikring der, om du leser beskrivelsen er de røde kablene som du kobler på batteriet i seg selv en "sikring" . Om de finnes å kjøpe løst tviler jeg på.
Dessuten er kvaliteten på releene heller stusselig, mine døde kun få uker etter at settet ble montert, og de har heller ikke standard kontakter :(
Lag heller en kobling selv, mye bedre, riktig kabel-lengder , og ikke mye dyrere heller :)
har masse Citroèn:-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til ting som tilsynelatende er billig. Det blir ofte dyrt i lengden når det går i stykker fort. Jeg må innrømme at jeg synes kabelsettet ser spinkelt ut. Når har jeg koblet på en 30A sikring på hver av de røde kablene så får vi se hvor lenge dette holder. Ryker reléene, er det fort gjort å koble de gamle kontaktene tilbake igjen, men da er man jo like langt med tanke på at bryteren får for stor belastning. Hvor bør man egentlig kjøpe reléer av god kvalitet?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Helge S »

Jeg kan ikke si å ha fått med meg at Biltema sine releer på generell basis er så dårlige. Kanskje er releene i slike ferdig sett (kit) dårligere enn løse separate rele?

På Citroen XM er det mange i XM klubben som har byttet både relesokler og rele på de tre releene til kjørelysautomatikken. Disse er plassert litt uheldig helt framme i fronten på bilen (ved høyre framlykt) og det blir fort mye irring på kontakter (både i soklene og på releene) med lysfeil til følge. Mange har byttet ut både relesokler og rele på disse tre releene og flesteparten av disse har benyttet Biltema releer (og sokler). Det er ikke klaget på kvaliteten på disse releene på XM-Forum, men der er det separate rele av den vekslende typen (ikke ferdige sett) som er brukt.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg skal gi disse reléene en sjanse og melde tilbake om mine erfaringer. Jeg ser også at CX-basis har et relé-kit som er ment å monteres ved instrumentpanelet for å unngå overoppheting av lysbryteren. Det løser det problemet, men løser jo ikke problemet med spenningsfall til lyktene.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Sturla »

Jeg har benyttet omtalte sett fra biltema på flere CX, har bare god erfaring med det. Bedre lys, og kald bryter. Men andre kan jo ha vært uheldige med de settene de har brukt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by rundgren »

Helge Leirdal har som vanlig en informativ beskrivelse på nettsida si:
http://leirdal.info/elektrisk/rele.html
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply