Spenningsfall til hovedlys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg så meg nødt til å ta ut de gule pærene i hovedlysene da jeg rett og slett ikke ser noen ting i det regnvåte høstmørket med dem. Er det noe som er enkelt på CXen, er det å skifte hovedlyspærer. Det er god plass og du kommer til, selv de som har bjørnenever. På XMen derimot, må man ha puselanker for å komme til for ikke å snakke om dagens biler der halve fronten må demonteres for å komme til pæra.

Jeg benyttet også sjansen til å måle spenningen ved lysene og den var ca 13 volt når batteriet ga 14,5volt med motoren i gang på tomgang, altså et spenningsfall på 1,5 volt. Jeg visste jo at det var et visst spenningsfall da lyspærene har en tendens til å vare evig i hovedlysene mine. Det sikkert noen her som har montert Biltemas relesett og da vil jeg anta at spenningsfallet blir langt mindre. Hva bør være et akseptabelt spenningsfall fra batteri til hovedlysene?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Hva bør være et akseptabelt spenningsfall fra batteri til hovedlysene?
Litt flåsete sagt avhenger det av hvor ofte du vil skifte pærer :D

Europeiske hovedlyspærer er visst designet for 13,2V driftsspenning.

Når det er sagt, bør du enkelt kunne komme nær 0,2V med releer og 2,5 kvadrat ledning direkte til batteriet.

Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Litt flåsete sagt avhenger det av hvor ofte du vil skifte pærer
Det er jo egentlig godt sagt for det har vært meget behagelig at jeg har sluppet å skifte pærer på CXen. Nå som jeg raskt nærmer meg 50, er jo nattesynet et godt stykke unna hva det var da jeg kjøpte CXen min som 28 åring. Et spenningsfall på 0,2 v slik at jeg får 14,3 v til lysene vil vel hjelpe en god del på lysstyrken vil jeg tro. Holder det med 2,5 kvadrat fra batteriet eller bør man gå opp til 4 kvadrat?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by jonsto »

Black Lemon wrote: Holder det med 2,5 kvadrat fra batteriet eller bør man gå opp til 4 kvadrat?
Skulle holde med 2,5. 4 ser brutalt ut synes jeg. Er vel litt avhengig av hvor du setter releene også.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg kjøpte Biltemas ledningset som er svært enkelt å montere og man slipper å kutte noen av de eksisterende ledningene. Det som imidlertid slår meg at det ikke er noen sikring på dette settet. Jeg har jo tidligere lært at kobler man seg direkte til batteriets plussol, skal det brukes sikring på ledningen. Jeg kan vel ikke koble dette settet uten sikring?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by dagmatti »

Hei,

jeg brukte et slikt sett fra biltema på trd'en min da lysbryteren var i ferd med å gi opp. Jeg mener å huske jeg kjøpte med en liten sikringsholder med plass til 3-4 sikringer samtidig; og brukte en til lysene, en til en forsterker baki, og en til cxspilleren. Det er lurt å ha en sikring, gjerne nerme batteriet. Forresten blir lysbryterens levetid evig med et slikt sett. :D


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by jonsto »

Finnes mange typer sikringsholdere for å sette på ledningen. Biltema har flere typer, men jeg anbefaler vare nr. 35-648 da denne har lokk. Max 30A, men det skulle vel være nok.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

jonsto wrote:Finnes mange typer sikringsholdere for å sette på ledningen. Biltema har flere typer, men jeg anbefaler vare nr. 35-648 da denne har lokk. Max 30A, men det skulle vel være nok.
Mvh
Ja den kjenner jeg til. Jeg brukte den da jeg la opp ny sikring til varmeapparatviften på XMen min. Det er rart Biltema ikke leverer en slik med dette settet. De sier jo heller ikke noe om sikring i bruksanvisningen heller.
Forresten blir lysbryterens levetid evig med et slikt sett.
Ja, jeg er vel på den 3. lysbryteren nå og jeg tar ikke sjansen på at også den blir ødelagt.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Jeg koblet på ledningsnettet fra Biltema og sjekket spenningsfallet. Med ca 14,5v på batteriet med motoren på tomgang, var spenningen på begge nærlysene nå 13,8 v mot 13,0 før Biltemas ledningssett ble innkoblet. Imidlertid oppstod en del pussigheter som er beskrevet i dennne tråden fra november 2004:

viewtopic.php?f=4&t=796&p=5227&hilit=ly ... tema#p5176

Nøyaktig det samme problemet oppstod hos meg. Hva med fjærnlysene, bør de også kobles opp med rele eller er det allerede fjernlysrele?

Jeg har jo også en bryter til tåkelysene, men denne har aldri hatt noen virkning på tåkelysene. Det har vel med hvordan kjørelysreléet er koblet?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by tronde »

Black Lemon wrote:Jeg koblet på ledningsnettet fra Biltema og sjekket spenningsfallet. Med ca 14,5v på batteriet med motoren på tomgang, var spenningen på begge nærlysene nå 13,8 v mot 13,0 før Biltemas ledningssett ble innkoblet.

Jeg regner med at det er dette settet du har (42680)?

Image


Jeg har aldri holdt i et, men ut fra bildet ser det ut som om det er ganske tynne ledninger. Det kan være at du skal skjøte inn noe kraftigere på de lengste strekkene.

Kan du ta et bilde som viser ca. hvordan det ser ut i bilen?


Det ser ut som om lampene jordes via de sorte ledningene med ringkabelsko? Hvis så, kan det være en ide å måle om du har god jording på batteriet også.

Sett en målepinne rett på minus-batteripolen (innenfor polskoen), og en der du jorder lampene. Du skal ha svært lavt spenningsfall hvis alt er OK med jordingen.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by jonsto »

Det var da en forferdelig masse ledninger. ;-) Men de må kanskje være slik. Fire ledninger pr. rele må vel til. Hvorfor kjøpe dette settet? Bedre å koble opp selv. En ledning fra batt. pluss til pinne nr. 30 på releet. Ledning videre til pære fra pinne 87. Pinnene 85 og 86 er til magnetspolen. Den ene skal kobles til ledning fra bryter og den andre til jord. Et rele for skarplys og et for nærlys. (Gjerne pr. lykt).
Image
87A finnes bare på en spesiel type rele og trenges ikke.
Vet ikke hvorfor du får problemene, men kan det ha noe med kjørelys og gjøre?
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Ja, det er det settet jeg kjøpte og jeg er enige i at ledningene er tynne, men kabelen til batteriet er 2,5 kvadrat såvidt jeg kan se. Helge Leirdal anbefaler 4 kvadrat på sin side. Settet var billig (198 kroner) og svært raskt å montere, men jeg reagerte på at det ikke var sikring. Det burde det være når man selger det som et komplett sett. Jeg tror jeg skal gjøre som Jon sier å montere det opp på egen hånd med kraftigere kabler. Årsaken til at jeg får de problemene som er beskrevet i en tidligere tråd er også meget godt forklart i den tråden. Det har å gjøre med hvordan kjørelysene er koblet.

Her er symptomene forklart akkurat slik jeg opplevde:
Jeg gikk til det skritt å installere relésettet fra biltema i går, da jeg hadde oppdaget at kontakten hadde smeltet litt. Da jeg var ferdig med installasjonen var virkningen følgende:
Skrur på tenning og bare parklys(slik det var før installasjonen), men det grønne lyset for nærlys lyste svakt (noe det ikke gjorde før). Det samme da jeg flyttet bryteren ett hakk. Da jeg flyttet bryteren til det siste hakket kom lyset på og den grønne nærlysindikatoren lyste som den skulle. Fjernlys virket også. Da jeg imidlertid skrudde bryteren tilbake til parkstilling eller helt til utgangsstilling ble nærlyset værende på helt til jeg satte på fjernlyset. Da var det bare parklyset som lyste igjen. Er dette riktig?

Marcus S
Her er det glimrende forklaringen fra Ketil:
Har du. eller har du hatt tåkelys montert av Citroen i Norge?

Disse kan ha et rele som er koplet slik at du får symptomene du beskriver.

Styrespolen i releet får strøm fra parklyset (tåkelysene skal bare lyse når parklyset lyser). Normalt skulle den andre siden av styrespolen være koblet til jord, men fordi man ønsket at tåkelyset ikke skulle kunne lyse samtidig med nærlyset koblet man i steden minus siden av styrereleet til nærlyskretsen. Dette fører til at når nærlyset lyser har man 12V på begge sider av styrespolen og releet slipper. Altså vil tåkelyset lyse sammen med parklys og fjernlys, men ikke når nærlyset er tent. Genialt! Men styrestrømmen til releet vil altså gå igjennom nærlyspærene når parklys eller fjærnlys er tent. Denne strømmen er så svak at nærlyset ikke vil gløde. Kontrollampa for nærlyset er koblet i paralell med nærlyset og vil heller ikke gi noe synlig lys fordi motstanden i styrespolen i releet er mye større enn motstanden i to paralellkoblede nærlyspærer.

Det som skjer når du kobler inn ditt Biltema relesett er at du erstatter to paralellkoblede nærlyspærer med styrespolen i Biltemas nærlysrele. Motstanden i denne styrespolen er sikkert omtrent den samme som i tåkelysreleet. Kontrollampa vil da stå mellom to like motstander, en mot 12V og en mot jord, og få ca. 6V. Derfor lyser den svakt.

Det vil også gå en svak strøm gjennom de to seriekoblede styrespolene så lenge parklyset er tent. Denne strømmen er tydeligvis ikke stor nok til at nærlysreleet fra Biltema slår inn, men er stor nok til å holde releet når det først er innkoblet (hysterese). Derfor får du problemet med at nærlyset ikke slukker når det først har tent.

For å løse problemet må du koble minussiden av tåkelysreleet til jord i stedenfor til nærlyskretsen. Da vil tåkelyset også kunne lyse sammen med nærlyset. Jeg er ikke sikker på om dette er lovlig, men har selv vært igjennom minst to EU-kontroller med denne koblingen uten å få noen kommentar.

Hvis du vil at tåkelyset ikke skal kunne lyse sammen med nærlyset, må du kjøpe et rele som er lukket i hvilestilling og åpner med styrestrømmen på. Dette releet styrer du så fra nærlyskretsen og seriekopler med tåkelysreleet.

På min bil (S2 GTI) sitter tåkelysreleet bak dekselet rundt rattstammen på høyre side av denne.

Hvordan vet jeg dette? Fordi jeg for noen år siden hadde samme problem som deg og la ned noen timers "forskning".

Ketil
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by tronde »

Hvis du legger 2,5 kvadrat fra batteriet og frem til høyre lykt er vel det ca. 1,5 meter. Det samme tilbake hvis du ikke jorder i gods. Totalt 3 meter.

3 meter 2,5 kvadrat gir 0,0214 ohm.

Hvis vi tar i litt trekker hver pære 6A. Da får du 0,0214 ohm * 12 A = 0,26 V spenningsfall som absolutt verste tilfelle for to pærer. Nå er det jo ikke full belastning på den delen som går fra venstre lykt over til høyre, så da blir det mindre speningsfall enn dette. Hvis du jorder i gods, og den jordingen er OK blir spenningsfallet enda mindre. Du bør uansett ende opp med mindre enn 0,2V med 2,5 kvadrat, og det bør være bra nok.

Legger du separat 2,5 til hver lykt er spenningsfallet halvparten.

Du kan jo se på kurvene fra Philips også. Der er oppgitt lysutbytte som funksjon av spenning. De siste 0,2 V gir ikke mye lys.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:For å løse problemet må du koble minussiden av tåkelysreleet til jord i stedenfor til nærlyskretsen. Da vil tåkelyset også kunne lyse sammen med nærlyset. Jeg er ikke sikker på om dette er lovlig, men har selv vært igjennom minst to EU-kontroller med denne koblingen uten å få noen kommentar.

Hvis du vil at tåkelyset ikke skal kunne lyse sammen med nærlyset, må du kjøpe et rele som er lukket i hvilestilling og åpner med styrestrømmen på. Dette releet styrer du så fra nærlyskretsen og seriekopler med tåkelysreleet.
Det er absolutt IKKE lov at tåkelys/grøftelys lyser sammen med nærlys. Det releet som nevnes kan godt være et rele med 87A pinne. Et slikt rele som jeg la inn bilde av kan du godt bruke. Dette er lukket i begge stillinger.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Spenningsfall til hovedlys

Post by Black Lemon »

Det er helt korrekt som du påpeker; tåkelys skal ikke kunne lyse sammen med nærlys. Jeg ser stadig biler som har dette og dette er noe som burde vært luket ut ved periodisk kontroll. Det er helt unødvendig å kjøre med tåkelys og nærlys og er bare til sjenanse for andre bilførere.

Slik ser ledningssettet fra Biltema ut. Det er svært raskt og enkelt å montere og man slipper å kutte noen ledninger. Det kan fjernes på et øyeblikk om man ønsker, men da får man jo etterhvert problem med overopphetet bryter. Jeg er på min 3. bryter nå, og det er vel egentlig ikke så værst når bilen er 26 år.

Image

Jeg skal koble sikringer på de to kablene fra batteriet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply