Kupevifta går ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Kupevifta går ikke

Post by olav »

Har nettopp hatt ute midtkonsollet på min CX T1 1986/87 (heater control panel) og rengjort etter alle kunstens regler, mente jeg. Etter montering starter ikke kupevifta når jeg dreier kontrollhjulet mot høyere hastighet. Andre funksjoner på konsollet - som å stenge kupespjeldet - virker som de skal, inklusive lys :D
Læring: Ikke fiks det som funker!!! :cry:

Jeg har prøvet et annet konsoll med samme resultat, men dette kan ha hatt samme defekt. Jeg har en mistanke om at det er skyvedingsen på printkortet som er gåen på begge. Har kryssbytta kort og konsoll, men ikke noe liv i vifta.

Er det noen beste praksis for å fikse problemet, enten dette skyldes printkortet eller noe helt annet?
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupevifta går ikke

Post by jonsto »

Først kan jeg si at jeg har fått henvendelsen din, men etter det jeg ser her tror jeg vi venter litt.
Min erfaring er at det som flest ganger gjør at vifta ikke starter er børstene. Jeg vil anbefale deg og gjøre følgende:
Først så kontrolerer du at du ikke har trykket inn bryteren på høyre side av panelet. Er denne trykket inn starter ikke vifta.
Etterpå kan du ta av lokket over vifta og prøv og kobble strøm direkte. (Kan jo prøve å slå litt pent på lokket først). Starter den nå så får vi begynne og se på resten. Bl. annet reostaten. Men om motstandskortet og/eller reostaten er gåen så skulle den gått på full fart.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kupevifta går ikke

Post by pål »

Prøv litt med "resirk-knappen" ja , den kan lure en stakkar. Kan man ha byttet kontaktene mellom disse to bryterne f.eks?
har masse Citroèn:-)
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Kupevifta går ikke

Post by olav »

Takk til Jon og Pål, dere er i nærheten av problemet. Ja, jeg har eliminert spjeldknappen selv :wink:

Jeg har tatt ut motstandskortet bak hanskerommet og konstatert at viftemotoren går OK ved å bypasse motstanden. Vifta går enten på fullt eller ikke, styrt av settingen på konsollet, som den skal. Altså er det noe galt med motstanden på aluminiumskortet, og jeg bør vel grave frem et slikt fra museet?

Men ... hastigheten styres jo av skyvemotstanden på konsollet, ikke? :)
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupevifta går ikke

Post by jonsto »

Litt på tynn is her. Det du kaller motstandskort bak hanskerommet er vel en reostat. Den jobber sammen med motstandene som sitter på styringskonsollen for vifta. Skifter du kortet med alle motstandene og reostaten er gåen virker det fremdeles ikke. Det samme om du skifter reostaten først. Er kortet med alle motstandene gåent så ser du som regel at det er brent. Jeg har vel begge disse delene liggende om du skulle trenge dem. Men for å vite om de er i orden så må jeg koble dem opp i en bil, og det er jo litt jobb da.
Mvh
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Kupevifta går ikke

Post by rundgren »

Olav wrote:Takk til Jon og Pål, dere er i nærheten av problemet. Ja, jeg har eliminert spjeldknappen selv :wink:

Jeg har tatt ut motstandskortet bak hanskerommet og konstatert at viftemotoren går OK ved å bypasse motstanden. Vifta går enten på fullt eller ikke, styrt av settingen på konsollet, som den skal. Altså er det noe galt med motstanden på aluminiumskortet, og jeg bør vel grave frem et slikt fra museet?

Men ... hastigheten styres jo av skyvemotstanden på konsollet, ikke? :)
Jeg har hatt ett problem som ligner på dette: Dårlig kontakt i en av relédingsene som på min bil ligger og slenger bak askebegeret (Serie2). Dro ut dette og fiklet litt med ting, og vifta startet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupevifta går ikke

Post by jonsto »

rundgren wrote:
Olav wrote:Takk til Jon og Pål, dere er i nærheten av problemet. Ja, jeg har eliminert spjeldknappen selv :wink:

Jeg har tatt ut motstandskortet bak hanskerommet og konstatert at viftemotoren går OK ved å bypasse motstanden. Vifta går enten på fullt eller ikke, styrt av settingen på konsollet, som den skal. Altså er det noe galt med motstanden på aluminiumskortet, og jeg bør vel grave frem et slikt fra museet?

Men ... hastigheten styres jo av skyvemotstanden på konsollet, ikke? :)
Jeg har hatt ett problem som ligner på dette: Dårlig kontakt i en av relédingsene som på min bil ligger og slenger bak askebegeret (Serie2). Dro ut dette og fiklet litt med ting, og vifta startet.
Hvis det er det releet jeg tror det er så er det full fart releet.
Mvh
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Kupevifta går ikke

Post by olav »

Da har vi flere mulige problemkilder, evt kombinasjoner av disse:

1. Skyvemotstanden på konsollet
2. Reostaten på aluminimumskortet bak hanskerommet
3. Diverse releer i kabelklasen bak askebegeret
4. Viftemotoren
Av de innspill som er gitt - samt min egen klussing - gjør at jeg setter opp 2) reostaten som hovedspor

Dersom Jonsto eller andre har en eller flere slike å tilby, så tar jeg meg av utprøving i bilen.
De kommersielle detaljer kan tas som PM.

Takk til alle!
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupevifta går ikke

Post by jonsto »

Ring meg så snart som mulig på tlf. 952 18 701.
Mvh
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Kupevifta går ikke

Post by olav »

Jeg er i inngrep med Jon på dette, så da blir det nok en løsning. :)

For interesserte lesere sakser jeg følgende fra Service Meddelande nr 2/85, CX, grupp 12, sid 19 - oversatt til norsk:

A) Vifteregulering
Den tidligere vifteregulering med tre hastigheter er erstattet av et trinnløst rele av BX-typen. Den nye reguleringen består av en reostat, en effekttransistor og et rele (bilde 85-485 viser reostaten, og bilde 85-379 viser effekttransistoren).

Ved hjelp av reostaten varieres transistorens basisstrøm (styrespenning), og dermed relulerer man matestrømmen (forsterket) til vifta. Da vifta går med høyest mulige hastighet, ivaretar et rele styrt av reostaten at viftemotoren jordes separat (uten at jorden behøver å gå gjennom effektreleet).

Effekttransistoren er plasert bak instrumentpanelet, på høyre side ovenfor hanskeboksen.

Dermed har begrepene fått sine riktige navn, og jeg takker for alle bidrag :D
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
Post Reply