Citroëns elektriske fillosofi.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Citroëns elektriske fillosofi.

Post by jonsto »

Citroën fornekter seg ikke. :-) Jeg har tre ledninger. To er gule og en er grønn. Den grønne går til jord via en kondensator. Der de skal plugges inn er to av terminalen merket med + og en med -. Hvordan ville du ha koblet?
Jeg prøvde og bruke sunn fornuft, og koblet de to gule til plussene og den grønne til minustegnet. Men, det ble feil! Den ene gule skulle til minus og den grønne til den ene plussen. :? :P
Blir ikke forbauset over noe lenger. :mrgreen: :mrgreen:
Er det rart at folk drikker?

Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by n10516 »

Hei igjen, Jon!

Den var litt lei, den! :? :lol:

Jeg ville så definitivt ha koblet den grønne til pluss. Rett og slett fordi til jord via en kondensator. Da har den en avkoblingsfunksjon og skal kobles til noe annet enn jord (-). For de to andre ville jeg nok ha målt, om slikt er mulig, du sier jo ikke noe om hva som skal kobles... Men, har de hatt en dårlig dag på fabrikken med for få farver tilgjengelig.... :twisted: :evil: :roll: :?

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by jonsto »

n10516 wrote:Hei igjen, Jon!

Den var litt lei, den! :? :lol:

Jeg ville så definitivt ha koblet den grønne til pluss. Rett og slett fordi til jord via en kondensator. Da har den en avkoblingsfunksjon og skal kobles til noe annet enn jord (-). For de to andre ville jeg nok ha målt, om slikt er mulig, du sier jo ikke noe om hva som skal kobles... Men, har de hatt en dårlig dag på fabrikken med for få farver tilgjengelig.... :twisted: :evil: :roll: :?

Vidar
Det er skiftet coiler på bilen med kabelsko i stedet for kontakt. Det ser ikke ut til å spille noen rolle hvilken av de gule ledningene du setter hvor. Men de kunne jo ha prøvd å kjøpe ledninger med flere farger enn gul og grønn. :mrgreen:
En annen ting er at om jeg skal skifte til uoriginale coiler så kommer jeg til å merke ledningene med 1 - 2 - 3, så er det jo naturlig at 2 står i midten. :wink: :)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by tronde »

jonsto wrote: Er det rart at folk drikker?
Spørmålet er vel om man drikker fordi franskmenn og strøm.... Eller om fransk strøm er som den er, fordi franskmenn drikker for mye. 8)

Det er jo helt vanlig at ledninger på franske biler har forskjellig farge i hver ende også. Må gå med en del druesaft for å finne på slike ting.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by mads »

Ledning til lambda på XMv6 (i hvert fall noen av dem) har gul og rød ledning. Ledningene på motornettet der de skal kobles på er -helt riktig- også en rød og en gul (i hvert fall det de hadde da de laget dette eksemplaret). Men hvordan skal de kobles; rød-rød og gul-gul, eller 2x rød-gul..?

De fleste her har nok gjetta svaret ;) Slikt gir kan gi innsikt i detaljer...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by jonsto »

mads wrote:Ledning til lambda på XMv6 (i hvert fall noen av dem) har gul og rød ledning. Ledningene på motornettet der de skal kobles på er -helt riktig- også en rød og en gul (i hvert fall det de hadde da de laget dette eksemplaret). Men hvordan skal de kobles; rød-rød og gul-gul, eller 2x rød-gul..?

De fleste her har nok gjetta svaret ;) Slikt gir kan gi innsikt i detaljer...
Schkål Mads. (Hikk). :? :shock: :lol:
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by Asle »

jonsto wrote:Citroën fornekter seg ikke. :-) Jeg har tre ledninger. To er gule og en er grønn. Den grønne går til jord via en kondensator. Der de skal plugges inn er to av terminalen merket med + og en med -. Hvordan ville du ha koblet?
Jeg prøvde og bruke sunn fornuft, og koblet de to gule til plussene og den grønne til minustegnet. Men, det ble feil! Den ene gule skulle til minus og den grønne til den ene plussen. :? :P
Blir ikke forbauset over noe lenger. :mrgreen: :mrgreen:
Er det rart at folk drikker?

Mvh
3 ledninger, skjønner ikka hva du klager over :-)


http://cx.zapto.org/albums/Demontering_ ... .sized.jpg
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by jonsto »

Asle wrote:3 ledninger, skjønner ikka hva du klager over :-)


http://cx.zapto.org/albums/Demontering_ ... .sized.jpg
Antall ledninger var ikke gjenstand for klagingen. ;-) Men at jeg hadde to like merkinger og to like ledninger. Og at de to like ledningene ikke skulle stå på hvert sitt like merke. Det var her problemet oppsto. At den ene gule ledninga skulle til + og den andre til - . Men det er jo greit å ha en annen bil i nærheten og sammenligne med. :wink: :D
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by Asle »

jonsto wrote:
Asle wrote:3 ledninger, skjønner ikka hva du klager over :-)


http://cx.zapto.org/albums/Demontering_ ... .sized.jpg
Antall ledninger var ikke gjenstand for klagingen. ;-) Men at jeg hadde to like merkinger og to like ledninger. Og at de to like ledningene ikke skulle stå på hvert sitt like merke. Det var her problemet oppsto. At den ene gule ledninga skulle til + og den andre til - . Men det er jo greit å ha en annen bil i nærheten og sammenligne med. :wink: :D
Mvh
Jeg har ihvertfall lært at man bør ta bilder før man demonterer, både av ledninger og mekanikk :D Kanskje det blir mulighet til å titte under panseret på Prestigen din neste helg? Det ble igjen noen plater som jeg ikke vet hvor de hører hjemme :D Jeg har en tendens til å tro at jeg skal huske hvor alt skal stå når jeg demonterer , men når det går manger uker mellom demontering og montering så er det ikke lett å huske alt :D Heldig er du som har tilsvarende biler du bare kan gå å se på :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Citroëns elektriske fillosofi.

Post by jonsto »

Asle wrote: Jeg har en tendens til å tro at jeg skal huske hvor alt skal stå når jeg demonterer , men når det går manger uker mellom demontering og montering så er det ikke lett å huske alt :D Heldig er du som har tilsvarende biler du bare kan gå å se på :D
Kjenner absolutt til det problemet der. ;-)
Skulle vel by seg en anledning til å titte, men hvordan ser platene ut?
Mvh
Post Reply