Coiler

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Coiler

Post by Black Lemon »

Igjen har jeg fått problemer med kald motor når det er vått og rått i været etter at det egnetlig har vært bra en stund. De som bivånet den lave sorte raketten som ble skutt opp fra Sundvollen i retning Sollihøgda mandag formiddag, hadde nok ingen idé om at den samme raketten hadde stått og putret inne ved Øyangen på Krokskogen tre kvarter før til den omsider nådde normal driftstemperatur og igjen kunne gå som en rakett. En prat med Bilmakern i dag overbeviste meg om å bytte coilene. Et sett nye coiler (2 stk) er bestillt fra CX-basis til en grei pris og vi venter med spenning (i dobbel forstand) på at dette skal løse problemet.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Coiler

Post by mads »

Spenning er det, absolutt - og det skal det være. Det gjelder bare at den holder seg der den skal. Og kablene ut til der det skal gnistre har det bra? ;) Du får spole fram og se hordan det går :P
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Coiler

Post by jonsto »

Sluttet den å gå på to av cylindrene? Prøvde du og finne ut hvilken cylinder den i så fall ikke gikk på? Er bare nyssgjerrig.
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Coiler

Post by Black Lemon »

Nei jeg gjorde ikke det, men det virket som om den gikk bare på to sylindre. For i det hele tatt å holde motoren igang måtte jeg holde et turtall på minst 2000 omdr til den nådde driftstemperatur på i overkant av 70 grader. Fortsatt gikk den rufsete, men var helt fin når jeg kom over 80 grader. Dette skjer bare i fuktig vær, ikke i kuldegrader eller tørt vær.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Coiler

Post by jonsto »

Høres ut som en defekt coil ja. Skal bli interesant å høre resultatet av coilskifte. Men det kunne jo vært greit å vite hvilken coil det er som kødder. Den andre kan jo brukes som reservecoil. ;-)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Coiler

Post by Göran W »

Det finns ju möjligheter arr förlänga livet på spolarna!
Rengör med elektronikrengöringsmedel - lägg dem i ugnen i 70-80 C under en ½ timma - spruta sedan siliconspray över hela utom tändkabelhålen.
Det driver ut all fukt, tätar sprickorna och spolarna går kanske något år till.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Coiler

Post by Black Lemon »

Göran W wrote:Det finns ju möjligheter arr förlänga livet på spolarna!
Rengör med elektronikrengöringsmedel - lägg dem i ugnen i 70-80 C under en ½ timma - spruta sedan siliconspray över hela utom tändkabelhålen.
Det driver ut all fukt, tätar sprickorna och spolarna går kanske något år till.
Jeg skal gjøre det med de to gamle coilene og beholde dem i reserve. Jeg synes prisen fra CX-basis var gunstig. Jeg mente å huske at coilene var langt dyrere tidligere.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Coiler

Post by Black Lemon »

I dag hentet jeg CXen hos Bilmaker´n mer nyjustert clutch og da var det straks enklere å geare og igjen blir jeg jo frelst av hvor fantastisk deilig det er å cruise avgårde i en CX med ordentlige kuler og bærearmslagere!

Da jeg kom hjem, demonterte jeg de gamle coilene og installerte de nye. De nye er av italiensk fabrikat, Facet. Disse er noe mindre av størrelse og man må derfor bore et par nye hull i braketten slik at man får festet hver coil med tre av de fire skruene. Den fjerde skruen får man ikke brukt. Disse coilene har en annen type kontakt og det fulgte med nye stikker og gummimansjett til disse. En av ledningene til den ene av de gamle coilene var helt løs fra kabelskoen så her må det ha vært dårlig kontakt. Likevel har jeg ikke hat noen problemer med varm motor, kun når den er kald og det er rått i luften slik som nå om høsten. Den startet fint etter at de nye coilene var på plass, men det gjenstår å se om dette virkelig har løst problemet. Det finner jeg ut når jeg starter etter at den har stått over natten.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Coiler

Post by Black Lemon »

CXen startet og gikk fint i dag uten noen problemer i rått og vått vær. Jeg håper dermed at problemet er løst. Jeg vet jo ikke nå for sikkert om feilen lå i en av coilene eller den ene dårlige kontakten jeg fant, men dersom feilen lå i kontakten hvorfor kunne den da gå som normalt bare motoren nådde normal driftstemperatur?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Coiler

Post by jonsto »

Black Lemon wrote:Jeg vet jo ikke nå for sikkert om feilen lå i en av coilene eller den ene dårlige kontakten jeg fant, men dersom feilen lå i kontakten hvorfor kunne den da gå som normalt bare motoren nådde normal driftstemperatur?
Som du sier er det vanskelig å vite noe sikert. Men siden ting utvider seg i varme så kanskje kabelskoen satt litt hardere da? Ellers så er det jo bedre fordamping av bensinen og dermed lettere å tenne med en svakere gnist når motoren er varm. Aner jo ikke, men et forsøk på å tenke. ;-)
Hadde en coilfeil på min Croisette. Den kuttet ut når det ble skikkelig varmt i motorrommet.
Post Reply