Sikringer med LED-indikator?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Sikringer med LED-indikator?

Post by rundgren »

Får nyhetsbrev fra Elfa, de har mye flott, og dette var nytt for meg:
Sikringer med innebygget LED som lyser når den er gått!
Fikk lyst til å fylle opp sikringsboksen med sånt, ett blikk og du vet om du har en gåen sikring eller ikke...
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no ... amid121161
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by epifant »

Praktisk! Ikke var de dyre heller. Må kanskje ha noen slike... Betraktelig billigere enn automatsikringene jeg har fundert litt på :roll:

Image
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by rundgren »

Automatsikring var ikke dumt det heller, men som du sier var det en voldsom pris...
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by n10516 »

Hm.... Sikkert tøft med automatsikringer, men da spør jeg meg hvor ofte går en sikring? Svaret må vel bli: Svært sjelden. Og da er en pris på 178 SEK noe mer enn det jeg er villig til å betale, i det minste.

Selvfølgelig sparer en litt styr ved å bruke sikringer med LED, men husk at den må snus rette veien for å lyse (Med mindre de har spandert noen ekstra dioder da...) Og du må ha strøm på kursen og en forbruker påslått for å få lys.

Og på toppen av det hele har ELFA ikke lenger utsalg, i hvert fall ikke i Norge, så da blir dette for kostbar morro. Så inntil videre tror jeg nok at jeg skal trøste meg til de vanlige, gammeldagse smeltesikringene uten noe fiksfakseri. Så inntil videre tror jeg nok at mulitmeteret får gjøre jobben enn så lenge. Det er ikke hvert år jeg skifter sikringer....



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by epifant »

Ja, jeg har kun opplevd ett eneste tilfelle. Til gjengjeld var det sikringen til vindusviskerne som døde, det var midt på svarte natta, 6 mil unna nærmeste åpne bensinstasjon - og duskregnet skiftet fort til "øs pøs"...
Akkurat der og da hadde jeg gladelig punga ut kostnaden for en sikringsboks full av automatsikringer :roll:
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by jonsto »

epifant wrote:Ja, jeg har kun opplevd ett eneste tilfelle. Til gjengjeld var det sikringen til vindusviskerne som døde, det var midt på svarte natta, 6 mil unna nærmeste åpne bensinstasjon - og duskregnet skiftet fort til "øs pøs"...
Akkurat der og da hadde jeg gladelig punga ut kostnaden for en sikringsboks full av automatsikringer :roll:
Hvis sikringsboksen på serie 2 er intakt så er det plass til ekstra sikringer der. En 4 - 5 stykker om jeg ikke husker feil. På serie 1 er det litt verre. Jeg pleier å ha dem i askebegeret. ;-)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Sikringer med LED-indikator?

Post by n10516 »

Ja, murphys lov tilsier at sikringene senser det verst tenkelige tidspunktet før de finner på å si takk for seg... Men om sikringene er korrekt dimensjonert, skal de ikke gå uten at det er en klar årsak til det, men "tretthedsbrudd" forekommer jo selvfølgelig av og til.... Og nettopp vindusviskeren, som om været er tilsterekkelig ille, sikkert kan trekke langt mer enn normalt i lange perioder, er jo nettopp et slikt tilfelle. Jeg så ikke så nøye på hva Elfa leverer av automatsikringer, eller hvilke karakteristikker de måtte ha, men en kan forvente at de vil løse ut annerledes enn en smeltesikring, som ofte tåler svært langvarig overbelastning før de bryter.

Men om noen skulle ha erfaring med dem, hadde det vært interessant å hørt om dette.

Jweg tror jeg holder meg til "jonsto" metoden enn så lenge! Noe skal jo tross alt askebegeret brukes til....



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply