Brudd i kabler i overføring mellom dører og A-stolpen

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Brudd i kabler i overføring mellom dører og A-stolpen

Post by n10516 »

Dette er et velkjent problem: Elektriske funksjoner i dørene slutter å virke på grunn av kabelbrudd i overføringen mellom selve bilen og dørene. Jeg har tidligere reparert dette flere ganger - men nå har problemet dukket opp igjen på min CX20 Pallas 1984 (serie 1 bil). Her mangler jeg styrning av vindu på førersiden og låsefunksjon for sentrallås + den lille grønne lampen... Vindusstyring og låsing har så vidt det er fungert, så jeg er rimelig sikker på at feilen er et kabelbrudd.

Jeg ønsker å rette dette på den beste og mest permanente måten, men jeg er litt i tvil om hva som er best. Spørsmål som dukker opp er kabeltype? Skjøtemetode? - og hvordan få best mulig tilgang....

Å bytte bare de skadede kablene virker lettvint - men ikke videre permanent, jeg har derfor vurdert å dra inn en høfleksibel multikabel med nok ledere i stedet for det som ligger der i dag. Silikonisolert kabel (f. eks. Silflex fra Lapp) virker fristende, dette er kabel som tåler godt både høy og lav temperatur uten å bli stiv eller ødelagt, men er ikke det mest solide mekanisk. Noen andre forslag?

Jeg har lurt på om en bør sette på en multikontakt i hver ende på kabelen, men dette kan være en "overkill" som kan være både vanskelig å få plassert i hvert fall i a-stolpen. Så jeg har vel endt opp med at vanlige skjøtehylser for crimp er best uansett. Ideer?

Men hvordan får en best tilgang til kanelenden i A-stolpen? De gangene jeg har reparert brudd, har det vært på passasjersiden, husker det var noe banning involvert, men det løste seg. På førersiden ser det mer ugreit ut... Gode forslag?

Dette er helt sikkert spørsmål som fler kan være interessert i!



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Brudd i kabler i overføring mellom dører og A-stolpen

Post by jonsto »

Helt sikker noe som mange kan være interessert i. jeg har også fundert litt på dette. Jeg har stort sett skjøtt inn en ledningsbit slik at skjøtehylsene ble liggende i henholdsvis A stolpen og inne i døra. Det har da holdt såpass at det har vært en ny ledning som gikk neste gang. Men noen god løsning er det ikke. Tror det er viktig med en kabeltype som tåler mekaniske påkjenninger. Det er jo det de utsettes for. Multikontakter hadde jo vært fristende, men så er det det med plassen da. Samt at kontakter jo også er en feilkilde. Nei, ikke enkelt dette Vidar, men er spent på om du kommer på noe lurt.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Brudd i kabler i overføring mellom dører og A-stolpen

Post by Göran W »

Det finns två förutsättningar som är helt avgörande: Kablarnas kvalitet (mjuka ledare, tålig isolering) och att minska brytrörelsen när dörren öppnas/stängs. Det senare löses genom att flytta hålet i dörren och hålet i A-stolpen så långt från varandra som möjligt - ett uppåt och det andra neråt. Det medför också att man behöver längre gummibälgar.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply