Børster til startmotor i gti t2

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Børster til startmotor i gti t2

Post by dagmatti »

Hei,

skulle ha byttet børster i startmotoren på en gti t2 fra 1989. Har ikke tatt disse ut enda, det beste hadde vært om jeg kunne tatt den ut, byttet, og satt den inn i ca samme operasjon. Da lurer jeg på om noen vet hva slags børster det er, og hvor jeg kan kjøpe de? Evt. om noen har noen tilovers. :) Har byttet i 78 modellen en gang, men tror ikke de er like.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by mads »

http://www.triconor.no/

:) Nei, jeg får ikke prosenter der heller, men jeg tror de kan finne ut hva du trenger
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by jonsto »

Har noen børster liggende. Kan du ta mål av dem så skal jeg se om de er de riktige. Husker ikke om de er til en gearet starter eller ikke. Har du egnet redskap for å feste dem? De er i utgangspunktet ikke loddet vet du. ;-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by dagmatti »

Hei,

takk for svar. Ikke loddet sier du? Jeg byttet på min gamle, den er ikke giret, og der loddet jeg ihvertfall. :) Er det annerledes på den som er giret? (Antar at t2'en har giret)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by jonsto »

I utgangspunktet tror jeg ikke børstene på startmotorer er loddet på vanlig måte. Er store strømmer det dreier seg om. Virker som de er sveiset på en måte. Men jeg har også loddet på børster og det har gått bra. Men det er spesielt en, tror jeg, som sitter omtrent rett på vikklingene, og der kan det være problemer og få det varmt nok uten å brenne lakken på viklingene.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by dagmatti »

Hehe, ja det går nok bra om man har nok varme, og kanskje bra kvalitet på tinnet. :)

Jeg hadde håpet å kunne ta ut og sette inn alt i en operasjon. Jegskal høre med triconor om de vet eksakt hva jeg skal ha. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by dagmatti »

Hei,

dette har jo tatt år og dag, men så har jo bilen også startet, enn så lenge. :) Nå er startmotoren demontert, og det er en giret mitsubishi. Jeg mener det er disse som passer:

http://www.ebay.co.uk/itm/JA-SX-69-70-4 ... 3f33e685e4

Er det samme som du har Jon? Målene er:

Brushes size: 6.8 x 11.8 x 17.2mm, som stemmer med de som sitter i, men unntaket av lengden som er ned under 1 cm (fra 1,7).


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by jonsto »

Skal på verkstedet på mandag. Skal prøve å huske å sjekke.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Børster til startmotor i gti t2

Post by dagmatti »

Hey,

Fikk disse i posten bare et par dager etter at jeg bestilte de. Monterte de først igår, og det ble veldig bra! Klipte av ledningene ganske korte, og loddet på de nye. Nå spinner motoren superkjapt! Smurte også opp et par laget som gikk veldig tungt, og renset godt inni der.



-m
Post Reply