Speedometer

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Speedometer

Post by Black Lemon »

Speedometeret mitt har begynt å kutte ut. Det virker de første 10 minuttene av kjøreturen for så å slutte å virke. Jeg tenkte først at det er slitasje i selve speedometerhuset, men man får vel ikke løsnet det uten å løsne den blå kontaktfolien?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speedometer

Post by jonsto »

Black Lemon wrote: men man får vel ikke løsnet det uten å løsne den blå kontaktfolien?
?? Hæ? Hvilken folie?
Er du sikker på at wiren sitter skikkelig på plass i speedometeret?
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Speedometer

Post by Sturla »

Det er vel også lurt å sjekke det lille navet ved/på gearkassen?
http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXspeedometer.html
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Speedometer

Post by Black Lemon »

Beklager uklart språk. Jeg har ligget syk i helgen og hodet var ikke helt i orden. Det jeg mente med den blå folien er den tynne plasten med det flate ledningsnettet innbakt. Jeg er redd for å løsne på disse for dermed å få dårlig kontakt ved montering igjen.

Image
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Speedometer

Post by Black Lemon »

Sturla wrote:Det er vel også lurt å sjekke det lille navet ved/på gearkassen?
http://www.citrotech.se/cx/t&t/CXspeedometer.html
Det kan kanskje være synderen ja. Jeg forsøkte med en drill på selve speedometeret og det fungerte.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Speedometer

Post by citro1cx »

Black Lemon wrote:Beklager uklart språk. Jeg har ligget syk i helgen og hodet var ikke helt i orden. Det jeg mente med den blå folien er den tynne plasten med det flate ledningsnettet innbakt. Jeg er redd for å løsne på disse for dermed å få dårlig kontakt ved montering igjen.

Image
denne har jeg tatt av og på mange ganger. den blå folien er egentlig et printprett med strømførende baner, og brukes i stede for ledninger. så vidt jeg husker er det haug med bitte små muttre som må skues av, og at alle pærene må vries ut, før du når fram til speedometret. når det vel lurt å sjekke overføring til kabel ved girkassen først. symtomet som oppstår i speedometret, er som regel at nåla hopper mye. da er det som regel det grønne tannhjulet i plast som er synderen.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speedometer

Post by jonsto »

Trenger ikke ta av pærene. Det er skruer rundt kanten pluss en eller to som ikke sitter i kanten. Da tar en det hele løst fra glasset. Så må en av med det svarte lokket, og da må en løsne noen plastplugger pluss en skru for å få flyttet til side printbanene. Så er det to skruer til før en løfter bort lokket og kan løsne de to skruene som fester speedometeret. Må være forsiktig når en tar ut selve klokka så en ikke brekket plasten som fordeler lyset.
Det er vel helst ikke det grønne tannhjulet som er synderen, men at akslingen gjennom kilometertelleren setter seg fast. Er litt spesielt system det der. Kraften kommer fra wiren på ene siden, og overføres via akslingen som km telleren sitter på til andre siden og så ned til tripptelleren. Det er så tripptelleren som driver km. telleren.
Har akkurat gjort jobben med klokkeskifte selv på grunn av dette, ;-)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Speedometer

Post by Black Lemon »

Omsider fikk jeg tid til å se nærmere på dette. I helgen virket speedometeret i nesten 3 mil før det kuttet ut. Det var etter at jeg stoppet for kryssende trafikk. Da jeg satte i gang igjen, virket ikke speedometerer. Jeg løsnet wiren fra drevet ved gearkassen og kobilingspunktet ved torpedoveggen. Wiren ser ut til å være i orden, men kan være slitt i den enden som går inn i koblingen ved torpedoveggen. Jeg tok drillen og koblet til speedometeret gjennom koblingen ved torpedoveggen og nåla reagerte. Jeg mistenker feilen å være i selve speedometeret. Tidligere mens det virket pleide nåla og vibrere litt rundt 50 km/t. Denne vibreringen er helt fraværende nå i den perioden speedometeret virker.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Speedometer

Post by dagmatti »

Hei,

det er noe inni der (tannhjul?) som jeg vet kan ryke; det ble byttet på gti t2'en min, men symptomene der var annerledes; det kom veldige "klakke" lyder av den. Men, når det dør på din, går fremdeles triptelleren, eller blir alt helt stille? Hvis alt blir stille kan det kanskje tyde mere i retning av wiren (?).


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Speedometer

Post by Black Lemon »

Da har jeg omsider fått tid til å sjekke dette nærmere. Jeg demonterte speedometeret, men kunne ikke finne noen slitasje på det grønne tannhjulet i speedometerhuset. Jeg tok også av drevet ved girkassen, men dette ser det ikke ut til at kan demonteres uten risiko for ødeleggelse. Drevet ser ut til fungere, men da jeg monterte det på plass igjen, merket jeg at styringen ble altfor lett når farten øker i forhold til tidligere. Den andre kabelen som går inn på dette drevet i tillegg til speedometerkabelen, er kabelen til DIRAVI-styringen. Dette kan jo tyde på at det er selve drevet som er defekt. Jeg får eventuelt bestille et fra CX-basis med mindre klubben har et liggende.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speedometer

Post by jonsto »

Jeg har i alle fall mange drev liggende. Jeg sender herfra, og du betaler til klubben. Mye enklere enn å lete rundt på lagret. Går ut fra at drevet ditt er hvitt av farge?
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Speedometer

Post by Black Lemon »

Problemet løst med god hjelp fra Jon som sendte deler. Jeg skiftet drevet, samt hele speedometerwiren fra drevet og til selve instrumentet og DIRAVI-wiren. Jeg gjorde den feilen et par ganger å ikke få drevet ordentlig på plass og i inngrep i girkassen med det resultatet at styringen ble lett i høyere hastigheter hvilket var uvant og guffent. Det var lettest å få drevet på plass ved å ta av speedometerkabelen på selve drevet for så å montere denne etterpå når drevet var skikkelig på plass. Hvor feilen egentlig lå er ikke helt godt å si. Det kan være drevet, eller en av de to wirene til speedometeret.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply