Relekaos

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen3

Relekaos

Post by Tjensen3 »

Jeg forsøker å bytte releer, men det er ikke lett. To spørsmål:

-Nå har hornet sluttet å virke og hvor sitter det releet ?
-kjørelysautomatikken har sviktet for lenge siden og INGEN finenr releene.
-Ved siden av Big Blue sitter et grønt originalrele med doble kontakter. Hva er det til ? Hvor får jeg kjøpt slike ?

Jeg lurer på om verkstedet neste gang burde få beskjed om å bytte "alt" av releer ?

1985 Turbo 1
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

nei nei..for all del, du trenger da ikke bytte ut alt av releér. jeg vil heller anbefale deg å studere koblingskjema og div annen info om det elektriske på cx. du finner masse info på frenchies eminente sider om dette. sjekk disse linkene før du gjør noe overilt. http://www.citrotech.se/

http://w1.840.telia.com/~u84003985/STYR ... M#Rubriker
gi gjerne en mere detaljert beskrivelse av hvilke reller du mener, blir lettere å komme med råd da :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
totto
Posts: 43
Joined: Wed 18 Aug, 2004 11:29
Location: Stavanger

Rele

Post by totto »

Hei,

På min cx automatic lå releet til hornet mellom batteriet og hornet. Det var montert sammen med releene til kjøleviftene. Ta gjerne en omgang med elektrospray på kontaktene til hornet og kontaktene til releet. Releet gir i fra seg et lite klikk når det slår inn . Få noen til å betjene hornet mens du hører etter i motorrommet. Det releet som klikker er det som hører til hornet. (Det var også en hel del rele under venstre frontlys.)

Har drevet det langt med releforskning nå, og har funnet ut at biltema - releene varer maks 2 dager. Kjøpte rele hos clas ohlsson, (type vekslende - kosta 44,-) (tør ikke å tenke på hva rele koster hos merkeforhandleren), det er ennå på eksperimentplanet. Kjøleviftene mine virker fremdeles, så det virker lovende.

Ad kjørelysautomatikk : Prøvde biltemas sett med nye kjørelys - kabler. Monterte det på 1 time. Veldig enkelt ! Du får et ferdig sett med kabler og rele, monter det istedet for det gamle ledningsnettet. Kjørelysautomatikken til meg virka etter dette.
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Relekaos

Post by svp »

[quote="Tjensen3"]Jeg forsøker å bytte releer, men det er ikke lett. To spørsmål:

-Nå har hornet sluttet å virke og hvor sitter det releet ?
-kjørelysautomatikken har sviktet for lenge siden og INGEN finenr releene.
-Ved siden av Big Blue sitter et grønt originalrele med doble kontakter. Hva er det til ? Hvor får jeg kjøpt slike ?
_______________________________________
Hei, vet ikke om dette er aktuelt lenger, men jeg hadde også trøbbel med å få låt i hornet, men det viste seg å ikke være releet, men rett og slett bare irring på diverse kontaktpunkter. Riv og røsk, rens og sett tilbake hjalp bra på min bil.

Når det gjelder releer så opplevde jeg i fjor jul at releet til høydereguleringa gikk til skogen. Det sitter av alle ting ved siden av start/tenningsreleet og er helt likt dette, så da måtte rattet demonteres for å komme til. Virker som det er brukt relativt mange releer på cx, og at de er plassert på ganske mange interessante plasser...
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Hornrelè sitter til venstre (sett i kjøreretning) oppe på hjulbuen, rett ved EFI komputeren, den har fire kontakter. Meget utsatt for rust, i hvertfall er det ikke mye igjen av kontaktene der hos meg :wink:
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Releer skal jo for å ha best funksjon totalt sett plasseres rundt omkring slik at den sterke strømmen de skal betjene får kortest mulig vandring i kabler, samtidig er det jo greit at de er noenlunde greit tilgjengelig.

Etter å ha tråklet meg litt rundt i CX ser det ut som ingeniørene hos Citroën har glemt disse to prinsippene... :(

Jeg har/har hatt problemer med lysene på min. Park foran har kun fungert sammen med nærlys, bak- og skiltlysene har derimot fungert slik de skal hvis bilen hadde hatt kjørelys. Indikatorene i dashbordet har fulgt lysene foran. Periodevis har jeg vært uten fjernlys også.

Hvorfor parklysene har oppført seg slik aner jeg ikke, jeg har bare koblet meg inn helt oppe ved bryteren og lagt ny tilførsel derfra og frem til parklyktene, det hjalp! :o

Der oppe, i de små hulrommene bak lysbryterne, fant jeg et rele til fjernlyset :shock: Skifting av rele og brente kontakter ga meg stabilt fjernlys igjen.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply