Hovedlys - rele gåen?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Hovedlys - rele gåen?

Post by olav48 »

Har nettopp vært i kontakt med Jon S og drøftet årsaken(e) til at hovedlys og kjørelys ikke kommer på som de skal. Virker bare som et lyshorn når en holder knappen inne. Lysene er ellers ok mht til pærer og sånt. Ble enig om å feilsøke releene først, deretter bytte brytercluster. Lar Mekonomen lokalt får prøve seg på jobben, de ønsket å få en skikkelig bil å bryne seg på :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Hovedlys - rele gåen?

Post by olav48 »

Ovennevnte brytercluster kaller jeg for A. Har nettopp feilsøkt med gammelt brytercluster B med kjent defekt nærlysfunksjon, og fått frem følgende mønster:

Cluster A: Kjørelys (nærlys) virker kun som lyshorn, dette enten lysvalgbryteren står i nærlys eller fullt lys. Indikerer defekt nærlysrele.
Cluster B: Kjørelys (nærlys) virker som lyshorn og stabilt ved fullt lys, men (som ventet) ikke ved nærlys. Indikerer defekt bryter, OK rele.

Hovedlysrele 735 er følgelig utenfor hovedmistanke. Alle pærer lyser som de skal, og på denne bilen er både nær- og fjernlysene tent ved fullt lys (lysvalgbryter i høyre stilling).

Jeg mener følgende må være riktig reparasjonsrekkefølge:

I: Anskaffe ny brytercluster (evt kun lysbryteren - komponent i bryterclusteret))
II: Skifte nærlysreleer
III: Skifte hovedlysrele

Jeg takker for Forumets kommentarer til dette, og tar en dialog med Jon S i enerom.

mvh
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Post Reply