Varm coil

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Varm coil

Post by dspecial »

I forbindelse med at jeg har smurt opp og justert vindusheisene på min 1980 CX Athena ble tenningen stående på i rundt halvannen time. Når jeg var ferdig skulle jeg sette på batterilader på bilen og kjenner da at coilen er varm. Så varm at jeg ikke klarer å holde hånden på den.

Er det normalt? Hvis ikke, hvor får jeg enklest mulig kjøpt ny coil? Bør i så fall noe annet byttes samtidig?

Trond.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Varm coil

Post by mads »

Biler med "gammel" tenning, altså uten tenningsmodul/elektronikk som bryter strømmen til spolen kan ikke ha tenning uten belastning på spolen (at motoren går). Spolen blir varm og smelter isolasjon på viklingene. Napp av strømmen på spolen .. og undre deg over at dr..en ikke starter når du er ferdig :D

Mål motstand spolen og se hva den er. Spole er spole og får "overalt", noen trenger motstand foran, forkobling
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Varm coil

Post by dagmatti »

Det er vel noe forskjell på de ja, men største vesentlige forskjellen er kanskje at noen har en motstand foran. Denne kobles ofte (alltid?) ut når startmotoren går, for å gi sterkere gnist akurat da. Min gamle ser ut til å ha en slik motstand. Coilen er original på den, jeg vet ikke hvor lenge slike holder, så jeg har kjøpt en rimlig på biltema eller var det torshov som jeg har liggende bak i bilen på lengre ferieturer! Har også da med en stift, kondensator, og et stroboskop for å justere tenningen... litt paranoid kanskje. :D

Men jeg har stort sett god erfaring med bildeler på ebay, bare at det tar litt tid å få dem.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Varm coil

Post by jonsto »

Fikk problemer med coilen på min 22 TRS. Stoppet plutselig, sto i ca. 30 min. og gikk så en hav times tid før den måtte hvile i 30 min. igjen. Denne har ikke formotstand. Kjøpte coil på Biltema. Funker godt enda. Har sittet der i flere år.
dspecial
Posts: 39
Joined: Fri 25 Aug, 2006 22:17
Location: Skedsmo

Re: Varm coil

Post by dspecial »

Coil fra Biltema er anskaffet og ligger klar i bagasjen :)

Trond.
Post Reply