Rele for retningsblinker gåen?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Rele for retningsblinker gåen?

Post by olav48 »

Mange lyder i en god CX, men ikke alle lyder er gode ...
Hørte en knurrende lyd innefra instrumentbordet en tur, jeg skulle bare gi et svingesignal! Knurringen gjentok seg hver gang jeg antastet bliklysbryteren, uten å gi noe bliklys. Det må vel være et bliklysrelee eller noe slikt som har gitt seg? :shock:
Hvor finner jeg dette? Er det en komponent som kan skaffes over disk, eller må jeg ta en arkeologisk tur til lageret?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by mads »

Finner man boksen som knurrer og en betegnelse på den hjelper det ofte veldig. Det er stort sett en neve produsenter av en nevefull komponenter som går igjen overalt som nettopp lys, tenning, innsprøytning, vindusspylerpumper og den slags. Og så finnes det overgangstabeller mellom produsentene.

Søk på nettet etter nummer på boksen.
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by olav48 »

En samtale med Jon løser det meste!
Vi ble enige om at blinklysreleet er nr tre fra høyre, på den rekka vi finner inne i sikringsboksen. I så fall skulle det bare være å skifte denne, etter råd fra Mads. Men slik er ikke verden - her manglet hele releet :o De fem ledningene var dyttet ned i respektive kontakter, og litt etterdytting løste problemet - knurringsvarselet forsvant, og lysene blinket som de skulle :D Dette er naturligvis en upålitelig løsning, og ingeniøren må ha lagt inn blinkreleet et annet sted, iflg Jon. Får nok holde et øye eller øre med konstruksjonen videre ...
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by dagmatti »

Nesten rart, lurer på hva grunnen til å plassere noe slikt på forskjellig sted fra bil til bil kan være... :)


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Nesten rart, lurer på hva grunnen til å plassere noe slikt på forskjellig sted fra bil til bil kan være... :)


-m
Har nå en misstanke om at dette er ettermontert. Når hele releet manglet så må det jo nødvendigvis sitte et annet sted. iflg mine tegninger sitter blinklysreleet i sikringsboksen og så er det et relé som sitter i spedometerkonsollen som lager varsellyden. Så kanskje et nytt relé er satt inn i konsollen?
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by olav48 »

Ja, jeg må nok få ut konsollet for å ta denne bug'en :? Det må være et bra sted å lete etter det savnede releet?

På en tur i går fungerte retningsblinkeren bare tidvis, altså tegn på dårlig jording eller andre kontaktproblemer. Hjemme på tunet ble nødblinker-funksjonen prøvet, og den spilte opp som den skulle med lyd og lys over alt. Deretter virket retningslysene som de skulle også. Hurrah! Det går nok over av seg sjæl, sa bestemor da hu brakk lårhalsen :)

Det morsomme er at bilen over natta tydeligvis har jobba med problemet selv, for i dag morges virker disse funksjonene ok hver for seg, men ikke sammen. Men disse funksjonene bruker da mange av de samme kretser og releer? I den vertikale slot-rekka under rattet med switsjer for tåkelys etc, finner jeg som nr tre ovenfra en fast dings med et opphøyet varsellys. Dette blinker regelmessig i takt med nødblinker-releet, men gir nå også et glimt når jeg benytter retningslsyet. Kan det være en overledning i kabelhurven et sted? :? :? :? :?

Kreative tanker og ideer mottas fortsatt med takk!
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by olav48 »

En rask update på denne bug'en etter dagens øvelser:

Retningslysene virker ok, men nødblinkeren/releet er dødt - definitivt :!: Den utviklingen det har vært i problemet antar jeg skyldes en el-defekt under utvikling - trolig nødblinker-releet som dro sine siste sukk, og påvirket hele blinker-kretsen. Altså må jeg søke opp dette releet og få det skiftet :idea:

Folk som sitter med innsikt eller erfaring kan fortsatt fremsette råd og forklaringer - min elektriske innsikt er litt i utakt med CX'ens påfunn :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by dagmatti »

På to av mine cx serie 2 har varselblinker bryteren tatt kvelden. Og begge gangene slutter blinklysene å fungere. Siden blinklysene startet igjen etter en test av varselblinken, kan det være at varselblinker-bryteren har tenkt å ta kvelden snart? Jeg husker på trd t2'en jeg hadde sto det en liten treflis presset inn mellom varselblink-knappen og kanten. Veldig merkelig tenkte jeg, og dro ut treflisa. Da slutta blinkeren å virke. Så jeg satte flisa tilbake, og blinkerene fungerte fint igjen, i flere år! Jeg hentet en ny bryter på dynga og hadde i bilen, men flisa sluttet aldri å fungere. 8) Så for et par år siden skjedde samme sak på gti t2. Da tok jeg bryteren jeg fant på dynga 10 år før og satte inn, og problemet ble borte. :lol:


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Rele for retningsblinker gåen?

Post by olav48 »

Jeg husker på trd t2'en jeg hadde sto det en liten treflis presset inn mellom varselblink-knappen og kanten. Veldig merkelig tenkte jeg, og dro ut treflisa. Da slutta blinkeren å virke. Så jeg satte flisa tilbake, og blinkerene fungerte fint igjen, i flere år!
:lol:

Ja, her kommer ideene så flisa fyker :)

Blinkbryteren kan være synderen, naturligvis. Hadde et blindspor på den for noen år siden, men problemet "forsvant" :shock: Kjørte en 400 km's tur i går uten fungerende varsellys, i håp om at det ikke skulle bli bruk for de - og det ble det heller ikke. Vel hjemme i garasjen igjen blinka både retnings- og blinklys som seg hør og bør! Jeg slutter aldri å bli imponert over denne bilens evne til feilkorrigering på egen hånd :!:

Men i dag har jeg ikke turt å prøve ...
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Post Reply