Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by reflex1984 »

Hei, hei.

Jeg skal snart på langtur og tenkte det var lurt å ha en coil i bagasjen, sammen med rødvin og sigarer.

Er det noen som har prøvd Biltemacoil og i så fall hvilken som er riktig type til denne bilen? De har i alle fall 2 stk. Den ene har noe som kalles forkoblingsmotstand, som ikke sier meg meget...

Håper på noen tips i saken!

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000037038/

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... 000017985/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har selv med meg en coil og en elektrisk bensinpumpe i min, men har aldri prøvd noen av de på bilen. :D I linken til den første står det nevnt cx, ds, og id ser jeg, men den jeg har kjøpt er den andre med seriemotstand. Jeg tror også egentlig det er det på bilen min originalt, har du et bilde av den som sitter i din? Slik jeg tenkte var nok at den med motstand er helgardering, siden du kan kjøre den alltid med motstand og da er den ca som den andre; mens man kan forbikoble motstanden med starteren og dermed få kraftigere gnist ved start.

Bensinpumpa på bilen er mekanisk, vet ikke hvor lenge slike går. Hvis den ryker kommer jeg til å montere den elektriske på en kløpper måte slik at den kan dra frem bensinen kjapt hvis bilen har stått en stund. Er også kjekk å ha med på langtur da det er enkel fiks for å komme seg videre hvis den 40 år/300kkm gamle originale pumpa sier takk. :)


-m
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by reflex1984 »

Ok, takk for info.

Jeg tenkte det kunne være lurt å bytte ut en 40 år gammel coil å ha den gamle i reserve. Skulle det ikke bli bedre gnist av det, eller virker coiler optimalt så lenge de virker?

Har du en link til en slik bensinpumpe du har på lur?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by mads »

reflex1984 wrote:Jeg tenkte det kunne være lurt å bytte ut en 40 år gammel coil å ha den gamle i reserve.
Tjah. Jeg er tilbakeholden med å fikse ting som virker.. :) Reimer til dynamo og lignende der man undrer seg over de fortsatt er hele og nesten revna mansjetter er nok unntakene.

Det DagM skriver om motstand før tennspole som kobles ut via startinnslag er et poeng, kanskje mest om vinteren. Riktig spenning mens starteren går har bestandig vært en drøm :P
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by reflex1984 »

Ikke uenig i det altså! En coil er vel muligens slik at enten virker den eller så virker den ikke. Eneste grunn til å bytte må jo være hvis den ikke virker optimalt, men det vet jeg ikke noe om. Den virker i alle fall.

Men reserve er jo lurt å ha. Så da er det vel ikke feil type begge de to fra Biltema?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by dagmatti »

Coilen er jo egentlig bare en ledning snurret rundt som en spole. Men det kan være at kjernen er laget av noe slags magnetisk materiale for å øke induktansen, er ikke sikker, men dette kan da muligens endre seg over tid slik at spoleverdien endrer seg. Det kan også være at marialene er laget av noe for å kjøle den, og når disse endrer seg blir den overopphetet.

En ting å være på vakt for er om man skulle få vesentlig høyere spenning ut av coilen enn originalt. Det kan fort slite ekstra på fordeleren. Men høyst sannsynlig vil nok begge de to til biltema fungere ok.

Var ute og sjekket bensinpumpa, men det står bare "12V bränselpump" på den. Det er en biltema pumpe, men jeg kjøpte coilen og denne pumpa i 2011 tror jeg, så husker ikke artikkelnummeret. Men tror nok at de fleste lavtrykkpumper vil fungere bare de kan suge frem bensinen.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by dagmatti »

For info så byttet jeg faktisk coilen på min ikveld! Jeg satte på den jeg kjøpte på biltema. Den som satt på bilen har motstand som forbikobles ved start, men på min ser det ikke ut til å være spenning på denne ledningen når starteren går. Det må være krøll med et rele eller noe slikt.

Men biltema coilen ser ut til å fungere fint. Jeg har ikke kjørt langt med den dog, og dessuten har jeg nå også montert denne: http://www.simonbbc.com/electronic_igni ... ier_module

Tror nok gnisten ble rimelig mye kraftigere, og bilen mere lettstartet, men vi får se hvor lenge det varer. :D


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hvilken coil til 77-mod. CX2000?

Post by mads »

reflex1984 wrote:Ikke uenig i det altså! En coil er vel muligens slik at enten virker den eller så virker den ikke.
Mnja, de kan finne på en del underholdning med varierende temperatur, fuktighet og belastning.
Å måle på den i ro når den er kald er greit. Men når den er varm? Og kanskje våt eller fuktig..? Noe med en gryte og store votter..?? :shock:
Ofte er nok jeg den feige typen som prøver med ny komponent og ser om det løser et problem.
Post Reply