Svinghjulssensor?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Raleds
Posts: 11
Joined: Sun 09 Mar, 2014 23:54

Svinghjulssensor?

Post by Raleds »

Hei. Min 82 modell med 2.4l forgassermotor er veldig tungstartet når den er varm. I tillegg fusker/skyter den innimellom. Har lest meg fram på forumet til at det mest sannsynlig er svinghjulssensoren som er problemet. Hvor får man i såfall tak i slik, og er det kurant å bytte selv?
Mvh Ralf
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Svinghjulssensor?

Post by mads »

Føler på svinghjul er for å finne turtall og posisjon (vinkel på veiv) på motor. Det er verdier som brukes til å styre innsprøytning og elektronisk tenning.

På motor med forgasser er det ikke aktuelt med føler på svinghjul, her er det forgasser som tar seg av bensin/luft-blanding og fordeler som tar seg av tenning.

Med forgasser-motor som er vanskelig å starte når den er varm er det et par ting jeg tenker på først. Teknikk eller måten den startes på er en ting. CX, GS og kanskje alle forgassermotorer startes varm med kopling og gass i bunn. Helt i gulvet, ta med trinn2 på CX2400 og slipp når den fyrer.

Så hadde jeg sjekka tenningstidspunkt, fram med strobe-lampa :) Og gnist-gap hvis ikke det er bygd om til 123- eller annen elektronisk tenning. Hvis den drar som den skal, men skyter/fusker tilfeldig (ikke konsekvent i samme situasjon hver gang ved for eksempel av/på gassen) hadde jeg kikka etter løse deler og feil justering i gasser. Tennspole kan oppføre seg veldig annerledes når den er varm enn når den er kald. Uten at jeg kan si hvorfor tror jeg ikke så mye på den som synderen her :) Og så er det batteri, starter, tennings- og el-anlegg generelt som også oppfører seg annerledes varmt enn kaldt.

Få høre hvordan det går! Teoretisk feilsøking av bil er en litt underlig øvelse, noen ganger går det..

En hoveddyse i en 2400 super som ikke ville sitte helt fast fikk meg til å kappe de fire boltene som holder plastrøret med inn-luft på toppen av gasseren, det ble så mye gjenger å vri gjennom mutterne i veikanten. Til slutt en dag holdt dysen seg på plass, ingen skjønte hvorfor.
Raleds
Posts: 11
Joined: Sun 09 Mar, 2014 23:54

Re: Svinghjulssensor?

Post by Raleds »

Hei og takk for tilbakemelding. Du har selvfølgelig helt rett angående svinghjulssensor, det var litt for mye søking på nett og litt for lite tankevirksomhet som " plutselig" fikk meg på det sporet :oops:
Det blir nok å sjekke litt tenning først, så evt forgasser. Jeg kommer tilbake med resultat :wink:
Ralf
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Svinghjulssensor?

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har en 2000 med gammel forgassermotor. Jeg har som nevnt over pleid å starte den med mye gass når den er varm, og når den tenner slippe gassen. Det gjør at den starter kjapt (i motsetning til hvis man ikke gir noe gass). Når den er kald gir jeg ikke gass.

Men, jeg tok full overhaling av tenningssystemet i sommer. Byttet stift, kondensator og coil. I tillegg satte jeg inn en elektronisk tenningsboks som driver coilen og gir litt sterkere gnist, dette er mest for å slippe at stiften slites mere.

Men en bieffekt av dette er at den ble veldig lettstartet når den er varm. Tenner momentant om jeg ikke gir gass også, så det vil jeg si ble en vesentlig forandring.

Så det kan være et poeng å ta en service på tenningssystemet; bytte alle slitedeler og justere tenningen rett og slett. :)


-m
Post Reply