Svinghjulsføler 2.5 bensin

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Mekanikeren min har fått inn en 88 prestige med def. svinghjuldføler fra et annet verksted som ga opp bilen. Delenummer skal være 95 496 547. Noen forslag på hvor den kan skaffes?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by dagmatti »

Hey,

denne er nyttig: http://www.aussiefrogs.com/forum/citro% ... nsors.html

Det ser ut som de bruker en Ford sensor: "The Ford # is 6502253 But they are also known as Facet 90036 and Hella 6PU009146061"

Ser ut til å selges billig på ebay.co.uk, f.eks. her: https://www.ebay.co.uk/itm/Intermotor-1 ... Swi7RZGg-7

( https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... 253&_sop=2 )


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Takk for den!

Jeg bringer videre.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

Kan disse også brukes på serie 1, min er regget -84?
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Ut i fra hva jeg klarer å tolke disse dokumentene til, er det kun en type enten det er en eller to svinghjulsfølere i bilen.

http://citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-84-32.pdf
http://citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g1-87-13.pdf

Han har fått tak i en fra Hella, og prøvd, men fortsatt dårlig med gnist, så litt uklart om hvor godt de passer. Det er helt sikkert mer galt i den bilen, for den originale tenningsboksen er kraftig svidd på en litt merkelig måte. Jeg driver og gjenskaper kretsskjemaet for boksen for å få et inntrykk av hva som gikk galt der.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

Takk tronde.
Byttet føler for sånn omtrent 20 år siden. I sommer ble det dags igjen, men den jeg fikk hos CX-Basis passet ikke i flg. verkstedet.
De rengjorde den gamle og satte inn igjen. Nå går det an å kjøre under 4000 o/min, men så fort 4000 passeres er det som å gå rett i turtallsperre. Ønsker derfor å bytte.

Ser av fotoet at hvis det er to følere, står de ganske tett ved hverandre. Hos meg ser jeg kun en som går inn mot startkransen, så da skal jeg klare meg med en føler.

Er det noe system i hvilke som har en/to følere?

Gjør uansett et forsøk med de linkene dagmatti la ut.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Hvis du leser dokumentet i den andre linken, ser du at ØDP er en nedfilt tann på tannkransen for biler med en føler. Den er kun 0.3 mm lavere enn de andre, så det skal nok ikke så mye til før den blir lest feil. Originalføleren er oppgitt å ha en avstand til tannkrans på 1 mm +/- 0,5, så det er helt sikkert behov for litt eksperimentering når man bruker en annen føler.

Uansett om du har en, eller to følere, må de bli lest korrekt. Det at din konker ut på høyt turtall tyder på at systemet kommer ut av tellinga, og skrur av for å hindre katastrofe.

Jeg har ikke rotet med andre CX25 enn denne, så det er begrenset med kunnskap om alle detaljer. Jeg har forstått at Thomson-tenningen er nokså "shaky" og følsom for støy både fra plugger/pluggledninger og ledningsføringen fra sensoren(e).

Alle disse følerne er basert på at magnetfeltet mellom tenner og føler endres ved bevegelse. Det vi kan kalle "magnetkilden" er en permanentmagnet inne i sensoren. Jeg tipper at den kan finne på å endre seg over tid siden vi snakker om billige magneter laget med den teknologien de hadde for 30+ år siden.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

Denne saken ruller videre. Jeg har 2 følere - ikke 1 som jeg sa tidligere.
Forsøk m/ 1 stk Cx-Basis sin føler og 1 stk Ford føler ga mye værre resultat enn utgangspunktet (max 4000 o/min).Såvidt jeg kom meg hjem fra verkstedet.
Desverre ble en gammel føler ødelagt i førsøket, så nå er jeg 'stuck' med en bil som egentlig ikke er kjørbar annet enn max 20 km/t. Bra jeg fikk vært på Fransk Bildag først :)

Fortsettelse følger, nye følere skal innhandles og prøves....
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Denne er litt interessant. Prestigen ble nettopp startet opp. Historikken er uklar, for det er ukjent hva som sendte den til verksted første gang. Det jeg har oversikt over er at den ikke startet, og at noen motstander og en printbane rundt utgangstransitorene i tenningscomputeren var kraftig brent. Transistorene testet jeg til å være "halvdøde", men ikke kortsluttet. De er darlingtonkoplet, og det virket som om den ene i darlingtonparet fortsatt var i live med svært lav strømforsterkning til følge.

Da mekanikeren min fikk den inn, var det gjort en del merkelige ting med ledningsføringen mellom føler og computer, pluss at han mente bestemt å måle brudd i føleren. Det siste er vel normalt, men utbrent elektrtonikk har jeg ikke funnet så mange spor av på nettet. Defekte transistorer, ja, men ikke noe mer.

Han rettet opp ledningsføringen og gjorde flere forsøk med fordføleren uten å komme noen vei. Jeg stakk inmom med lånt breakoutkabel og et oscilloscop for å se om det kom noe fornuftig frem til computeren. Det var noe der, men det så mest ut som støy. Da satte vi inn den originale føleren for å se om den ga ut noe fornuftig. Det gjorde den tydeligvis, for nå startet dyret for første gang på lenge.

Spenningen ut er ca. +/- 3V (6V p-p) og nokså sinusformet med noe deformasjon rundt nullgjennomgangen. Glemte selvfølgelig å ta bilde.

Jeg målte resistansen i originalføleren til ca. 72 ohm. Det står vel ca. 50 i boka, men jeg aner ikke hva som er korrekt. Fordføleren mener jeg ligger på rundt 270 ohm. Jeg har den liggende, og har tenkt å mekke til noe for å se hva den gir ut når noe jernholdig snurrer forbi i høy hastighet.

Det er ikke gitt at motstanden har så mye å si, for antall tørn i viklingen er viktigere. Det har nok ingen hensikt å måle induktansen heller, for det er jo en permanentmagnet i kjernen som effektivt forstyrrer den målingen.


Selv om du har to følere, er det vel samme delenummer på dem. Hva var det som ble ødelagt på din?
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

tronde wrote:Selv om du har to følere, er det vel samme delenummer på dem. Hva var det som ble ødelagt på din?
Takk for de 2 pdf'ene du la ut, i den ene sier Citroen at det er samme føler i begge posisjoner.
Føler nr 2 ble ødelagt under forsøk på demontering - for å renses evt. byttes i Cx-Basis eller Ford sin føler - jeg la ved en av hver. Den gamle orginale satt rett og slett dørgende fast, i flg. mekaniker. Den brakk i to.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

Enda fler følere er kommet i hus. Denne gang fra;
Classic Parts
Brukt orginal fra Cx-Basis (den forrige fra Cx-Basis var en erstatnings-føler)
og et stk NOS

Nå er det sommer, så bilen går på verksted etter jeg kommer tilbake fra ferien - dvs. medio Aug. en gang.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

Nærmer seg. Og nå er jeg litt spent, håper ved Vår Herre at vil noe av dette funke - at det ikke er noe annet som ligger bak.

I pdf'ene 'Tronde' var så grei å legge ut tidligere i tråden, står det at avstand mellom føler/svinghjul skal være 1 +/-0,5mm.
Det betyr at følerhalsen bør være mest mulig lik lengden på den orginale.
Det er de ikke, så hvis ikke noen av de 'nye' har sterkere følere enn den orginale - ja nå begynner litt av moroa.
Vedlagt ser dere bilder av de følerne jeg nå har tilgang til, med påskrevet halslengde;
(ikke i rekkefølge)
- Classic Parts føler
- NOS orginal
- Orginal brukt
- CX-Basis erstatningsføler
- 'Ford' føleren, fra link tidligere i tråden
Attachments
IMG_4076_resize_Oversettelse Classic Parts.jpg
IMG_4076_resize_Oversettelse Classic Parts.jpg (42.59 KiB) Viewed 4064 times
IMG_4075_resize_Text Classic Parts.jpg
IMG_4075_resize_Text Classic Parts.jpg (58.18 KiB) Viewed 4064 times
IMG_4160_resize_Classic Parts1.jpg
IMG_4160_resize_Classic Parts1.jpg (54.67 KiB) Viewed 4064 times
Last edited by wiggo on Sat 11 Aug, 2018 23:29, edited 3 times in total.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

...og her er resten av bildene
Attachments
IMG_4163_resize_Brukt+NOS.jpg
IMG_4163_resize_Brukt+NOS.jpg (67.17 KiB) Viewed 4064 times
IMG_4164_resze_CX-Basis Ersatz.jpg
IMG_4164_resze_CX-Basis Ersatz.jpg (57.54 KiB) Viewed 4064 times
IMG_4162_resize_Ford.jpg
IMG_4162_resize_Ford.jpg (41.46 KiB) Viewed 4064 times
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by wiggo »

..og her, hva som står i Tronde's pdf
Det virker som om at halslengden er viktig. Kanskje.
Fortsettelse følger..
Attachments
Tenniningsfølere avstand.JPG
Tenniningsfølere avstand.JPG (79.99 KiB) Viewed 4063 times
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Svinghjulsføler 2.5 bensin

Post by tronde »

Det er flere ting som avgjør om dette vil funke. I enden av føleren er det en magnet som setter oppe magnetfelt. Dette feltet vil endre styrke avhvengig om det er en tann eller luft nær enden av føleren.

Når tannkransen roterer, vil feltet endre seg i takt med tennene som fyker forbi. Dette varierende magnetfeltet vil generere en spenning i den spolen som er den elektriske delen av føleren. Spenningen ser ut som en noe maltraktert sinuskurve som jeg dessvere glemte å ta bilde av. Mener bestemt å huske at den svingte mellom +3V og -3V.

Kort versjon:
Forskjellig styrke på magneten i sensoren gir et annet magnetfelt.
Forskjellig induktans, "spoleverdi", i sensoren gir en annen spenning.
Det er kombinasjonen av disse som bestemmer hvor stor spenning det blir.

Derfor er det ikke gitt at 1 +/- 0,5 er riktig for alle sensorer.

I tillegg er det forskjellig ohmsk motstand i sensorene som kan påvirke spenningen de gir ut, men jeg tror ikke det er det som påvirker mest.

Du er egentlig heldig som har to følere, for det er mye mer følsomt når man skal skille ut den ene tanna som er marginalt kortere enn resten.

Har du mulighet til å måle motstanden i de følerne du har fått tak i? Kan være greit å samle opp så mye info som mulig om hva som ender opp med å funke.
Post Reply