Støyende kjølevifte

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Støyende kjølevifte

Post by olav48 »

Ved oppstart av doningen (CX25 turbo Serie 2, 1986) etter vinterhiet, viser det seg at en av de to kjøleviftene bråker ganske mye. Nok til å mistenke at lageret er defekt, eller i ferd med å bli det. Noen i forumet har kanskje erfart noe lignende? Jeg antar en komplett vifteenhet med to vifter er kurant lagervare? Og jobben kan vel gjøres uten å fjerne særlig mer enn støtfanger og greier?
Jeg noterte meg at begge viftene starter opp samtidig ved 87 grader stigende, og kutter ut ved 84 grader fallende. Jeg testet ikke om de har et høyere turtall ved høyere temperatur, men slik er det vel. Jeg antar releene med med dette virker som de skal :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by dagmatti »

Hm... kjenner du noe slakke i vifta?


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by citro1cx »

En av viftene på turboen min tok så vidt bort i viftehuset da jeg starta opp etter vinterdvalen. Pusset bladet ytterst forsiktig med sandpapir og gjorde rent viftehuset. Det ble stille etter dette, men misstenker likevel at lagrene er slitne.

83/87°C i.f manual, så da er den innafor det du Leser av på det digitale instrumentpanelet. Det betyr at temp.føler på radiator funker.

Ville ikke helt sånn uten videre stolt på at relene fungerer, så en test er nok på sin plass. Viftene på gti er koblet uten motstand, og i serie. Derfor er det 3 reler som styrer balletten. Begge viftene skal gå samtidig på 1/2 fart.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by mads »

Viftene går opp på innsiden når radiator, grill og ymse annet er fjernet/løsnet. Regn med innspill (..) fra pinnebolter og småskruer som knekker og løsner i feil ende. De to viftene kan -i teorien- tas ut av ramma de sitter i, noen putta dem dit en gang..

Trinn 1 og 2 kan du teste på stikket på radiatoren med en stump ledning fra jord/gods/minus (det er spaden på tvers av kontakten mener jeg å huske) og til de to andre (på langs av kontakten). Jepp tre rele, to arbeids- og ett veksel-rele, akkurat som på XM/Xantia/etc.

Fangeren er det ikke hjelp i å ta av på CX, hytta går helt rundt der.
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Støyende kjølevifte

Post by olav48 »

Ingen merkbar slakk i viftene nei, og de går godt klar av viftehuset. De trenger selvsagt en skikkelig vask, slik at ikke vinterdritten skaper ubalanse og støy. Støyen avtar etter litt bruk, så det kan være en ide - kanskje ikke så god - å dra på årstreff (!) mens nye vifter settes i bestilling :) :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by dagmatti »

Kan ikke huske dette 100%, men jeg tror at jeg på min 78 mod. kan ta ut vifta ved å demontere grillen. Ikke sikker på om de går gjennom det hullet på serie 2.


-m
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by citro1cx »

mads wrote: Trinn 1 og 2 kan du teste på stikket på radiatoren med en stump ledning fra jord/gods/minus (det er spaden på tvers av kontakten mener jeg å huske) og til de to andre (på langs av kontakten)
Må vel være + inn og + ut som går til rele som styrer begge viftene på 1/2 speed og + ut til vekselrelet som igjen gir 1/1 speed. Terminalbryter finnes i manual 853, komponent 850 på blad MA 510.00/12.

Ved å bruke den ledningsstumpen kortslutter du, men er like godt en mulig måte å teste vifttene på.

https://sites.google.com/site/citroenpublicationslist/
Litt over middels interessert i Citroën cx!
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Støyende kjølevifte

Post by olav48 »

Takk for stedvis morsomme og nyttige kommentarer :D
Det innløp også et kjerringråd om å spraye litt PFTE inn i viftehuset, helst med en slik rørforlengelse i dysa som får sprayen der den skal. Er du sterk i troen så kan du gå på vannet, og i dette tilfellet ga det faktisk en hørbar effekt. Jeg antar det har vært fukt med korrosjon i lageret, og dette "forsvinner" etter litt kjøring. Kanskje :?:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Støyende kjølevifte

Post by citro1cx »

olav48 wrote:Takk for stedvis morsomme og nyttige kommentarer :D
Det innløp også et kjerringråd om å spraye litt PFTE inn i viftehuset, helst med en slik rørforlengelse i dysa som får sprayen der den skal. Er du sterk i troen så kan du gå på vannet, og i dette tilfellet ga det faktisk en hørbar effekt. Jeg antar det har vært fukt med korrosjon i lageret, og dette "forsvinner" etter litt kjøring. Kanskje :?:
Du får gi oss en fullverdig evalueringsrapport i løpet av sessongen, om effekten av den rørforlengede PFTE sprayingen. :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply