Fransk elekrisk. ER det virkelig SÅ skralt?

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Fransk elekrisk. ER det virkelig SÅ skralt?

Post by pål »

Min nyinnkjøpte CX har et par elektriske feil, her er de jeg oppdaget på turen hjem:
-vindusheisere virker, virker ikke
-speil virker ikke
-sentrallås står å klikker på pass.dør foran
-vindusspyler front virker ikke
-setevarmer virker ikke
-varmetråder virker ikke
-pusser bak er tatt av fordi den hadde det med å gå litt i tide og utide
-ingen dør brytere fungerer(bare microbryter i lås)
-lys i bagasjerom virker ikke
-samt at en blinklyspære og et skiltlys er mørke

Jeg gleder meg til sommeren, for da vet jeg hva jeg har å gjøre!!
har masse Citroèn:-)
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fransk elekrisk. ER det virkelig SÅ skralt?

Post by Helge S »

pål wrote:Min nyinnkjøpte CX har et par elektriske feil, her er de jeg oppdaget på turen hjem:
-vindusheisere virker, virker ikke
-speil virker ikke
-sentrallås står å klikker på pass.dør foran
-vindusspyler front virker ikke
-setevarmer virker ikke
-varmetråder virker ikke
-pusser bak er tatt av fordi den hadde det med å gå litt i tide og utide
-ingen dør brytere fungerer(bare microbryter i lås)
-lys i bagasjerom virker ikke
-samt at en blinklyspære og et skiltlys er mørke
Nei riktig så ille som det kan høres ut i dette tilfelle mener jeg da det ikke generelt er med Citroen. Men de er nok dessverre ikke best i klassen på elektrisk. Jeg slet mye med elektriske feil på Min 84 mod. serie I CX jeg også, dynamo som tok kvelden 4 ganger(!) i løpet av 11 år, setevarme like så, gjentatte brudd i ledninger ut til dørene, følere på svinghjul (25GTi) mm. Det ble ikke bedre når Citroen kuttet ut CX og kom med XM heller. Men der var/er det STOR forskjell mellom de første 2-3 årsmodellene og de senere. 90, 91 og delvis 92 var til dels nesten verre på det elektriske enn CX. I løpet av 93-årgangen ble det imidlertid mye bedre slik at de senere årsmodellene av XM er klart bedre enn CX mht det elektriske.elektriske.

Etter å ha lappet (loddet) ledninger i døråpningen 5-6 ganger på framdørene ga jeg opp - kuttet hele dritten etter først å ha merket alle ledningene på begge sider (dør og karm) så skaffet jeg høyfleksible ledninger (silikongummi isolasjon og ledere bygget opp av mange flere og tynnere kobbetråder enn originalledningene). Jeg skjøtet inn disse høyfleksible kablene så de fikk ta bøyebelastningene og da var jeg med ETT unntak uten dette problemet de siste 5 årene med CX'en. Jeg hadde dog et enkelt brudd til en bakdør som jeg loddet. Å skifte ut ledningene mellom dør og karm kan sterkt anbefales. Dette gjelder vel primært serie I CX.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei Pål.
Kjenner igjen det meste av dette ja! :twisted: Det første du bør gjøre er å ta fra hverandre kontaktene og gjøre dem rene. Sett dem inn med syrefri vasselin og sett dem sammen igjen. Når det gjelder vindusheisene er det mest trolig bryterne i dørene som må "overhales". Jeg har tatt disse helt fra hverandre og gjort dem rene, event. skiftet pære og satt dem sammen igjen. Kan selvfølgelig også være motorene, men prøv bryterne først. På speilene kan det også være bryteren. Denne kan åpnes og pusses, men vær forsiktig så du ikke mister noen smådeler! :evil: :) Motorene i speilet kan også sette seg. De går jo ikke så mye. Disse er ikke så veldig komplisert å skifte.
Releet til pusseren bak er det store releet bak venstre baklykt. Meget utsatt for fukt og dritt. Lyset i varerommet styres av en "bryter" på baklyka. Tror det er ei kule som triller. Kan også være dårlig jording av luka.
Har vel flere råd, men det blir for langt å skrive. Send en E-mail så får du telefonnr. mitt. Så kan du heller fortelle her på forumet hva som skulle til for å få det til å virke.
Vi snakkes.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Neida! Jeg har jo en til, helt maken og der er det ikke halvparten så mye , men den har jeg hatt i to år og fiklet litt med speil og setevarme som etterpå har fungert helt fint.
Men om vi opp summerer fram dørene( Vindusheiser både elektris og mekanisk, speil pluss litt mer rust ) så hadde det kanskje vært letter å bytte hele døra med den fra den andre bilen? Interiøret er jo likt det og!
Så spørsmålet blir jo : Finnes det en eller fler kontakter på bil-siden, under dasjbordet for eksempel?
har masse Citroèn:-)
Thor Øivind Jensen

Elektrisk

Post by Thor Øivind Jensen »

Det høres ut som om dine problemer er småtteri som har samlet seg opp over tid.

2 tiltak kan ordne det meste :

1. Skift ledingsbuntene til dørene slik det er anbefalt over, det hørtes bra ut

2. Sjekk alle jordingspunkter, særlig i bilens bakende.

mvh
Post Reply