Speedometer problemer

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Speedometer problemer

Post by CarlT »

Jeg har et speedometer som ikke teller hverken hovedtelleren eller trip, men selve hastighets nåla virker fint. Er det noe som fikses eller er det bare å se etter en bytte enhet? Er det mulig å eventuellt bare bytte speedo delen av clusteret?

Takker og bukker.

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Guest

Post by Guest »

Dette kan fikses, men det er mulig du trenger deler fra en ødelagt enhet. Hvis du har litt morro av å skru og et minimum erfaring anbefaler jeg at du åpner opp speedometer enheten og ser på det, alt er temmelig innlysende. Feilen er en snekke-skrue til telleverket som ikke gripper skikkelig fordi tennene blir litt runde og "lagrings-flatene" blir litt slitt, på min bil gikk det greit å utbedre skadene med litt to-komponent lim.

Kan dessverre ikke gi deg en bedre forklaring, men som sagt åpne opp og se selv, dette er ikke vanskelig å fikse. Enheten er holdt sammen av en masse skruer, få ut alle før du begynner å rive deler fra hverandre og vær forsiktig med filmen med printbanene på, den er også feste med en skrue eller kanskje to og må dras litt i for å få enheten fra hverandre.


Tron
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Hei Tron

Morro av å skru? Tuller du, jeg kjører CX ikke sant.:) hehehhe :lol:

Takk for svaret, jeg skal det fra hverandre og see hva jeg får til.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Speedometer problemer

Post by Citroencx »

CarlT wrote:Jeg har et speedometer som ikke teller hverken hovedtelleren eller trip, men selve hastighets nåla virker fint. Er det noe som fikses eller er det bare å se etter en bytte enhet? Er det mulig å eventuellt bare bytte speedo delen av clusteret?

Takker og bukker.

Carl Georg
Jøjemeg - skal du selge den?
Den er jo verd en masse.

Hilsen blakk forsikrigsbetaler.
:)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jeg har et speedometer som ikke teller hverken hovedtelleren eller trip, men selve hastighets nåla virker fint.
Det kan også være en annen feil en den Gjest beskriver. Det er tripptelleren somdrar hovedkilometertelleren. Har sett flere der hjulene til hovedtelleren setter seg fast på akslingen. Det beste er å få tak i et brukt fra klubben. Da har du to muligheter. Sette inn det andre som det er og underrette forsikringselskapet om byttet, eller....... Mjaaaaa, det snakker vi ikke om :!: :wink: :D :lol:
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:
Jeg har et speedometer som ikke teller hverken hovedtelleren eller trip, men selve hastighets nåla virker fint.
Det kan også være en annen feil en den Gjest beskriver. Det er tripptelleren somdrar hovedkilometertelleren. Har sett flere der hjulene til hovedtelleren setter seg fast på akslingen. Det beste er å få tak i et brukt fra klubben. Da har du to muligheter. Sette inn det andre som det er og underrette forsikringselskapet om byttet, eller....... Mjaaaaa, det snakker vi ikke om :!: :wink: :D :lol:
Mvh
Der nå folk med 10+ CXer og stort deleleger bruker vingemuttere på festeskruene til speedometeret at man kan begynne å lure litt. :lol: :lol:

Hvilket forsikringsselkap er rimeligst forresten? På ansvarsforsikring?
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Forsikringsselskap :?:. Prøv Vesta, de er billige :D . For all del styr unna IF! :evil: :evil: :evil: .
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

trymgreg wrote:Forsikringsselskap :?:. Prøv Vesta, de er billige :D . For all del styr unna IF! :evil: :evil: :evil: .
Jeg hadde problemer med IF for mange mange år siden. Jeg kræjset en gang, greit nok. Så ble jeg påkjørt 4 ganger alle ganger ikke min feil, men alle de andre var også hos IF. Jeg fikk beskjed om at min forsikring var oppsagt og bedt om å om å finne et annet selskap.... :? :shock:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Post by svp »

trymgreg wrote:Forsikringsselskap :?:. Prøv Vesta, de er billige :D . For all del styr unna IF! :evil: :evil: :evil: .
Hm. Har akkurat bytta fra Vesta til IF. Vesta skuffa meg stort her i fjor.

Da bilen min stod parkert på parkeringsplassen utafor der jeg bodde (ingen i bilen altså) ble den påkjørt av en tulling, og den typen kjørte så fort inn i bilen min at den ble dytta inn i en bil som stod parkert ved siden av. Deretter tok villmannen med seg alle løse deler etter kollisjonen og stakk av. Begge framskjermene mine var herpa, og støtfangeren foran ødelagt. Batteriet revet løs av festet, og hang bare i ene polen. Heldigvis røyk ikke frontlyktene mine, men glassene på parklysene er sprukket. Bilen som stod parkert ved siden av min fikk ødelagt høyre framskjerm, og framskjermen blei dytta inn i døra også.

Altså ganske betydelige skader. De nærmeste naboene mine var hjemme og påkjørselen var såpass kraftig at de gikk for å se hva som hadde skjedd. Der så de både bilen og typen som hadde påkjørt bilen min, men de trodde ikke at han skulle stikke av så de noterte ikke ned nummeret hans. Uansett skrev de en vitneerklæring som jeg leverte med skademeldingsskjema til Vesta og til politiet; da jeg selvsagt politianmeldte saken. (Har ikke fått beskjed om at saken er henlagt, men er nok ingen håp om oppklaring.)

Bilen min er en 87 modell CX 22 TRS, så jeg har bare ansvarsforsikring. Dermed var skadene på min bil selvsagt mitt problem, men Vesta har hardnakket hevdet at skadene på bilen ved siden av også er mitt ansvar. De vil altså trekke meg i bonus for skadene på den bilen. Mener at jeg er "objektivt" ansvarlig for skadene som min bil har "påført" andres biler. Selv om jeg altså parkerte på parkeringsplassen min og beviselig ble påkjørt av en tulling. Heldigvis var ikke forsikringsselskapet til han andre eieren enig i dette, og de har til tross for Vestas iherdige overtalelsesforsøk ikke krevet erstatning av meg. Forsikringssaken har nå blitt foreldet uten at jeg fikk bonustap, og jeg er meget glad for at jeg nå ikke lenger er kunde hos Vesta. Føler ikke at jeg på noen måte har noe å tape på det...
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Tilbake til triptelleren:

Jeg hadde tilsvarende problem på min, og som Tron er inne på, var det snekkedrevet som var slitt. Å reparere slitte plasttenner er ikke det enkleste i verden... Jeg fikset det ved å sette på en skive på akslingen på den ene enden av snekkeskruen. Det flytter arbeidspunktet på skruen nok til at friskere deler av tennene får inngrep. Snekkeskruen er fjærbelastet i holderen, så remontering er ikke noe problem.

Smørefettet var gammelt og hardt. Rengjør og ha på nytt.

Voila!
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Post Reply