Diagnostic soket??

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Diagnostic soket??

Post by ingkogni2 »

Sitter og leser litt i ei bok jeg har om GS/GSA. På en side der er det ei delvis gjnnomkappet tegning i farger av en 1,2 tror jeg.
I feltet for forklaring på komponentene står det: 13 - Diagnostic soket.
Såvidt jeg kan oversette betyr dette diagnoskontakt. Hva i allverden er denne til??

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Diagnostic soket??

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:Sitter og leser litt i ei bok jeg har om GS/GSA. På en side der er det ei delvis gjnnomkappet tegning i farger av en 1,2 tror jeg.
I feltet for forklaring på komponentene står det: 13 - Diagnostic soket.
Såvidt jeg kan oversette betyr dette diagnoskontakt. Hva i allverden er denne til??

IngKogni2
godt spørsmål, det finnes ikke fnugg av elektronikk på denne bilen som er luftavjølt med forgasser, stiftenning, direktevirkende kjølevifte og sveiv osv. Det eneste som er "avansert" på denne bilen er hydraulikken. Det kunne derfror vært spennende å vite hva som skal diagnostiseres gjennom denne kontakten. :roll:

se her hva jente har gjort da de ble bedt om å fylle på spyleveske :shock: :

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Tenk om de kunne laget slike hjulkasser bak på CX'en også :roll: :roll:
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Tenk om de kunne laget slike hjulkasser bak på CX'en også :roll: :roll:
du sier noe der :) . Har syslet med tanken om å ta av baskjermene på min Gti for å sveise rust på innsiden og spessielt rundt tanklokket. Kanskje kunne det da være en ide å sveise inn en bue som ikke innholder allverden krinkler og kroker som rusta får sette seg i? Så lenge baksjermer er tatt av ser det ut til å være en smal sak å lage en ekstra innerskjerm, men mye arbeid blir det vel.

med cx i laveste posisjon ser ut til at det blir god plass.
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Ingen dum ide med ekstra bue i bakskjermen nei.

Meeeeen..... Det har ikke vært rustfritt på GS/GSA heller. Har hatt flere av typer og sett mange, og en gjenganger på dem er en bue av rustangrep gjennom ytterskjermen, følger helt perfekt den buen som den innvendige profilen danner.

Skal det monteres en slik profil må det ihvertfall tettes skikkelig mellom de innvendige profilene og ytterplaten.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Post by skjalg »

diagnosekontakten, for det var vel den som var emnet, måler vakuum og det som måtte komme av signaler fra tenningsanlegget som er stiftløs. Det går sikkert an å måle tenningsinstilling og eventull feil på tenningsmodulen ( virker-virker ikke). Husk at diagnosekontakter var populært tidlig på 80-tallet, hvis gsa'en hadde blitt produsert idag så hadde det blitt med et plastdeksel over hele motor-rommet. Ikke rør her. So much for gizmos...
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

du har sikkert rett i det du skriver om diagnostiseringskontakten, men jeg er ikke så sikker på om GS/GSA ikke har stiftenning. Slik jeg ser det ut i fra manualen for disse bilene er det oppgitt "breaker points gap: 0,35-0,45 mm", noe som for meg betyr stift-tenning.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

T.o.m. bobla hadde jo slik kontakt, mener jeg å huske at noen fortalte meg. Så det ville ikke forundre meg om GS/A hadde også.
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:T.o.m. bobla hadde jo slik kontakt, mener jeg å huske at noen fortalte meg. Så det ville ikke forundre meg om GS/A hadde også.
det stemmer nok: http://www.nls.net/mp/volks/htm/plug.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Jeg tror at det er en skjøtekontakt for mekanikkerens portable sigarett tenner så han kan ta seg en røyk men han lurer/diagnoserer på hvorfor bilen ikke starter... 8)
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

da kan vi like godt koste på oss et bilde av Diagnostic soketen:

(Diagnostic soket sees ned til høyre for nederste venstre sylinder)

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Har hatt 77, 78 og 79 GS, ingen av de hadde noen diagnosekontakt og alle hadde stiftstyrt tenning.

Har også hatt 81 og 82 GSA med 1300motor, begge disse hadde stiftløs elektronisk tenning og diagnosekontakt.

Det er ikke mange ledere i kontakten, men det så blant annet ut til at den kunne lese ut pulsene fra føleren ved svinghjulet og noen signaler fra selve elektronikkboksen.

Gjett om jeg ble glad da jeg oppdaget jeg ikke behøvde skifte og justere stifter etter noen år med GS som ikke hadde kassettstifter.... :wink:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply