Spott the GS!

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Spott the GS!

Post by s.bjelke »

Så en GS(kansje A, hvordan ser jeg forskjell?) her i fredrikstad i dag kl. 11:40.
Den var på Kråkerøy rett ved Kråkerøy Elektriske, og var på vei mot Hvaler.
Rød og break! Helt nydelig var den, jeg rakk ikke signalisere til den.... Følte meg litt dårlig.

Noen som kjenner den?
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Den forskjellen på GS og GSA som er lettest å se på avstand er støtfangerene:
- Chrommet metall på de fleste GS (noen få med svartlakkerte metallfangere), smale med buet profil. To gummibuffere ved baklysene som maskerer hvor fangeren er delt fordi bakluka går helt ned til underkanten av bilen. Noen utgaver har tynn gummilist langs hele fangerene.
- Sort eller grå/sort plast på GSA. Kantete bred profil, ingen buffere, deles ikke ved bakluka da den ikke går helt ned til underkanten av bilen.

En annen lett synlig detalj er dørhåndtakene:
- GS har smale metall (chrommet) hvor åpneren løftes opp og inn i døra og nøkkellåsen er integrert i håndtaket. Liten trykk-knott med lås i nederst på bagasjeromsluka ala CX-break.
- GSA har relativt firkantete i plast hvor åpneren dras "ut av døra" og nøkkellåsen sitter for seg selv nedenfor på dørbladet. Innfelt trykk-knott med låsen integrert relativt langt oppå luka ala CX-sedan. Bilen har blitt combicupé og tar med bakruta opp.

Innvendig er det stor forskjell på instrumenteringen:
- Hendler ved rattet for lys og pussere, badevektspeedometer og turteller med 90graders skala og alle indikatorlamper samlet i et rektangel på GS serie1.
- Samme hendler, runde instrumenter for speedometer og turteller og indikatorlamper samlet i sirkel på GS serie2.
- Speedometer og turteller av badevektstypen, alle kontroller for lyd og lys samlet i to "hermetikkbokser" på hver side av rattet.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

En kremgul GS (definitivt ikke GSA - krom støtfangere) berline ble i dag observert på Fredrikstadbrua i dag. Jeg lå tre biler bak og fulgte med til rundkjøringa på Christianslund. Da kjørte GS'en mot Trosvik. Prøvde å brøyte meg vei, men det var for mye Mazda og annet søppel i veien samt at en haug med skrot klarte å presse seg inn foran meg. Tror den var/er AR-registrert.
Last edited by Gaston Lagaffe on Thu 22 Jun, 2006 21:13, edited 1 time in total.
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Glemte å skrive at klokka var 16:45. Kona har observert samme bil tidligere. Den er AR-reistrert. Noen som kjenner seg igjen?
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ser av og til en hvit GSA på området Kolstad-Byåsen, som kjøres av en eldre herre. Har sett bilen både vinter og sommer, så den er nok i vanlig bruk. Dette er også den eneste jeg har sett i Trondheim på mange år (kanskje på tide jeg skaffer meg en 8) ). Er det i heletatt noen i Trondhjemmere i klubben som kjører GS/GSA (trym kan kanskje svare på det)?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Har ikke registrert noen GS/A i Trondheims området. De eneste jeg har kontroll på er på østlandet og her i Nordland ( meg & Skjalg :D ). Tilsammen 13 biler! og 8 eiere.

Ser dere noen, så ta bilder og legg i arkivet eller send dem til meg.

PS: Det var en gul GS tilsalgs i Trøndelag i høst. Vet ikke om den ble solgt.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

så en brun og fin GS svinge ut på rv. 3 ved Koppang, retning sørover, for noen timer siden. :)


-mattis
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

en rød gsa er observert i full avisdistrubisjon ved storo for et par dager siden
den hadde den nye typen eu-skilter med norsk flagg på :!: kanskje et nytt tilskudd til gs/a bestanden i Norge...?
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

gsak wrote:en rød gsa er observert i full avisdistrubisjon ved storo for et par dager siden
den hadde den nye typen eu-skilter med norsk flagg på :!: kanskje et nytt tilskudd til gs/a bestanden i Norge...?
Hmm, dette er et lite mysterium vår venn Geir må finne ut av......Om det var en ansatt i posten da.
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Selv om jeg lenge har mast om at posten bør kjøpe biler av høyere kvalitet har jeg desverre ikke fått gjennomslag. Selv har jeg hatt så store bilproblemer det siste året at min gamle GS blir mer og mer fristende og ta i bruk. :D
Slapp av Helge, bare kødda :wink:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Selv har jeg hatt så store bilproblemer det siste året at min gamle GS blir mer og mer fristende og ta i bruk.
Slapp av Helge, bare kødda
Uæh - du burde ikke spøke om slikt!!
Noen hver kan få problemer med hjerteflimmer, høyt blodtrykk osv av mindre... :wink: :roll:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Helt klart Jacob jeg mente bare og si at GSen i motsetning til de andre bilene jeg har rattet de siste par årene alltid starter selv etter flere uker uten oppstart. En helt suveren bil spør du meg. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Gul GS Special observert noen mil sør for Trondheim (tror det var i området rundt Ler, husker ikke helt) da jeg kjørte Oslo-Namsos onsdag 4.juli. Bilen stod parkert uten skilter, men så meget strøken ut.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Den sto der 2 dager senere også.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

den er spottet både høyt og lavt for snart en mnd siden :wink:
viewtopic.php?t=3216
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply