Trist GSA-historie..

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Trist GSA-historie..

Post by 1987CX25GTI »

Min far har nettopp fått satt i stand sin GSA, motor vært ute og "pakket om" og ene med det andre. INGEN rust i dører osv - i det hele, en sjelden
Citroën-blomst.

I dag ble han påkjørt - GSA'en ble vraket og går inn i de evige jaktmarker.... :cry:

Får være glad man kom fra det i livet - uten en skramme. Men det var synd med tanke på den pene klassikeren - som burde ha et langt liv foran seg enda, selv om den var snart veteran....
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

:cry:

Hvordan og av hvem ble han påkjørt?! Noen som vil følge citro1cx sin lille historie og danne en liten "bande"?

"De kom svevende som spøkelser inn i den lille bygden, ingen hadde før sett slike farkoster, men alle hviste hvem de var. De kjørte i kortesje gjennom sentrum og valgte grusvein opp til den enslige gården i åssiden, det var Larsen som bodde der. Alle viste han hadde vraket en GSA i en rundkjøring for 2 uker siden, og livredd for konsekvensene fra La Mafia de Citroën hadde han kjøpt en hel masse proviant og barikadert seg i våningshuset. Men Don Jonsto hadde kontakter over hele landet og fant raskt ut hvor han gjemte seg.
De parkerte på gårdsplassen og satte bilene i lav, dørene åpnet seg og seks meget velkledde menn steg ut. De hadde med seg kanner bensin og dynket raskt ytterveggene på våningshuset, en av mennene kastet en enkel fyrstik i bensinen. De ventet bare et kort øyeblikk for å forsikre seg om at flammene gjorde jobben, så gikk de like rolig som de var kommet tilbake til bilene, akuratt som de kom fra en enkel tissepause. De kjørte ned og ut av byen i høy fart, forran dem horisonten og vissheten om rettferdighet, bak kun et flammehav og nok et eksempel satt på plass."
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote::cry:

Hvordan og av hvem ble han påkjørt?! Noen som vil følge citro1cx sin lille historie og danne en liten "bande"?

"De kom svevende som spøkelser inn i den lille bygden, ingen hadde før sett slike farkoster, men alle hviste hvem de var. De kjørte i kortesje gjennom sentrum og valgte grusvein opp til den enslige gården i åssiden, det var Larsen som bodde der. Alle viste han hadde vraket en GSA i en rundkjøring for 2 uker siden, og livredd for konsekvensene fra La Mafia de Citroën hadde han kjøpt en hel masse proviant og barikadert seg i våningshuset. Men Don Jonsto hadde kontakter over hele landet og fant raskt ut hvor han gjemte seg.
De parkerte på gårdsplassen og satte bilene i lav, dørene åpnet seg og seks meget velkledde menn steg ut. De hadde med seg kanner bensin og dynket raskt ytterveggene på våningshuset, en av mennene kastet en enkel fyrstik i bensinen. De ventet bare et kort øyeblikk for å forsikre seg om at flammene gjorde jobben, så gikk de like rolig som de var kommet tilbake til bilene, akuratt som de kom fra en enkel tissepause. De kjørte ned og ut av byen i høy fart, forran dem horisonten og vissheten om rettferdighet, bak kun et flammehav og nok et eksempel satt på plass."
alternativ løsning:
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

triste greier, bra det gikk med Faderen, han har min fulle sympati.
Utrolig sørgelig med GSAen. :cry:
Another one bites the dust.
Hva idioten som kjørte på ham angår, er jeg ikke helt sikker på M. Bjelkes metode, :wink: , men noe lignende hadde vært greit... :evil: :evil: :evil:

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Post by Citrofil »

Fint at det ikke skjedde noe med faren din!

Men er det noe brukbart på bilen, så går det sikkert an å få det omsatt eller donert til klubben?

Har selv GSA, som ble kjøpt fra Helge MS i fjor.

Trenger kanskje noen smådeler, hvis bilen ikke bilen bli kjørt i "en bit2 til høgger'n?

B.E
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Tipper det er denne:
http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article378384.ece

Huff og huff, et trist syn. Noen med jigg som ville ha prøvd seg mon tro, eller er det for mye innsats som må til for å få den på veien igjen i forhold til prisen for å skaffe seg en ny?

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

pigland wrote:Tipper det er denne:
http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article378384.ece

Huff og huff, et trist syn. Noen med jigg som ville ha prøvd seg mon tro, eller er det for mye innsats som må til for å få den på veien igjen i forhold til prisen for å skaffe seg en ny?

-Per
Det er bra de er godt bygd :)
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Husk å sikre de delene som er noe verdt å ta vare. F.Eks rustfrie dører, Interiør osv. Dette er deler andre kan ha veldig god glede av.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Skulle ikke vært noe problem i det hele tatt og fått denne på veien igjen.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

ser absolutt ikke uoverkommelig ut. Blir for dumt å hugge hele uansett.
har masse Citroèn:-)
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

GSA

Post by Helge MS »

Hei

Godt at faren din ikke ble skadet. Det er det første jeg vil si. Det er ingenting viktigere enn det. Deretter har jeg lyst til å si det som andre faktisk han påpekt overfor meg:

Din far har jo allerede tatt liv av en fin GSA. Så nå dette. Bør han ikke kjøpe seg en BX el. til daglig (det er fremdeles mange av de) så fikse GSAn for kosekjøring. Det er jo slik at dagligbiler er utsatt for dette. Bare tanken på at han skulle bruke den om vinteren gjør mange vondt.

Jeg unner faren din å kjøre GSA. Jeg synes alltid godt om de som liker den modellen så godt, men det er så få igjen at man bør tenke i andre baner enn for 10 år siden. Det er kanskje 50 GSA på skilter i Norge...

Det er ikke nedtur å kjøre en fin BX og så kose seg med en GS eller GSA til hyggekjøring. Jeg vet det kan virke litt moraliserende dette.. men synet av den ødelagte hvite GSA clubben han hadde satte en støkk i flere enn meg....

med vennlig hilsen

Helge MS
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Tiltredes - uten at jeg på noen måte skal diktere folks bilhold. Jeg liker selv å bruke de bilene jeg har - selv om de kan være både sårbare og sjeldne. En annen ting er at dette var to særdeles motstridende historier - om avislinken beskrev det samme uhellet. :o
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: GSA

Post by 1987CX25GTI »

Helge MS wrote:Din far har jo allerede tatt liv av en fin GSA. Så nå dette. Bør han ikke kjøpe seg en BX el. til daglig (det er fremdeles mange av de) så fikse GSAn for kosekjøring. Det er jo slik at dagligbiler er utsatt for dette. Bare tanken på at han skulle bruke den om vinteren gjør mange vondt.



med vennlig hilsen

Helge MS
Tatt livet av EN fin GSA? Niks - han har tatt livet av mange! Dog ved daglig bruk (slitasje....). Hans GSA-historie begynte på begynnelsen på 80-tallet. Jobbet med GM-produkter (Opel og amerikanere) og fikk helt tilfeldigvis se en 79-modell GS Glub som han ble nysgjerrig på. Prøvekjørt - og solgt! Og etter det.... jeg har ikke helt oversikten, men det må da være MINST 10 GS/GSA som har han har hatt over disse årene. Og bilene har tuslet og gått - året rundt. Fra Finnmark til Stavanger. Stockholm... i det hele tatt - han må ha kjørt noen hundretusner og sjelden har det vært trøbbel - som jeg har hørt om.

Men de har vært bruksbiler - og han vil ikke ha annet! Kjærlighet gjør blind.....?

Den som nå ble vraket har han vel hatt stående en stund i garsjen - tror det er rundt ett års tid, satt i stand - for å ha som pensjonistbil/sommerbil.... og så smeller det på en av de første hyggeturene... sørgelig. Var EU-godkjent for ca 1 md siden...

Jeg ser ingen problemer med moraliseringen - jeg er stadig inne på tanken på å selge min "øyensten" (CX'en), fordi jeg synes den fortjener et langt liv. Jeg har forlenget livet dens, men har p.t. ikke råd/plass til to biler i garasjen. Og saltlaken i Oslo tar livet av den, hvis den blir utsatt for for mye av slikt. Har dog vært flink, tror jeg, siste vinter - og den var bare ute på tørre dager. Sukk... Ikke har jeg nok tid til den heller. Alt for mye som jeg er engasjert i ellers - som tar tiden. Sukk igjen.

Den hvite club'en tror jeg døde grunnet rust i underlivet - bak. Tror den knelte ned en dag. Synd... den var spesiell - inredningsmessig også. Takluke... men hadde vel mistanke om at km'ern ikke kunne stemme helt. Den spiste kuler og ledd mer enn hva alle andre GS/A'er før hadde gjort - til sammen. Eller hva det var - husker ikke alle detaljene, jeg tenker mest på CX'en min! :)
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Post by 1987CX25GTI »

Robert wrote:Tiltredes - uten at jeg på noen måte skal diktere folks bilhold. Jeg liker selv å bruke de bilene jeg har - selv om de kan være både sårbare og sjeldne. En annen ting er at dette var to særdeles motstridende historier - om avislinken beskrev det samme uhellet. :o
Ja, det er nok avisen som er nærmest sannheten! Jeg oppfattet ikke hva som hadde skjedd når jeg fikk telefonen - det var vel en smule hektisk aktivitet på gang....

Men den eldre herren har etter eget utsagn sett både til venstre og høyre - og det fremstår som uvirkelig i etterkant. At han ikke så bilen som kom dundrende. Muffins..... har kan man bare spekulere. Blindsone? Skarp sol? Aldersdemens (nja, tror ikke det.... hehe)....
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Avlivning av GSA

Post by Helge MS »

Hei igjen

Jeg har også tatt liv av GS og GSA.. min far kjøpte første GS i 1971 som diplomat i Belgia. Jeg har vokst opp med disse. Far, mor, bror, fetter, flere onkler (3 stk) har kjørt disse. Listen er veldig lang. Det var helt greit at disse ble brukt opp. Det vrimlet av GS(A) en periode.

Det gjør det ikke lenger. Derfor er det synd at noen bruker opp biler som er i stand eller andre har satt i stand. Les den hvite GSA. Nå var ikke faren din alene om å ta knekken på den. Forrige eier er ikke verdensmester i å holde bil. Du skriver at rusten tok knekken på den. Vel det var nettopp fordi den ble brukt opp, og ikke fulgt opp. Hadde denne vært kjørt som hobbybil eller passet på, hadde den eksistert fortsatt. Det er nettopp det som var poenget. Da hadde den ikke blitt spist opp innvendig, bulker fikset osv..

Km stand stemte. Det var ingen tvil om det. Jeg har kjørt den bilen flere ganger.

Det er fullt mulig å bruke GSA/CX året rundt dersom man følger opp. Din GTI er jo et eksempel på nettopp det. Min GSA club som jeg solgte i fjor brukes også om vinteren. Jeg vet disse blir tatt vare på. Da er det helt greit. Det er verre med det som ikke følges opp. Det er det jeg misliker. Og det må jeg få lov til. Jeg liker ikke mishandling av CX og ikke av GS.. Jeg vet jeg er rar, men her har jeg mange med meg. Værre er det nok å forstå at jeg blir irritert over bulk i en Berlingo til en vilt fremmed mann. Eller når jeg ser en XM uten kapsler.

Jeg forstår at ikke alle kan ha flere biler. Men har du råd til en CX eller GSA, har du råd til en BX (poenget med BX er at det fremdeles er mange og disse er nærmest gratis (eksempel: på finn.no idag får du en 1990 gti aut med 150 km på teller for 8000 med avgift betalt).. Om 5 år vil jeg ikke henvise til BX (da er det for få igjen v disse også) , men da henvise til Xantia... ). Så kan man vurdere å ha en hobbybil ved siden av. Og som samlerbil er jo inngangsbiletten til en GS(A) eller CX i storform svært lav. Når den ikke kjøres mer enn noen få tusen om sommeren er den heller ikke dyr å eie. Og da er det lett å holde den fin.

Alternativt:. Ta vare på den CX og den GSA en har . Det er der min oppfordring ligger. en må bare vite at det er mer krevende og at andre vil irritere seg dersom det ikke blir gjort skikkelig.

Så ikke selg din CX, fortsett å bruk den.. fortsett å plei den slik du har gjort (det er jo et smykke) og lær faren å gjøre det samme med det han velger å kjøre... Du må bare være klar over at det krever mer å pleie en 25 år gammel GSA idag enn det var da den var bare 10 og i alle fall mye mer krevende enn å ha en Xantia.

Jeg håper jeg har gjort meg selv forståelig. (og ja.. selv om din fars GSA hadde vært en hobbybil ville vel ulykken skjedd.. for på en slik dag kjører man jo gjerne hobbybil.. det er jo sesong. ) Ulykken er ergelig.. si ifra dersom klubben kan hjelpe til med deler... GSa er lett bil å rette... veldig lett.. bare ikke kast restene... uten videre.

Mulig jeg er påvirket av at jeg setter i stand min 74 gs om dagen. Det er svært tidkrevende selv om bilen er tilnærmet rustfri..

vi snakkes !

H.
Post Reply