gs

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

gs

Post by gsak »

heisann
jeg kunne gjerne tenkt meg en gs eller gsa men jeg liker gs best, med sine skinnende blanke lister hjulkapsler og støtfangere ser den ut som en klassisk 70tallsbil mens gsA ser mer ut som en sliten 80talls underklassebil med plastikkdetaljer istedet for metall, men igjen så er dashbordet og bryterene på gsA mye morsommere enn på gs, så det er vanskelig å finne ut hvilken jeg liker best, derfor lurer jeg på om det er noen av de med metall-eksteriør som har det morsomme dashbordet??
ut ifra hva jeg leser her skjønner jeg at jeg vil være heldig om jeg finner noen gs eller gsa i det hele tatt men allikevel..

og så lurer jeg på om det er noen forskjell i designet mellom gs og gsa? når jeg sammenligner de syns jeg de ser noe forskjellige ut men jeg klarer ikke sette fingeren på det

?
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Hei "gsak",
morsomt at det er flere som har sans for disse snertne små perlene 8)
GS og GSA er nok like i utgangspunktet, GSA er jo bare en oppdatert GS med den etterlengtede femte døra / bakluka.
Men i og med at GS har slankere kromfangere, lister osv og andre felger, kan den nok gjøre et litt annet visuelt inntrykk enn den plastklumpfanger/-lister-utstyrte GSAen.
Det blir som med CXen - samme bilen, men krom-(grom?)serie 1 og plast-serie 2 ser ikke helt like ut... :wink:
At dashbordet i GSA er helt utrolig, skal jeg være enig i - helt "science fiction" etter datidens begreper 8)
Tviler sterkt på om noen av de aller siste GSene fikk GSA-dashbord, det var nok skifte av hele pakka samtidig, komplett modellskift.
Sikkert mulig å sette inn et GSA-dashbord i en GS, men det blir endel jobb med ledninger osv - og det blir jo helt uoriginalt, omenn på den annen side ganske så originalt i overført betydning...
Ellers har jo de tidlige '71 til og med '76-modell GSene et ganske "out-of-space" dashbord 8) , med badevekts-speedometer, hoppbakke-unnarenn-turteller m.m, noe helt annet enn '77 til '81-modellenes mer konvensjonelle runde instrumenter...
Hva som er penest / mest fancy, kan det være delte meninger om!! :D
I og med at du tydeligvis særlig har falt for GSA-dashbordet, ville jeg gått for GSA og heller avfunnet meg med de tidsriktige '80-talls "plastique, c'est fantastique"-detaljene. En god ting, dog - plast ruster ikke :oops: :)
Velkommen i menigheten!! 8) :lol:

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Tips!
Klubben har fortsatt en GS Break 1980 modell stående som er til salgs....
Selvsagt en endel småfiks for å få den veien men absolutt mulig å få på veien. Meg selv driver på med et prosjekt som er i samme om ikke litt dårligere forfatning. (Der er det stille nå om dagen)

Denne blir nok hugget i løpet av høsten om ikke noen forbarmes seg over den. klubben har ikke råd til å betale lagerleie på denne lenger...
Selges til en meget billig penge.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Ja det blir vel en gsa hvis det skulle bli noe av, dashbordet på den er jo halve bilen og de ruster jo mindre også..
hadde gjerne kjøpt en som trengte litt småfiks og som jeg måtte fikse litt på selv, har ikke så mye å rutte med, dessuten er det litt av sjarmen med disse bilene syns jeg.. men jeg vil ha en sedan ikke stasjonsvogn ellers takk for tipset.
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Skjalg Iversen i Mo har jo en bra GSA til salgs... Tror den ligger på AutoDB.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Jo jeg har sett den men den er så langt unna for en student fra oslo, da må jeg liksom betale så mye mer enn for bare bilen(+ avgifter osv da) selvom den selvfølgelig er et alternativ, må se hva som skjer :|
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

En annen god ting med GSAen, er at du får den sprekere 1300-motoren.
Gir noe bedre "skyv" 8)
Men OBS - disse bilene ruster, og ikke så rent lite, heller... :cry:
Selv om kjøreegenskapene på vinterføre er fenomenale, er det ikke noen særlig god idé å kjøre en av disse etterhvert svært sjeldne bilene ut i saltlaka i Oslo-området ("Salt lake city").
Akkurat dette har det vært en tråd eller to om tidligere på forumet, med tildels sterke meninger... :wink:
Hvis man bare skal ha noe å kjøre med, anbefales heller noe annet og mindre bevaringsverdig evt mindre rustutsatt enn en GS/GSA... :?
...det er ihvertfall min mening :)

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg er også enig, å kjøpe et noenlunde ok eksemplar for å bruke den en vinter i oslo høres ikke lurt ut. Men mindre adskillige tusen legges i rustbeskyttelse hver sommer.

På en annen side, hvis alternativet er pressa på dynga... :)


-mattis
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

dagmatti wrote:Hei,

Men mindre adskillige tusen legges i rustbeskyttelse hver sommer.

På en annen side, hvis alternativet er pressa på dynga... :)


-mattis
Sant, sant!
Kjørte dønn strøken GSA en vinter i Oslo jeg - den var like strøken når våren kom - men jeg tør ikke tenke på hvor mange timer jeg brukte til vask og tørk den vinteren. Biltilsynet sa i spøkefull tone at de ville legge til vekt i vognkortet pga. mengdene med tectyl på den bilen. :D
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Det antagelig beste alternativet til GS/GSA hvis man MÅ kjøre om vinteren også, er nok BX 8) :
galvanisert karosseri / ruster nesten ikke / glimrende kjøreegenskaper / fås kjøpt billig, selv med "fattig-student-økonomi" :cry: :)

Jacob
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Post by Citrofil »

Ærlig talt folkens! :twisted:

Denne GS Breaken må da reddes! :roll:

Om ikke annet så annonser den på Citroenakuten. :(

Svenskene kan jo ikke få nok av disse små Citroenene! :D

Jeg har nok selv med DS, GSA og Berlingo + to motorsykler.
Tør ikke å kjøre noe mer hjem " til gards".

Mvh.
Bjørn Egil
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Citrofil,
helt klart, klubb-Breaken går ikke til marterpælen uten videre :wink:
Hvis ingen andre iler den til unnsetning, blir det nok til at jeg stiller meg i enmanns-kø for å overta - må bare ta en prat med høvding Helge først.
Og tenke litt noen dager til... :?
...kanskje noen andre også fatter godhet for damen 8)

Ugh - jeg har talt!

Jacob
(om ikke den siste mohikaner,
så en av de siste, hehe)
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Citrofil wrote:Ærlig talt folkens! :twisted:

Denne GS Breaken må da reddes! :roll:

Om ikke annet så annonser den på Citroenakuten. :(

Svenskene kan jo ikke få nok av disse små Citroenene! :D

Jeg har nok selv med DS, GSA og Berlingo + to motorsykler.
Tør ikke å kjøre noe mer hjem " til gards".

Mvh.
Bjørn Egil
Har man noen gode bilder av hva som er godt/dårlig på den? Og pris? Og hvor langt fra Bryne står den?

Kjetil S
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

GS Breaken befinner seg i tilknytning til klubblokalene i Sørkedalen i Oslo, tror ihvertfall den fortsatt er der...
Kortfattet beskrivelse av tilstanden ligger ute på "til salgs"-rubrikken her på forumet.
Høvding Helge eller turgeneral Kristian kan hjelpe med nærmere opplysninger evt flere bilder av bilen. :)

Jacob
Last edited by JJ on Mon 14 Aug, 2006 12:26, edited 1 time in total.
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Post by Citrofil »

Hei Jacob.

Jeg tenkte sånn som deg når Helge skulle selge sin hvite GSA.

Heldigvis så var det ingen som orket å kjøre til Sandefjords-traktene i november og se på den/hente den utenom meg!

Men man vet jo aldri, plutselig så er sjansen borte.
Tror ikke den breaken er så ille, men har ikke sett sååå nøye på den.
Og så gjør det sikkert ikke noe å få satt i en 1300 motor, hvis motoren som er i bilen nå er defekt.

Mitt råd: Løp og kjøp, du får den sikkert for det samme som "pressa" gir til klubben (må gud forby noe sånt!)

Mvh.
Bjørn Egil
Post Reply