GS BASALTE

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

ja, jeg skjønner ihvertfall ikke de som mener at jeg ikke burde ta den fordi jeg har mindre erfaring, er jo ingen andre som har hentet den uansett, og så jeg syns det er rart at noen vil ha den akkurat nå hvis det er det som er tilfelle..? har nettop snakket med Per nå og han sier at den har stått i ett år så de som sier den har grodd fast i den myra i 6-7 år nå tar feil, uten at det trenger å ha noen større betydning for den tilstand..
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Dette blir bra tror jeg! Håper du tar den til deg og steller pent med den. :-)

Men uansett tilstand og fastgroing blir det mye jobb. Og det kommer til å være lærerikt. Du kommer til å bli en ny person; det er mange som snakker og snakker, men når alt kommer til alt er det noe helt annet å gjøre (det er derfor bilen står der den er idag (på tross av at denne er et supert samleobjekt)).

Og følelsen etterpå er noe helt annet!

Men husk, det du har startet på bør du alltid fullføre. Det gjelder alt her i verden. Tenk deg nøye om, og når du har bestemt deg har du bestemt deg.

Hvis du er ung tror jeg det er en fordel.

Du trenger plass og utstyr, dette er viktigere enn penger. Pengene i det meste av restaureringsarbeid er tiden det tar å utføre arbeidet. Du kan telle timene du bruker, men _det_ skal ikke være motivasjonen for å holde på (det er ikke imponerende i seg selv å ha brukt mange timer...). Derimot bør du ta bilder slik at du kan mimre senere i livet.

Spør andre til råds. Gjerne (helst?) via forumet. Ikke bare fordi mange flinke er her inne samlet på et sted, men fordi slikt arbeid motiverer andre lesere til å ta fatt på andre biler også.

Og mest av alt, ha det gøy! :D


Veldig mye sprøyt som tøyt ut av meg ikveld da... :) hehe. Alt fritt sitert ut av minnet, brukes med en klype salt. :D



-mattis - avsporeren (en av dem) :D
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Jeg syntes dette er kjempetøft. Beundringsverdig av gsak og gå på et sånt
prosjekt, tenk den følelsen han har den første kjøreturen i sin nyresaurerte
gs. Stå på..... Blir du lei, pakk over ei presennig glem hele greia i 2 mnd
så gyver du på med ny giv..... :D :D :D :D :D

Mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

neida, ikke sprøyt, jeg syns det var bra inlegg jeg og er enig med det dere sier :D hyggelig med støtte
og en presenning vil nok sikkert komme godt med til tider :D
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Lykke til!
Jeg er ikke til så mye mekanisk hjelp, men trenger du å gjenskape autentisk Basalt-dekor, så trår jeg til. Har gode kontakter på foliering og dekor (det gjelder forresten dere alle - om dere trenger noe...). De røde Basaltstripene - og logotypen er piece of cake - skal ikke koste deg mye.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

takker og bukker :D får se hvilken tilstand lakken er i, fikk ikke sett den igår, man må mase sånn på Per... :roll: skal kanskje nå idag da :D :!: endelig :!:
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

stått lenge.

Post by Helge MS »

hei

Bilen har stått 2-3 år på gata i Oslo etter at Per kjøpte den. Jeg husker han kom kjørende med den under Cit Norges 75 års jubileum..(jeg har bilde av det.) det er 6-7 år siden..(du kan jo finne ut av når jubileet var..) siden det har bilen stått... og i alle fall minst 3 år på tomta. Jeg har vært der mange ganger.. gjennom årene. jeg kjenner GS og vet dette.

Det er andre som har stått der i 15 år.. slik sett er den nykommer.. Du kommer ikke til å få hjelp av Per til å sette den i stand. Glem det... deler kanskje, men ikke hjelp. Meen klubben skal hjelpe deg alt vi kan. At den har stått der så lenge skyldes dens tilstand og det forhold at Per ikke vil selge noe i utgangspunktet... dessuten er det ikke bare å starte den og kjøre... du har en skog å hugge og 2-3 BX som har stått i 3-.4 år å starte.. og noen biler til...

Lykke til. Jeg synes dette er kjempeartig, men du trenger mye kald vann i blodet før du ser denne... Det sagt. Det er en Basalte !

Alt dette skjønner du når du er der... men ta gjerne kontakt!

H.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

hei igjen
jubileet var i 2005
Per sa den hadde stått der litt over 1 år jeg men da husker han vel feil...rart han klarer å ta så feil. har vært å sett på den, så ikke så mye, snøen kom å lagde trafikkaos :evil: :roll: så da vi kom frem var skumringen begynt. vi prøvde såvidt å starte den men vi gadd ikke stå der i snøføyka. skal hjelpe han med å fjerne omtrent 15 andre biler før vi får den ut, ellers må vi fjerne et par småtrær og vente til det blir tørt sånn at vi kan legge planker å kjøre på over alle dumpene den andre veien ut av skogen.
han har sagt han skal hjelpe meg med å fikse den..men jeg får se, han er jo veldig opptatt, uansett trenger jeg sikkert all hjelp jeg kan få og takker for det
har du forresten anledning til å legge ut bilde her? det hadde vært morsomt å se
ang dekor Robert så var av en eller annen grunn stripene på siden og BASALTE logoen på panseret borte(du visste det kanskje du?) så jeg vil gjerne slå til på tilbudet ditt når tiden kommer
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

her en www side med bilder og info om Basalte: http://aebergon.club.fr/Citroen/page_Ci ... asalte.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Jubileet.

Post by Helge MS »

Nei nei nei.. det var ikke i 2005.. det mye lenger siden.. og siden det har bilen stått.. da var det i 2000 kanskje.. mulig det var 70 år da.. akkurat det husker ikke jeg.. skal se om jeg finner igjen bilder jeg..

Per husker ikke rett og slett..

jaja.. jeg har sagt mitt..

H.
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Det var nok i 2000...
og det er vel en grunn til at Basalten står innerst i en kø av 10-15 andre biler, de har neppe ankommet dit samtidig :?
Den så jo mildt sagt mosegrodd ut på bildene til Robert, og den mosen kommer ikke i løpet av 1-2 år :cry:
Uansett, lykke til - denne er jo sjelden, og kan bli et smykke, omenn med mye jobb både med sveising, det mekaniske og det interiørmessige :roll:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Det er jo skau der - og kvae som drypper på bilene - sol og vann... blir fort et grønnskjær på mye og mangt av slikt, men den har nok stått litt lenger enn eier husker ja.
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Jeg kan med 100% sikkerhet slå fast at Citroën feiret sitt 75. år i Norge i 2005 (men de fleste har vel uansett regnet seg frem til det nå :) ). Hvorfor? Jeg kjørte rundt med klistremerker i bakruta på C5'en den gangen som fortalte om dette.

gsak; du er tøff som gir deg ut på dette prosjektet og jeg gleder meg til å høre om hvordan dette går. Rent personlig er det om dagen "prosjekt" nok for meg å få EU-godkjent min 73 MB. Den trenger å få skiftet en brukket fjær samt et stykkvis rustent bremserør. Jobb nok for meg :wink:
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

hyggelig å høre :wink: jeg hadde aldri visst at det førte med slik heder og ære dette :D
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Er det ingen som har noen bilder i fra 2000? Hadde jo vært knall om den dukket opp på bilde i kjørbar stand
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply