oljebehandling og vinterkjøring

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

oljebehandling og vinterkjøring

Post by gsak »

er det ingen av dere som kjører finbilene deres om vinteren?(der det saltes da) jeg ihar lest ramaskrikene som kommer når noen her snakker om å kjørecx eller gs om vinteren, er ikke oljebehandling godt nok?
jeg kunne fortsatt tenke meg å kjøpe skien-gsn for jeg trenger nå en bruksbil, ville dere anbefalt meg å ikke kjøre om vinteren selvom jeg tar oljebehandling? og fortsatte med jevnlige behandlinger naturligvis..?
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Oljebehandling er en god idé også hvis man IKKE kjører bilen i saltsuppe om vinteren 8)
Problemet med vinterkjøring av GS/GSA er at de ruster som bare rakkern også de stedene du ikke får oljebehandlet :cry:
Selv med oljebehandlet bil, blir det:
Spyl og vask, spyl og vask, spyl og vask osv
Da kan du nok kjøre bilen et par-tre vintre, MEN (oljebehandlinger til tross) da har nok også rustmarken gjort sine innhogg her og der.
Fram med sveiseapparatet... :roll:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Hvorfor vil du drepe en av de få GS'ene vi har her på berget?
Er det ikke bedre å kjøpe en BX e.l. som bruksbil?
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

JJ wrote:Oljebehandling er en god idé også hvis man IKKE kjører bilen i saltsuppe om vinteren 8)
Problemet med vinterkjøring av GS/GSA er at de ruster som bare rakkern også de stedene du ikke får oljebehandlet :cry:
Selv med oljebehandlet bil, blir det:
Spyl og vask, spyl og vask, spyl og vask osv
Da kan du nok kjøre bilen et par-tre vintre, MEN (oljebehandlinger til tross) da har nok også rustmarken gjort sine innhogg her og der.
Fram med sveiseapparatet... :roll:
hva om man feks tar flere oljebehandlinger per vinter??
mener du at det er steder man ikke får sprøytet olje fordi man ikke kommer til? kan saltvannet komme til der da? eller mener du det man kan overse under behandlingen? hvis man sørger for å hyppig legge på nye lag med olje, spesielt igjennom vinteren vil man jo sørge for at oljen ikke spyles vekk..? eller hva?
vet ikke om dette er dumme spm...har ingen erfaring med oljebehandling, men jeg håper og har lyst til å tro at det er mulig å kjøre gs om vinteren også UTEN å ødelegge den. det er jo for bittert at det overhodet ikke skal være mulig!

takker for info

vil ikke ødelegge noen gs, er jo derfor jeg spør. jeg har lyst til å bruke gs som en vanlig bil, da også behandle den bedre enn en vanlig bil så den ikke tar skade av det-- så vidt det er mulig :roll:
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Vad avser du med"oljebehandling"? Om du menar att stryka/spruta på vanlig olja/spillolja/linolja så räcker det inte för att motstå vägsaltet!
En professionell hålrumsbehandling/försegling/underredsbehandling kan klara ett par år OM bilen är helt rostfri och torr. Även lacken bör förseglas om det ska hålla! Alltsammans kostar nog mer än ett par GS......
Visst kan man göra en del själv men det svåra är att få allt RENT OCH TORRT! (... och rostfritt från början... :roll: )
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Göran W wrote:Vad avser du med"oljebehandling"? Om du menar att stryka/spruta på vanlig olja/spillolja/linolja så räcker det inte för att motstå vägsaltet!
En professionell hålrumsbehandling/försegling/underredsbehandling kan klara ett par år OM bilen är helt rostfri och torr. Även lacken bör förseglas om det ska hålla! Alltsammans kostar nog mer än ett par GS......
Visst kan man göra en del själv men det svåra är att få allt RENT OCH TORRT! (... och rostfritt från början... :roll: )
http://www.antirust.no/ ?
Post Reply