basalten

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

basalten

Post by gsak »

nå har jeg endelig fått sett den i dagens lys uten snøstorm, og jeg tok også noen bilder som jeg tenke jeg kunne legge ut her.. så ikke under og undersøkte den ordentlig da for den står fortsatt ute i skogen hvor det er litt snø, men Per og jeg skal begynne å vrake biler nå til uken så vi kommer frem til la basalte, og så følger vel en demontering av det meste..

det som er av stoff i interiøret er ganske slitt og skittent, vet ikke om det er mulig å bare vaske på en eller annen måte, eller om det må byttes. noen barnerumper har også vært å hatt det morsomt med den som med resten av bilene til Per og revet av div speil og brytere men de værste skadene er vel kanskje at noen har sparket inn dørene på den ene siden. jeg har snakket med Per om en stakeout for å ferske disse *x§¤¤, men vi får se hva jeg gjør med det..
http://groups.msn.com/citroenbiler/shoe ... &PhotoID=7

det er så vidt kommet litt rust på det som er av metall inn i kupeen noe som forhåpentlig ikke er så stor affære å pusse vekk, men det værste er i motorrommet hvor batterifestet er helt borte og på førerdøren som er helt kjeks nederst.

http://groups.msn.com/citroenbiler/shoe ... &PhotoID=6
http://groups.msn.com/citroenbiler/shoe ... &PhotoID=9

men dette er vel sannsynligvis bare toppen av toppen på isfjellet. blir spennende :? å se under den så jeg får sett hva som må gjøres.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Her er det ikke tvil om at du har et prosjekt på gang :)

Synes jeg ser rusthull rundt støtdempertårnet v/batteriet, det er nok den største jobben å få ordnet det? Et lite tips før du prøver å heve den på hydraulikken er å ha panseret i full åpning i tilfelle dempertårnet går imot panseret.

Håper du er god eller vil bli god med sveiseapparat, da kan du få bil av dette igjen. Men jeg vil tro at dette neppe er hverken den raskeste eller billigste måten å få seg en fin Basalte på..?

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Du skal ikke være arbeidssky for og gå på dette. Du får ha lykke til og kom gjerne med spørsmål om detaljer du må lure på. Har orginal gs ikke basalte av samme type så hvis du trenger og komme og se på ting slå et signal. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

takk for tilbudet det er notert :wink:

pigland wrote:Her er det ikke tvil om at du har et prosjekt på gang :)

Synes jeg ser rusthull rundt støtdempertårnet v/batteriet, det er nok den største jobben å få ordnet det? Et lite tips før du prøver å heve den på hydraulikken er å ha panseret i full åpning i tilfelle dempertårnet går imot panseret.

Håper du er god eller vil bli god med sveiseapparat, da kan du få bil av dette igjen. Men jeg vil tro at dette neppe er hverken den raskeste eller billigste måten å få seg en fin Basalte på..?

-Per
nja har ikke sett noen av de til salgs noe sted så lenge jeg har sett etter gs'er, uansett er det også litt av meningen å fikse den opp for jeg vil gjerne lære om disse bilene, og at da føler jeg at den er mer MIN..forestiller jeg meg..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

og at da føler jeg at den er mer MIN..forestiller jeg meg..
Der sa du det, har selv etpar "håpløse" prosjekter, men for min del er det nå et håp om å bli ferdig endag, å tenk den følelsen det blir !!!! Har mange ganger fått komentaren : hvorfor ikke kjøpt en som ikke var så rustet, hvorfor ikke kjøpt en MED diesel (istedetfor å bygge om). En CX (eller GS) (og dens eiers) veier er uransakelige, og skjebnen og og hjertet bestemmer før fornuften :wink:
har masse Citroèn:-)
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

pigland wrote:Synes jeg ser rusthull rundt støtdempertårnet v/batteriet, det er nok den største jobben å få ordnet det? Et lite tips før du prøver å heve den på hydraulikken er å ha panseret i full åpning i tilfelle dempertårnet går imot panseret.
Den rusten som synes rundt fjærbenet (ikke støtdemper :evil: ) på bildet påvirker ikke bæreevnen. Det sitter travers/hjelperamme her som bærer hele forstillingen og drivverket i GSene. Den kantete profilen som synes litt lenger inn på bildet er ett av de to øverste festene mellom denne bærerammen og karosseriet. Plassering av batteriet derimot, uten å fikse litt rust .... :wink:

Har skiftet hele denne rammen på en GSA en gang, behovde søren meg ikke justere spissingen engang etterpå! :shock: Fikk den jo sjekket som dere skjønner.

Bare et lite tips når du begynner undersøke prosjektet, sjekk grundig innfestingene til fjærbena, de kan ha sprekker spesielt rundt toppfestet hvis bilen har vært kjørt endel med defekte kuler. Dette var årsaken til at jeg måtte skifte hele rammen.

Lykke til med et morsomt prosjekt, blir artig å se den i "levende live" etterhvert, Basalte-modellen er jo ikke dagligkost akkurat... :D
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

25trd wrote:
pigland wrote:Synes jeg ser rusthull rundt støtdempertårnet v/batteriet, det er nok den største jobben å få ordnet det? Et lite tips før du prøver å heve den på hydraulikken er å ha panseret i full åpning i tilfelle dempertårnet går imot panseret.
Den rusten som synes rundt fjærbenet (ikke støtdemper :evil: ) på bildet påvirker ikke bæreevnen. Det sitter travers/hjelperamme her som bærer hele forstillingen og drivverket i GSene.
Aha... sånn kan det gå når man ikke bare har eid citroner, men også har flørtet med italienske skjønnheter.. ;) Når jeg tenker meg om er vel fjærbein riktig å si på alle hydraulikkcitroner, selv min ex-BXGti16V?

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Enig med siste taler.

Også har jeg hørt noe rykter om at BX'n faktisk er en italiensk flørt - sånn på design lissom - så her har vi trolig ting som henger sammen ... kanskje ...

Noen inne her som vet om ryktene har noe rot i virkeligheten?
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Bxen er vel delvis Bertone designet skulle vel egentlig bli en oppfølger til Volvo 340-60. Kansje ikke en av Bertones beste men ville vært en klar forbedring for Volvo. :wink:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei.
Hvordan går det med basalten? Synes det er et veldig spennende prosjekt jeg, hvertfall med en sjelden modell. Håper den kommer på veien igjen :D
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Ørjan Nagelsen wrote:Hei.
Hvordan går det med basalten? Synes det er et veldig spennende prosjekt jeg, hvertfall med en sjelden modell. Håper den kommer på veien igjen :D
heisann
jeg har ikke gjort noe med den enda, utenom å gjøre istand strømfordeleren så den kan startes, men vi holder på å fjerne biler der nede fortløpende så jeg skal passe på å oppdatere når arbeidet på den begynner :wink:

ganske fin i ren svart farge syns jeg :

http://groups.msn.com/citroenbiler/shoe ... ?Page=Last
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

hvordan gikk det til slutt her, ble den gitt bort, eller?
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Interessenten var hovedsakelig ute etter en orange serie 1 med orange interiør som han fant rett før han skulle hente bilen. Så den står og forsvinner sakte men sikkert enda. Trist
Men den som vil ha den og sette den inne et sted for å gå på den med tiden er velkommen til å hente den.
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

"Guilty as charged" der ja... :-S

Jeg hadde en 1976 serie 1 med orange interiør da jeg var 18 som jeg faktisk berget fra huggeren siden den hadde fått en "kavring" på ene siden og kamremmen hadde hoppet av. Bilen kosta 2000 kr, og jeg fikk plukke deler gratis inkludert i prisen.

Dette ble en orange 1976 GSpecial 1020ccm med rødt panser og blå framskjerm som jeg kjørte med i 2 år. Utrolig tøff bil husker jeg!
Kjøpte tilogmed en orange delebil som var rustet skikkelig den gangen for å kunne finne orange panser og skjerm å skrue på.

Og har egentlig siden da ønsket at den ikke ble vraket da jeg brukte den til å bikke ned en lyktestolpe på glatta i 1984... Men da var det andre gangen motoren trengte nye topper og innerskjermer, panser og ytterskjermer. Samt når man er 20 år og sakte men sikkert begynner å kikke mer på damer enn biler, så ble det en 1978 Renault 17 for 14000.

GS er vanskelig nok å finne, så etter et år meldte jeg min interesse for Basalten... og noen uker før jeg skulle hente den, ble l'Orange avertert på Autodb. Og da var vel løpet lagt for min del.

Men egentlig er Basalten så spesiell og fin at den fortjener en bedre slutt enn i pressa. om noen har en 1978 Club som er OK, men ikke perfekt så burde denne kunne brukes som donor for å få Basalten på veien igjen?

Jeg har noen biler fra før... og har strengt tatt ikke plass til flere GS... men mener at Basalten burde lagres inne en tid til i håp om at den kan reddes.

Jeg er klar over dobbelmoralen i dette, ved at jeg mener den må berges, og samtidig ikke kan ta den selv...

Men "læl" som vi sier i trøndelag.. (Læl = allikevel)

H.SaX
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

så den står i oslo?

men er det sånn at den trenger et annet sted å stå, eller kan den stå der den er nå? eller blir den kastet?

mye spørsmål.

kan ha den hos meg på fjellet, men ute og under en presenning....
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
Post Reply