GS eiere

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

GS eiere

Post by gsak »

nå er den klar(inkl tett for oljelekkasjer), skal bare skifte en lyspære så er den klar for eu godkjenning.

men jeg lurer litt på hvor mange gs som er i Norge? som er i kjørbar stand/ikke rustet vekk? hvis noen har oversikten

og en annen ting,
er det ingen andre som er interessert i å anskaffe seg gs/a hvis jeg får spørre? jeg og 1987cxgti er jo de eneste som har skrevet i gs kjøpes forumet. jeg mener bare at det er overasskende få..
er bare litt nyskjerrig
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

I følge kvalifiserte kilder (les: Helge MS :wink: ) er det ca 15-20 GS i kjørbar & påskiltet stand i Norge pr idag.
Hvor mange som står i mer eller mindre opprustet og/eller avskiltet stand blir mer gjettverk - ca 50?
I tillegg kommer ca 200? GSA, hvorav kanskje 50? er kjørbare & påskiltet.

Det er et sørgelig faktum at interessen for å ta vare på GS/GSA har vært mildt sagt laber :(
Imidlertid er det ting som tyder på at situasjonen kan være i ferd med å lysne - det arbeides her og der med å få doninger på veien igjen.. :P

Og det kan jo hjelpe med litt positiv PR - ref artikkelen i julinummeret av Norsk Motorveteran, selv om jeg ikke stiller helt aldeles uhildet, hva den angår :oops: :wink: :lol:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Dette har også jeg undret meg på. GS/GSA er jo en alldeles utmerket bil som har egenskaper som overgår de fleste andre biler i sin klasse fra sin tid Opel Ascona, Ford taunus, m.fl.).

GS/GSA design og utseende er jo på en måte et bindeledd mellom padde og CX og føyer seg etter min mening i rekken av 100 % "ekte" Citroën som tok slutt med produksjon av BX/XM osv. Motormessig kan man vel mene mye mye om GS/GSA, kanskje burde Citroën satset på vannavkjølte rekke moterer i stede, men da hadde vel GS/GSA mista mye av preget og kjøre egenskapene.

Selv er jeg A modell entusiast, og ser kanskje derfor på GS/GSA med luftavkjølt boxer som en avansert videreutvikling av disse bilene. Jeg kunne godt tenkt meg en GS veteran, men har ikke plass og mulighet til å ha en bil til. Må innrømme jeg hadde lyst på den gule GS på Lundamo :D , men desverre har jeg ikke plass til enda en.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

JJ wrote:I følge kvalifiserte kilder (les: Helge MS :wink: ) er det ca 15-20 GS i kjørbar & påskiltet stand i Norge pr idag.

Dette tallet kan plusses på en fra i dag :)

FS26558 Bleu Delta er ferdig godkjent og påskilta. Oh-la-la, hvilken glede!

Blinklyset sluttet plutsetlig å fungere men det var ikke en del av etterkontrollen. Kupevifta for kaldluft også, så jeg regner med det er en sikring eller noe.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Gratulerer!!!!
Får vi se bilder av gromvogna med skilter på?
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Robert wrote:Gratulerer!!!!
Får vi se bilder av gromvogna med skilter på?
Selvfølgelig, nå godgjør skiltene seg på innsiden av vinduene :) Blir påskrudd i ettermiddag etter jobb. Endelig lar det seg gjøre å dille/kose/jobbe med bilen uten at den må stå i garasjen også. Den trenger en vask og rens utvendig.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

Dette tallet kan plusses på en fra i dag

FS26558 Bleu Delta er ferdig godkjent og påskilta. Oh-la-la, hvilken glede!
Grattis, Per!! :P Godt jobba.. :wink: 8)
Du og Robert får rotte dere sammen og få tatt noen bilder av GS & CX i skjønn (Deltablå) forening... :mrgreen:
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Med skilter på:

Image
Image
Last edited by pigland on Wed 25 Jul, 2007 18:56, edited 1 time in total.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

FET!!!!
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Stiller meg i rekken av gratulanter!
Det var en nydelig bil!

Lysten på en GS(A) er der helt klart. Men så er jeg nok ikke alene om beslutningen. Min bedre halvdel synes foreløpig ikke det er noen god idé med flere gamle Citroëner, men hun har heldigvis akseptert at det aldri kan bli noe annet enn Citroën. :-) (C3 Pluriel er hennes favoritt)

Nå har jeg jo et par småcitroëne å pusle med da. Og dersom GS er bindeleddet mellom D-modellene og CX som nevnt her, så er jo Ami'en min bindeleddet mellom A-modellene og GS.

...men en GS vil jeg ha en gang... ;-)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Alx wrote:Stiller meg i rekken av gratulanter!
Det var en nydelig bil!
Takk, takk. Den har sine små forbedringspotensialer, men det blir tatt etter hvert. Takk foreløpig til geirkenn for div. nips.
pigland wrote:Blinklyset sluttet plutsetlig å fungere men det var ikke en del av etterkontrollen. Kupevifta for kaldluft også, så jeg regner med det er en sikring eller noe.
Jeg hadde rett på det. Har byttet snart alle sikringene, de har vist seg å være mer eller mindre oppsmuldret. Så nå er det ikke så mange igjen som ikke er nye :)

I morgen bærer det av gårde i GSen for et aldri så lite besøk i Borlänge i Sverige. Blir der bare fra torsdag kveld til fredag ettermiddag pga ei kusines bryllup, men vil ha med meg noe når det først er så nærme. Såpass entusiast får man jo være 8)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Sveva lugnt eller noe i den dur. Med nye sikringer og alt. :)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Robert wrote:Sveva lugnt eller noe i den dur. Med nye sikringer og alt. :)
Gikk strålendes den turen der. Dro lett forbi andre som slet på dårlige hedmarksveier. GS går forresten an å sove i også. Forsetet kan legges ned så det flukter med baksetet. Sov jo nesten komfortabelt :)

Bommet riktignok litt på at jeg bare brukte 4 timer bort, det var ved litt nærmere regning mellom 4.5 og 5 timer inklusive småpauser. Til tross for dette som ble testet på svenske langstrekker med lite trafikk: :D
Image
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

pigland wrote:Image
Naughty!!! :lol:
Godt å vite at den har nye reg.reimer! :wink:
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

GS deler.

Post by Helge MS »

Hei

Gratrulerer, inspirerende for oss som har en stående og skal ha den på skilter... bare en rekker å gjøre den ferdig.. tror jeg skal få bedre tid nå som andre har overtatt oppgaver i klubben...

dersom du mener å trenge ny høyre st. fanger ving.. så har klubben det liggende... til en rimelig penge.. lett å bytte normalt..

veldig moro dette.

Helge MS
Post Reply