hjullager

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

hjullager

Post by gsak »

jeg var på eukontroll idag og det eneste jeg fikk anmerkning på var blinklys som ikke virket(fikset med elektronikkrens) og defekt og slakkt hjulager på forhjulene:D man kan altså stramme det ene? men så må jeg bytte det andre så jeg lurer på om klubben har et? nytt helst..

dessuten har jeg fått anmerkning, av meg selv, på skvettlapper. de henger dårlig fast og har ikke vinkler på seg.

og idag var det faktisk TO GSer som stod parkert på Torshov :shock:
litt av en hendelse
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: hjullager

Post by pigland »

gsak wrote:jeg var på eukontroll idag og det eneste jeg fikk anmerkning på var blinklys som ikke virket(fikset med elektronikkrens) og defekt og slakkt hjulager på forhjulene:D man kan altså stramme det ene? men så må jeg bytte det andre så jeg lurer på om klubben har et? nytt helst..
Høres bra ut, å bytte hjullager er ikke den store jobben med riktig presseverktøy. Har ikke byttet på GS selv, bare prøvd å få ut drivakslen ut av spindelen (vanskelig nok bare det, gav opp og limte heller mansjetten. Men før eller siden må den ut..)

og idag var det faktisk TO GSer som stod parkert på Torshov :shock:
litt av en hendelse
Og dette ble heldigvis dokumentert i form av et mobilbilde for den store tilhengerskare :D

Image

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Helge MS
Posts: 217
Joined: Fri 07 Jan, 2005 12:30

Hjullager

Post by Helge MS »

hjullager kjøper du nytt. Klubben har ikke det liggende desverre.

Ikke rare jobben å bytte det på en GS...

H.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

redigering: blinklysproblem ikke fikset med elektronikkrens. det virker noen ganger noen ganger ikke.. har renset sikringsboksen så godt jeg kunne og hatt på kobberpasta for å gi god kontakt, så det er mulig det er hendelen i dashbordet som er slitt..? er det isåfall mye arbeid å bytte en sånn?
+
kontrollene for varm og kald luft virker ikke,(de man tar opp og ned, ikke den man tar til siden) den ene er helt løs og den andre sitter helt fast, må jeg ta av hele dashbordet for å komme til?? :? :?:

bytting av hjullager er nok en Stig jobb, men jeg skal se på så jeg kanskje lærer noe
det er ikke hver dag man ser noe slikt som på bildet, TO gser, helt tilfeldig!
bruker du bilen som hverdagsbil forresten?
det oppfordres ihvertfall til det :D
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

gsak wrote:redigering: blinklysproblem ikke fikset med elektronikkrens. det virker noen ganger noen ganger ikke.. har renset sikringsboksen så godt jeg kunne og hatt på kobberpasta for å gi god kontakt, så det er mulig det er hendelen i dashbordet som er slitt..? er det isåfall mye arbeid å bytte en sånn?
Kan vel også være releet. Det er ikke evigvarende.

Hvis kaldluftvifta streiker samtidig med blinklyset, så er det noe rundt sikringene. Hvis det bare er blinklyset som streiker mens kaldluftvifta fungerer, så er det nok noe med bryteren eller releet.

det er ikke hver dag man ser noe slikt som på bildet, TO gser, helt tilfeldig!
bruker du bilen som hverdagsbil forresten?
det oppfordres ihvertfall til det :D
Helt som vanlig hverdagsbil er den ikke, men prøver å bruke den nå om sommeren ja. Den blir vinterlagret. :)

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

hmm
har funnet ut at når blinklyset ikke virker, virker den såkalte varmluftsvifta, og omvendt??
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

hm
kunne vel tenke meg at det ikke var mange som hadde noe å bidra med her..
får bare håpe det fungerer når jeg skal på etterkontroll..
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Måste vara ett jordfel. Den ena får jord genom den andra.....
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Hendlene og bryterne i GS er en drøm å bytte sammenlignet med en hel del andre biler (diverse Citroën inkludert). :roll: Lokket eller hylla eller hva en velger å kalle det vippes opp med litt list og lempe, en bred skrutrekker eller lignende og litt rå makt. Nedi rundt rattstammen får du tilgang til masse koselige koblinger og til og med blinklysreleet. :D Hendlene sitter med skruer fra undersiden av "rattkonsollen" og har en god porson ledninger rett på med runde lange kabelsko.

Bare å sjekke plassering og merking og så slå seg løs med å plukke ut og skifte det man har lyst til.

Jobben å vippe opp kan virke litt brutal første gangen men man kan like godt venne seg til det da dette må opp for å få frem instrumentpanelet for skifte av pærer når det trengs. Instrumentpanelet sitter festet med fire skruer, to nede og to oppe, litt vondt å få tak i de øverste uten noen form for ledd eller sånn "slarkekuletupp" til pipene.

Hendlene som omtales må man ta av hele dashbordet for å komme til ja. Det samme med tohastighetsvifta for kaldluft... :cry: Jeg har aldri opplevd at det har vært noe problen her, men sjekk i motorrommet. Begge hendlene opererer vaiere som går rett ut i motorrommet under reservehjulet. Sjekk festepunktene for både strømpe og vaier.

Hendelen for mengde ("blå" hendel) skal bevege en liten arm som sitter plassert oppå torpedoen.
Hendelen for temperatur (bob-bob :lol: ) ("rød" hendel) skal bevege en arm på ene siden av samle-/fordelingskassetten foran varmluftvifta.

Reservehjulet ligger an på tre punkter som skal ha et gummibelegg limt på. Hvis disse mangler kan hjulet legge seg nedpå noe som vaierene skal bevege. Den ene vaieren skal ned rett ved siden av varmluftvifta på torpedoen, og her er det strømpa som tar seg av bevegelsen. Hvis vaieren er lagt slik at den ikke kan bevege seg ganske fritt under reservehjulet (legg den gjennom profilene hjulet skal ligge på) vil det bli umulig å bevege hendelen.

La opp noe nytt i motorrommet en gang og gjorde meg stor flid, festet alle ledninger og vaiere etc med strips, laget fine bunter med kabler og vaiere ved hjelp av strips og tape og strømper. Fikk ikke regulert varmen, hendelen satt dønn fast inntil jeg tok i så vaieren glapp fra festene inne i dashbordet. Gjett hvorfor.... :oops: :oops: :oops: :oops:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Har funnet ut at det var dårlig kontakt i sikringsholderen, så jeg byttet det ut med flatsikringer..
det såkalte varmeapparatet er vel kanskje ikke noe å ofre så veldig mye arbeid.. jeg hadde prøveskilt på den igjen for noen dager siden og kjørte den i flere timer i strekk, og jeg holdt jo på å bli forkjølet selvom jeg hadde på "varmen" :roll:
jeg må heller finne ut hvordan jeg monterer bensinvarmeren.

men jeg trenger et hjullager foran, er det noen som vet hvor jeg kan finne det? jeg fant to fra forskjellige leverandører men det ene var til en simca
jeg ringte skf og de skulle skaffe det fra sverige, men de har ikke fulgt opp..
:?:
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Synes det er nok varme i GS så lenge utetemp er noen grader over null. Kjørte for et par helger siden fra Geilo til Oslo på kvelden, og det var nok ikke mer enn 3-4 grader ute men komfortabelt inne i bilen. Mener jeg hadde varmen på fullt, men kjørte ikke med vifta på.

Hjullager fra SKF kan du kjøpe via Tess på Alnabru. Har gjort det selv til en annen bil, og det fungerte upåklagelig. Sendte bestilling først via epost, og fikk delene ca ei uke etter.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply