ute på tur

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

ute på tur

Post by gsak »

Image

endelig! for en fin bil! og så deilig å kjøre. skal stramme klutsj wire'n litt..
syns bildet har en fin stemning eller hva?? gs er en virkelig "kosebil", så fint å sitte trygt og varmt inni gsn sin mens kulda og snøen fyker utenfor.

men

da jeg kjørte hjemover igjen var det ikke bare bare.. plutselig var den djevelske salt sprederen foran meg. jeg snudde øyeblikkelig og kom ut på en annen vei. men etter litt kjøring hadde de begynt å salte der også! jeg fikk ganske dårlige følser mens jeg hørte på saltkorn sprute opp i hjulbuene og jeg angrer!! har ikke behandlet den enda! hvordan gjør jeg bot? skal jeg ta den på bukk og spyle den under?(hvis man kan være heldig og unngå saltet på veien hjem :? ) Skal til Funderud med den snarest men leser at de "vasker" med trykkluft, blir den ordentlig ren av det?? eller har ikke saltet noe virkning så lenge det er klint på olje?? har litt små-paniske tendenser nå, men vil jo ikke at Bruno skal dø med en gang
Last edited by gsak on Thu 17 Jan, 2008 01:47, edited 1 time in total.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Veldig trivelig å se slike bilder. Synes jeg kjenner igjen den gode følelsen der :D .

Så var det den saltbilen da :( tror nok jeg ville spylt den under hvis jeg hadde muligheten, men på en annen side, hvis du har hørt saltkornene treffe innerskjermen er jo det en indikasjon på de ennå var harde og ikke festet seg. Hvis i tillegg det var kladt tror jeg ikke så mye av det festet seg. Om det var rundt null og sørpe er det jo en annen sak :cry: . Salting er noe dritt, og desverre ofte helt helt unødvendig.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

for å dra det litt lenger, syns nesten det er noe "romantisk" over det, vil sammenligne å kjøre gs med å ligge foran en varm peis i en liten hytte på fjellet og elske med en dame, mens snøstormen herjer utenfor :lol: :oops:


var ganske kalt ja, og det var ikke særlig sørpete. skal til funderud antirust på onsdag så da blir jeg vel reddet. Bruno skal få ekstra rasjon olje
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Gratulerer så mye med å ha fått skilter på den! Nå kan den endelig nytes i sitt rette element på veien så fort saltlaken gir seg.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Aj, aj, aj.. Skjønner hvert et ord av det du skriver - bortsett fra det med dama på skinnfellen foran peisen. :lol:

Få steama bilen under - men Funderud vil ikke at bilen skal være helt ren under - da fester ikke olja så godt...

Takk for bildet, og grattis med skilter! Sitter og drømmer tilbake 12 år her nå - på vei over Dombås og Bjorli i GSA X3 - fullasta med julegaver og brus (hadde med ei jente som jobba for Ringnes da.. :roll: ) 30 minus og det var så vidt jeg turte stoppe motoren når jeg tanka 98 oktan på Lesja. Boblekåpa foran grillen gjorde susen. Is på innsida av sideruter og bakrute men vi holdt varmen. Bedre vinterbil når det gjelder stabilitèt og framkommelighet finnes ikke. Jeg vil ha en GSA Break NÅ! :)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Robert wrote: Bedre vinterbil når det gjelder stabilitèt og framkommelighet finnes ikke. Jeg vil ha en GSA Break NÅ! :)
:?

Hva var galt med CXene dine?
Jeg har ikke vært inærheten av fremkommelighet i forhold til andre biler og har til og med kommet meg fram der 4WD har gitt opp.

Det hjelper kanskje å ha en tung diesel hengene foran framhjula?
Ikke vet jeg... men jeg dro meg fram i snø med CXen på høy og det var såpass at snøen begynet å pakke seg foran grilen og jeg måtte presse opp dørene for å komme meg ut av bilen.

Det var som om den gikk på belter.

Og driftssikkerheten?
Med forvarmer og kondensfritt drivstoffstystem så hjelper det ikke med 30 minus. Den går. Med dekke foran radiator og...
(hemmelig tips skru av lokket på vifta så trekker den inn luft fra et varmt motror-rom) så blir den varm nok i kupeen.

At GSen er bedre en det, det det ville overrasket meg.
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Jeg husker både GS og CX som uvanlig gode vinterbiler, men vil ikke rangere dem. Jeg husker OGSÅ hvor festlig det var med frosne dørlåser som gjorde at døren ikke smekket i, slik at jeg måtte kjøre mens jeg tviholdt på døra med venstre hånd, inntil bilen ble såpass varm at det passet dørlåsen å smekke igjen.

Men det jeg husker best er nok overgangen fra CX Athena til BX 19 TRS Break. På den årlige Autobahnturen til sydligere strøk ble forskjellen svært merkbar. Der CX'en lå som et strykejern i veien ved forbikjøringer av trailere (i 150-160 km/t) svinset BX'en frem og tilbake som en annen ballettdanser i vinden! Etter BX ble det XM, og dermed var strykejernet tilbake...
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Ingenting i veien med CX - men GS er mer nøytral og ballansert. CX slipper lettere foran ved svingkjøring enn GS. Jeg har aldri stått fast hverken med GS eller CX. Men GS'n er mer kommunikativ i styringen hvilket jo kan være en fordel når det går unna i svingene. :) Jeg mener at GS har et hjuloppheng og en ballanse som er helt unik. I tillegg er den nett og lett å plassere.
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Helt enig med deg Robert. Men Gsak og benevne madame Amelie som Bruno???? det synes jeg var en stygg sak. :roll:
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

geirkenn wrote:Men Gsak og benevne madame Amelie som Bruno???? det synes jeg var en stygg sak. :roll:
:lol:
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Robert wrote:Aj, aj, aj.. Skjønner hvert et ord av det du skriver - bortsett fra det med dama på skinnfellen foran peisen. :lol:

Få steama bilen under - men Funderud vil ikke at bilen skal være helt ren under - da fester ikke olja så godt...

Takk for bildet, og grattis med skilter! Sitter og drømmer tilbake 12 år her nå - på vei over Dombås og Bjorli i GSA X3 - fullasta med julegaver og brus (hadde med ei jente som jobba for Ringnes da.. :roll: ) 30 minus og det var så vidt jeg turte stoppe motoren når jeg tanka 98 oktan på Lesja. Boblekåpa foran grillen gjorde susen. Is på innsida av sideruter og bakrute men vi holdt varmen. Bedre vinterbil når det gjelder stabilitèt og framkommelighet finnes ikke. Jeg vil ha en GSA Break NÅ! :)
:lol:
akter også selv å ta en slik tur oppover gudbrandsdalen til en hytte nå, gleder meg vilt til å legge kjettinger i bagasjen og montere skistativet på taket!!skal ta noen bilder da.

og hyggelig å høre at andre også setter pris på gsn. de bilinteresserte blandt mine bekjente er også fornøyde :wink: (de andre bryr seg ikke..) har fått erfare å sveve avgårde i godt over 100 både som passasjer og fører og det er helt fabelaktig, både med tanke på komfort og i det hele tatt i en GS! skal bare tette oljelekkasjen fra et topplokk hvor olja renner ned i den koppen som ligger rundt eksosrøret og koker, så man slipper å besvime. ellers syns jeg varmeapparatet funker bra jeg. nå har ikke jeg kjørt i mer enn -10 da men...

men har fått et problem, plutselig i en stygg dump(dvs en norsk vei) skjer det ett eller annet som får motoren til å høres ut som en gammel traktor, ordentlig brumming. lyden kommer foran på førersiden ved/fra motoren og kommer hovedsakelig når jeg gir gass, men noen ganger også ved tomgang... det får meg til å tro at det kan være noe med eksosen, men jeg kan jo ikke noe særlig om dette... MEN jeg kikket litt rundt og så et rør på tykkelse med en tommelfinger hvor det ser ut som det kommer noe eksos ihvertfall noe røyk, det kommer inne fra "varmeskjoldene" til varmeapparatet og stikker opp(ikke helt opp) ved siden av dynamoen, og siden det kommer røyk ut lurer jeg på om noe har falt av.
tok et bilde av det: Image
er jo litt vanskelig med lyder, men er det kanskje noe som andre har erfaring med dette?

når det gjelder navn Geir syns jeg så absolutt ikke at denne bilen er noen "madamme", hvis hunnkjønn ihvertfall ikke no annet enn en trollkjærring eller noe :lol: :wink:
men sjarmerende er den!!
JJ
Posts: 547
Joined: Fri 03 Jun, 2005 09:41
Location: Hagan/Nittedal

Post by JJ »

når det gjelder navn Geir syns jeg så absolutt ikke at denne bilen er noen "madamme",
Hmf, Amélie er og blir den skjønne Amélie for oss andre som har hatt denne charmante Mademoisellen som nært bekjentskap :wink: . Derom geråder ingen tvil!!

"Bruno" gir mer assosiasjoner til en ikke ukjent tysk U-Bootbunker :roll: , evt til en eller annen firbeint kjøter av likeledes Sauerkrautland-opphav.. :?
Men det er jo med smaken som med baken - hvis alle skulle tenke likt, ville det fort bli kjedelig...
Jacob

'LHM er ikke det verste man har, og om litt er kaffen klar'
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Noen biler kan være hunkjønn, noen hankjønn. Det er så ymse. Min CX har for eksempel fått navnet Ludvig, blant annet fordi det var min 16. Citroën da den ble kjøpt og dermed altså Ludvig 16. - en av de store franskmenn.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Citrofil
Posts: 65
Joined: Wed 19 Apr, 2006 08:29

Post by Citrofil »

Peilepinnen er borte?
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

ja den er der, det er ikke hullet til peilepinnen dette røret svinger ca 90 grader til venstre nedi der
Post Reply