GS i norsk film

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

GS i norsk film

Post by pigland »

pigland wrote: For de uopplyste så har Børre ordnet det slik at min GS blir med i en ny film basert på en av Ingvar Ambjørnsens romaner. Hvor mye den blir med vet man antakelig ikke før filmen er klar om ca et år.
Da er året gått, filmen den store revejakten er på kino og GSen min var med et kort øyeblikk. Skulle jo ønske den var mer med da, men det er det jo ikke akkurat jeg som bestemte :) Man ser den fra siden i det den kjører forbi et godt stykke uti filmen.

En gråfarget CX fikk noen sekunder mer oppmerksomhet enn GSen, den er også kanskje noen her sin?

Filmen har forøvrig et stort antall lekre 70-tallsbiler med, så den er jo nesten se-verdig bare på grunn av det :)

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Post by skeken »

Må få sett den filmen! :)

Apropos 70-tall og GS.. gledelig gjensyn med Brødrene Dal på Nrk1 i dag tidlig. Jeg husket godt sketsjen med fyren som bare skulle kjøpe pølse i brød i en gatekiosk og endte opp med alt fra nye briller og støvsuger til kano og bil som 'bare hadde gått 6000'. :D

Jeg husket derimot ikke at bilen i sketsjen var en GS. Ser ut som DC55561 ikke er i live lenger..

Image
Frank V
Posts: 482
Joined: Sat 11 Nov, 2006 17:14

Post by Frank V »

Jeg har sett revejakta og la merke til både GS'en og den grå CX'en. Artig!

Ang. Brødrene Dal; i en episode hvor en av brødrene kommer opp fra et kumlokk i Oslo et sted kommer det en GS susende rett over kumlokket.
Frank V.
'91 XM 2.0L monopoint
'92 XM 3.0 V6.24 1/2
'94 XM 2.0 injection Break
'96 XM 2.0 C.T. Turbo VSX Aut. Berline
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Noen som husker denne?

Image
skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Post by skeken »

'At dere tør'.. å skamfære en CX! :evil: ukjent...

Film, flere som ser noe annet enn 'CITRONEN' i tittelteksten under? :wink:
Image

Her er forklaringen (til de som ikke har sett den):
’Flammen & Citronen’ er bygget over to virkelige personer: Modstandsfolkene Bent Faurschou-Hviid, kaldet Flammen for sit røde hår, og Jørgen Haagen Schmith, kaldet Citronen fordi han havde arbejdet på et Citroen-værksted. De var tilknyttet modstandsgruppen Holger Danske. Filmen, der har været undervejs i 8 år, bygger derfor på autentiske begivenheder på baggrund af instruktøren Ole Christian Madsens omfattende research, hvilket selvfølgelig tilføjer en væsentlig værdi til denne fortælling om aspekter ved besættelsen af- og modstandskampen i Danmark i midtfyrrerne, forrige århundrede.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: GS i norsk film

Post by pigland »

pigland wrote:
pigland wrote: For de uopplyste så har Børre ordnet det slik at min GS blir med i en ny film basert på en av Ingvar Ambjørnsens romaner. Hvor mye den blir med vet man antakelig ikke før filmen er klar om ca et år.
Da er året gått, filmen den store revejakten er på kino og GSen min var med et kort øyeblikk. Skulle jo ønske den var mer med da, men det er det jo ikke akkurat jeg som bestemte :) Man ser den fra siden i det den kjører forbi et godt stykke uti filmen.
Enda et år har gått, i løpet av året har en screenshot av filmen havnet på IMCDB :)

http://www.imcdb.org/vehicle_227500-Cit ... -1974.html
Image

Lurer på hvordan noen har sett at det er en 1974-modell Club? Er det fargen og krommen rundt vinduene?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: GS i norsk film

Post by BEO »

Krommen rundt vinduene var vel hele tiden på alle Club-modellene (og Pallas) - men den fargen kom så vidt jeg husker i 1974, så det kan være det som er forklaringen.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: GS i norsk film

Post by gsak »

det står en gsa parkert foran botsen i en av olsenbandenfilmene. forøvrig er cx en mye brukt bil i dansk olsenbanden.
Post Reply