La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Da har jeg hatt La Lune Bleue inne til periodisk kjøretøykontroll, og den kom sannelig gjennom på første forsøk! :D Et-par-tre 1-er-feil kan jeg leve med og få ordnet i løpet av vinteren.

Så det hele ble feiret med middag på Tyrigrava i går på LHM-kaffe :D

Fikk et par kommentarer fra noen "italienere" etter å ha latt den gå på tomgang på Tyrigrava at den kanskje luktet litt sur eksos.. Noen tips, eller må man ha måleverktøy for å finne riktig CO-innstilling?

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Grattis :D

Hva lukter det av sur eksos? CO er en luktfri gass. (Det er blandt annet det som gjør den så farlig...) Men CO er jo et tegn på ufullstendig forbrenning, så det indikerer vel litt av hvert...
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Om man sammenligner biler fra "før i tiden" med moderne biler, så lukter eksosen "surt" selv om forbrenning og CO er i den skjønneste orden.

Jeg vet ikke om det er boxer, citroen eller forgasser som er grunnen, men de GS vi har hatt, har gått med litt rik blanding på tomgang... og lukta deretter ;-)

Grattis med EU kontroll !

H.SaX
Last edited by Un petit GS on Thu 11 Sep, 2008 00:17, edited 1 time in total.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Har ikke dere GS/GSA folk kamera,........
Skulle bare ønske noen bilder :roll:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Citrus,
klarer vel ikke å se sur eksos på bilde? :lol:

Her er et bilde fra Tyrigrava i alle fall:
Image
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Sniki seg inn en engelsk mann også ser jeg, men den var jo liten da så :lol:

Røyk?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Post by Robert »

Citrusen wrote:Sniki seg inn en engelsk mann også ser jeg, men den var jo liten da så :lol:

Røyk?
Jepp, liten og nett.
Når såg du ein GS som ikkje rauk under oppstart? :)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Citrusen wrote:Sniki seg inn en engelsk mann også ser jeg, men den var jo liten da så :lol:

Røyk?
Apropos liten (og forsåvidt litt OT...): Burde ikke det gule slagskipet ditt kunne egne seg til frakt av mindre Citroener, som f.eks. nettopp GS? Som et vesentlig mer stilfullt alternativ til bilhenger, mener jeg? :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Gratulerer pigland (jada, jeg er her også)!

"Sur eksos" kan tyde på høy HC, som gjerne kommer av uforbrent bensin. Hvis de som godkjente bilen måle avgassene, har de trolig målt både CO og HC, og veldig lav CO fører ofte til høy HC, men det kan være andre grunner til at du har uforbrente gasser.

Jeg ville tatt de enkle og billige tingene først, luftfilter, plugger, sjekke tenning, pluggkabler, og når dette var gjort, ville jeg forsøkt å se på forgasser. Kanskje den trenger en rens? Alt dette er jo saker som du lett fikser selv ;-)

-- Gopp
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Robert wrote:
Når såg du ein GS som ikkje rauk under oppstart?
Hehe, sant nok. Hvis den står helt horisontalt så ryker den minimalt. Så fort den står litt i bakke, så kan det komme nokså solide doser røyk når man starter opp... Har vel med boxermotorens konstruksjon å gjøre :)

gopp wrote:Gratulerer pigland (jada, jeg er her også)!

"Sur eksos" kan tyde på høy HC, som gjerne kommer av uforbrent bensin. Hvis de som godkjente bilen måle avgassene, har de trolig målt både CO og HC, og veldig lav CO fører ofte til høy HC, men det kan være andre grunner til at du har uforbrente gasser.

Jeg ville tatt de enkle og billige tingene først, luftfilter, plugger, sjekke tenning, pluggkabler, og når dette var gjort, ville jeg forsøkt å se på forgasser. Kanskje den trenger en rens? Alt dette er jo saker som du lett fikser selv ;-)

-- Gopp
Velkommen til forumet her ja :) For de uinvidde så er Gopp en av de få personene her i verden jeg har solgt en bil til ;)

Alle nevnte saker fikser jeg selv ja, men akkurat å stille CO har jeg ikke verktøy til, og jeg tror ikke verkstedet gjorde det siden bilen er såpass gammel? Det finnes jo en slags regel om å skru skruen helt inn og deretter X antall runder ut igjen, men har en mistanke om at det heller ikke da blir heelt riktig.

Bilen går igrunnen greit så jeg tror ikke jeg begynner å tukle med gasseren nå. Men jeg kan jo ta det som et vinterprosjekt :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Post by BEO »

Veteranbiler (altså over 30 år) er fritatt fra CO2-kravet som gjelder for nyere biler. Det er derfor høyst usannsynlig at verkstedet har brukt noe tid på dette under EU-kontrollen.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

GTI'n min ble da sjekka. Ang biltransport i dengule, så tror jeg at den blir litt smal. Hvor bred er en GS?
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

GSA'en min er ca. 153cm over hoftene...målte den for to dager siden :wink:

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Post by pigland »

Citrusen wrote:Har ikke dere GS/GSA folk kamera,........
Skulle bare ønske noen bilder :roll:
Bilder jo, hva med Boxerkameratene en mørk og stormfull septembernatt :mrgreen:

Image

Porscha stod på en bensinstasjon i nærheten av hjemme med beskjed i vinduet at den hadde en motorfeil...
Last edited by pigland on Mon 30 Sep, 2013 10:24, edited 1 time in total.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

OT: Likte reg-nr på tysker'n da... Skal tro om det er tilfeldig...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply