La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Gasserjustering på Weber, etter "feeling metoden" som jeg lærte av min far, som sikkert han lærte av sin far igjen... ;)

1. Ta service, og vær sikker på at plugger, tenning med videre er helt i orden først.

2. Kjør varm bilen skikkelig.

3. Skru ned tomgangsskruen til den laveste hastighet du kan få motoren til å gå "jevnt" på. (Jevnt = jevn hastighet = ingen hosting og harking)

4. Juster blandingsskruen inn til hastigheten begynner å droppe. (skru forsiktig, for "plutselig" stopper bilen om du ikke tar deg god tid)

5. Merk deg det punktet, og skru ut (fetere blanding) til motoren begynner å sakke på hastigheten.

6. Midt mellom (ca) disse punktene er maks turtall. Sett Justeringsskruen dit.

7. Juster ned tomgangshastigheten igjen til laveste jevn gange. (Burde være lavere nå)

8. Gjenta prosedyren 4, 5 og 6 igjen, og finn maks turtallspunktet.

9. Juster tomgangen opp til de foreskrevne 830 RPM og du er ferdig.

Om du har problemer med å få motoren til å gå helt jevnt på tomgang, kan det være at motoren får falskluft rundt gasseren, brente ventiler eller at tenningssystemet ikke er i orden (vektene på rotoren, stiftene, kondensator) eller at det ikke er justert riktig.

Falskluft sjekker du med å spraye startgass rikelig rundt gasserens fot, om motoren skifter turtall, så trekker den falsk luft der. (Ether er brannfarlig btw... så pass på manken om du sprayer på noe som antenner den!)

Jeg er ikke sikker på Weber gasseren når det gjelder justeringsskruen, men mange bil og motorsykkelgassere så justeres man bare bensinblandingen bare for tomgang på justeringsskruen. Bensinblanding ved kjøring er presatt med dyser i gasseren. Derfor er det veldig viktig at man har rene bensinfiltere og ikke får noe dritt inn i gasseren. Om man har et sandkorn i en av gasserdysene så kan man justere seg herfra til evigheten uten å få bilen til å gå skikkelig...

H.SaX
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Ble litt usikker på om Weber også har justering kun for bensinblanding for tomgang som mange andre gassere.

Og det har den. Det betyr i prinsippet at tomgangsmix skruen justerer kun bensinblanding når bilen går på tomgang, eller at speldet er max 1/4 åpent. Når spjeldet åpnes mer enn 1/4 så trår dysene til, og bensin/luft blanding da styres av hoveddysa.

Noen weber har 2 porter, hvor den siste åpner på 3/4 ca. Dette er progressive forgassere som endrer luftmengde og bensinblanding progressivt ved gasspådrag.

Her er en side om Weberjustering: http://www.carburetion.com/Weber/adjust.htm

H.SaX
torsan
Posts: 15
Joined: Sun 06 Jul, 2008 23:40

Kjære Pigland

Post by torsan »

Min GSA hadde mye skitt i forgasseren, Citroen på Rud så på de altfor høye avgassene og det viste seg at det var mye skitt i forgasseren.

Nylig fikk jeg samme beskjed om disse Hydro Carbonene som var for høye.
Jeg fikk da skiftet plugger og justert tenninga.

Dette gjorde ihvertfall at det ble en god del bedre enn før.


:D
tor
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Litt oppdatering på La Lune Bleue :)

Har kjørt en stund nå med åpnet luftfilter, og bortsett fra under kald oppstart synes jeg ikke hun lukter spesielt vondt. Regner med det renner litt olje nedimellom som brenner opp ved oppstarten. Samler veivhusventilasjonsolja opp i ei kanne, men det har ikke kommet mange milliliterne på et par tusen km. Kanskje 1 dl.

Hadde bilen til eu-godkjenning i dag, og bortsett fra 2-erfeil på eksoslekkassje ved det nevnte Y-rør som jeg etterlyste i en annen tråd så var det ingenting alvorlig å sette fingeren på. Har fått et godt tips om deler hos f-w-meisen.de, håper de sender til Norge :)

edit: noen bilder fra i sommer. Den var blikkfang og samtaleemne nr. 1 de dagene vi var der :)
Image
Image
Image
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by Robert »

Skjønner godt at La Lune Bleu ble blikkfang.
Nett vogn!

Veldig godt å vite at den vogna fikk riktig eier. :)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Robert wrote: Veldig godt å vite at den vogna fikk riktig eier. :)
Det er min sønn på 2 år også enig i. Hver gang jeg spør han hvilken bil vi skal kjøre (enten 2cv, GS eller Fiat) så sier han:

ge-esh, kjøe ge-esh! :mrgreen:

En gang jeg hadde planlagt å ta 2cven til barnehage og jobb måtte jeg bare gi opp det, for han ville kjøre GS og bare grein til vi kom oss inn i GSen :lol:

De tre første bilene han lærte å si navnet på var 2cv, GS og Ami. :mrgreen:

Hilsen
stolt far m/"miljøskadd" unge
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Robert
Posts: 2444
Joined: Wed 12 Nov, 2003 10:48
Location: Oslo

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by Robert »

:D
Lover jo bra for oppvoksende generasjoner!
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by rundgren »

pigland wrote:
Robert wrote: Veldig godt å vite at den vogna fikk riktig eier. :)
Det er min sønn på 2 år også enig i. Hver gang jeg spør han hvilken bil vi skal kjøre (enten 2cv, GS eller Fiat) så sier han:

ge-esh, kjøe ge-esh! :mrgreen:

En gang jeg hadde planlagt å ta 2cven til barnehage og jobb måtte jeg bare gi opp det, for han ville kjøre GS og bare grein til vi kom oss inn i GSen :lol:

De tre første bilene han lærte å si navnet på var 2cv, GS og Ami. :mrgreen:

Hilsen
stolt far m/"miljøskadd" unge
Gratulerer med glimrende oppdragelse!
Hilsen en som er oppvokst i Taunus og Sierra :)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Der ble den endelig godkjent, rett før snøen kom :D Nytt Y-rør gjorde susen, kjøpte tilslutt på E-bay etter å ha forsøkt flere andre både innenlands og utenlands. Tar vare på det gamle, for det kan nok brukes med litt sveising.

Nå fikk den plutselig mye finere lyd i også. Må nok starte den opp litt i vinter hvis tempen bikker +grader bare for å nyte lyden :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

I høst hadde jeg ikke tid til å få GSen godkjent før jeg satte den inn for vinteren, så i dag var dagen kommet for kontrollen et halvår på overtid. Resultat: rett gjennom! Noen småting som at tuta og vindusspyleren ikke virket klarte ikke å ødelegge gleden av å kjøre godkjent GS igjen. Slikt er like gøy hver gang!
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by mads »

Bra! Hvor hadde du den på pkk? Noen som har sett en GS før, regner jeg med
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Et lite og bra verksted i Birkenes på Sørlandet. En av kontrollantene har hatt GS selv for ca. 20 år siden. De lurte på om den var litt høy, men en tur opp og ned med spaken gjorde den normal.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by mads »

pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Hvert andre år er siste dagen i oktober siste dag jeg kan kjøre GSen lovlig uten å ta en ny eu-kontroll, så i dag var tiden inne. (Sa noen at jeg er sent ute?...) I litt vått duskregn tok jeg den ut og kjørte den til nærmeste verksted i nabobygda.

Null hull igjen, dette er en meget behagelig vane. Bremset bl.a helt perfekt :D

En ting som ble oppdaget på dette hyggelige verkstedet i de indre Sørlandske bygder var at mutteren til drivakselen hadde løsnet men ikke fallt av med påfølgende stor slakk i hjullageret. Splinten hadde gitt etter. Men som sagt er verkstedet hyggelig, så de tok og dreiet litt av mutteren for at en større splint skulle få plass, strammet bolten og satt på ny splint. Alt inkludert i kontrollen. Ah, slik service er jo bare fantastisk. På verkstedet stod også en Sambabuss og en 80-talls MB stasjonsvogn, så de er kjent for å være veldig flinke med alle typer biler.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: La Lune Bleue er godkjent for 2 nye år

Post by pigland »

Skal innrømme at høsten kom fort ifjor og at La Lune Bleue måtte lide for det. EU-kontrollen ble utsatt til over fristen og hun måtte stå i vinteropplag litt molefunken over at eier kunne finne på noe slikt. Likevel var det bare å topplade batteriet før hun velvillig startet og hevet seg i det vi går inn i 10-årsjubileet i mitt eie.

Eu-kontrollen var avtalt i dag, og lettere spent på om jeg måtte gjøre vendereis eller om jeg kunnne fortsette mot jobb etter kontrollen stod jeg parat kl.0730 foran verkstedporten. Samme sted som sist så god kompetanse her på eldre biler som ikke nødvendigvis følger dagens kjedelige teknikk.

De gule pærene lyste ikke spesielt godt i år, hadde ei hvit liggende og verkstedet hadde P45T-pære liggende så det løste seg elegant. Begge pærene i samme 80-talls Phillips-eske, det kan jo ikke bli mer symmetrisk! Mener jeg har et sett gule nos-pærer hjemme som skal settes i i løpet av ettermiddagen.

Skiltlysa hadde jeg heller ikke sjekket før kontrollen men 1-erfeil lever jeg godt med. Tut og kjør!
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply