gsa

Generelt prat/spørsmål om Citroen GS/GSA

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

gsa

Post by gsak »

hentet frem en gsa fra Per Deren i kveld. Får se hva det blir til med den. Har vært musereir i den så jeg, i noen aviser som lå i fotbrønnen, bør det desinfiseres eller noe?
Ene Vinduet "faller ut" hvis man sveiver det ned, andre sveiva er ødelagt, må feste div trimpaneler o.l. + er full av dritt og barnåler i motorrom, kan man bare spyle det vekk hvis man lar det stå å tørke lenge etterpå?. Ellers ble den -ganske fin-i lakken etter en høytrykkspyling
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Bør vel vaskes godt så det ikke lukter når det blir varmt. Motorrommet tåler nok spyling. Spesielt hvis den ikke skal startes umiddelbart etterpå.
Mvh
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

skal du vaske motorrom, pass på fordeleren, pakk den inn i en plastpose, ellers ville jeg passet på at du fikk bilen varm etter en vask, da motoren kan bli tørr og du slippe isdannelser på den.

Hva betalye du per for noe slikt?

er keen på vinter gsa....
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

han har fått en del hjelp til div, transport osv, som betaling.
men det er nok den siste han hadde i bruksstand. er bare ett lite rusthull på kanalen som jeg skal prøve å tette med glassfiber. men har ikke sett i alle kriker og kroker under enda...

tror den har stått i 9 år nå, så en avis fra 2000, men med en dråpe bensin i forgasseren startet den med en gang og heiste seg opp, og dro seg ut gjennom snøen, var morsomt det. kongebil[/u]

men tenker du å bruke en som vinterbil?
koxvold
Posts: 189
Joined: Thu 06 Sep, 2007 09:56

Post by koxvold »

såklart, så lenge tilstanden på den tillater det.

er intressert i å ta inn en gsa x3 fra frankrike, bra vinterbil til ca 15 all inn.

Visaen funker som bare det, men en gsa hadde jo vært litt mer morro, og med en webasto er jo bilvarmen i boks.

en tanke ....
Gs 1220 Club 1973 "Cecilie"
Visa Gt 1983 "Vilde" (solgt)
Citroen HY 1975
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Nok en GS berget! :)

Bilder?

H.SaX
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

for all del, jeg er ikke ukjent for taken på vinter gs/a selv.
den er nå ikke riktig berget enda da, skal se ordentlig hva som trengs, og så prøve å gjøre det. skal prøve å ordne bilder.
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Post by givretto »

??? "skal prøve å tette med glassfiber" ???
Hva skal dette bety? Hvorfor ikke gjøre det ordentlig?
Hilsen den nye eieren av Bruno/Amélie
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

givretto wrote:??? "skal prøve å tette med glassfiber" ???
Hva skal dette bety? Hvorfor ikke gjøre det ordentlig?
Hilsen den nye eieren av Bruno/Amélie
hmm hva mener du da? sveise nye kanaler?
jeg tenkte som så at hvis jeg fjerner rust best mulig, sprøyter de fulle av tectyl, tetter kanalene helt og fyller de med olje??
Un petit GS
Posts: 111
Joined: Mon 15 Jan, 2007 23:22
Location: Steinkjer
Contact:

Post by Un petit GS »

Jeg restaurerte en gang en Opel Olympia hvor det var hellt betong i kanalene... og smurt med tektyl over.

Den gikk sikkert kontrollen med glans, selv om det egentlig fungerte som et senkesett da ;)

Og noe dritt å reparere... gikk med mange kappskiver husker jeg :-P

Ble fin da: http://www.saveass.com/hsax/images/classics/opel51.png

Ikke noe å tenke på for deg sikkert ;)

Jeg sveisa et hull i kanalen på l'Orange i høst... og det som er verdt å merke seg er at disse kanalene allerede er ganske full av tektyl. Og tektyl som man sveiser i nærheten av brenner lett. Og da brenner det opp over i A og B stolpen, og det tar fyr i taktrekket.

Jeg krysser fingre og sveiser bittelitt om gangen for å fixe dette.

Ellers er egentlig glassfiber ikke så ille synes nå jeg. Det er alt etter om man skal restaurere eller reparere bilen. Bedre med glassfiberrep og bilen blir registrert, enn ikke for å si det sånn. Glassfiber rep er enkelt å fjerne om man en dag vil helrestaurere, samt at det ser like bra ut som sveis.

Men glassfiber = reparasjon, Sveis = restaureing.

Og jeg tror faktisk glassfiber er godkjent som rep av kanaler også. Og med riktig overflate behandling inni og utenpå samt skikkelig rengjøring før man begynner, så kan det vare i årsvis :)

Men jeg skiter vel i kirka her nå?
Med 7 helrestaureringer bak meg, så tar jeg sjansen. Har sveist mine kvadratmeter med tynnplate slik at jeg kan ta sjansen på å antyde at glassfiber rep egentlig ikke er så ille.

H.SaX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Un petit GS wrote:Jeg restaurerte en gang en Opel Olympia hvor det var hellt betong i kanalene... og smurt med tektyl over.

Den gikk sikkert kontrollen med glans, selv om det egentlig fungerte som et senkesett da ;)
En gubbe i grannbyn hade på den tiden en Chrysler Valiant -60. Han fyllde trösklarna med cement! Gick bra ända tills plåtresterna gav upp helt och han tappade en tröskel under färd........ :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Un petit GS wrote:Men jeg skiter vel i kirka her nå?
Med 7 helrestaureringer bak meg, så tar jeg sjansen. Har sveist mine kvadratmeter med tynnplate slik at jeg kan ta sjansen på å antyde at glassfiber rep egentlig ikke er så ille.

H.SaX
Når jeg sveiser inn ei bot på synbar plass av karosseriet så sveiser jeg den under. Legger så et tynt lag med glassfibersparkel for å komme i flukt med karosseriet. Så sparkling og lakking på vanelig måte.
Ellers synes jeg det stort sett er enklere å lage en ny platebit enn å lappe større hull med glassfiber.
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Jeg er helt enig med Jonsto her! Å reparere med å sveise inn en platebit er som regel både enklest og best.

Men det krever jo at en kan sveise, og det kan jo ikke alle. Jeg mener at en, når en skal utføre arbeid på en bil som skal bevares, bør gjøre det fagmessig fra starten av. Det er intet som er så permanent som det provisoriske....


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Post by gsak »

Skulle vel klare selve sveisingen greit, men man kommer jo ikke til undenifra i en kanal?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

gsak wrote:Skulle vel klare selve sveisingen greit, men man kommer jo ikke til undenifra i en kanal?
:shock: Nå er jeg ikke helt med. Eller tenker du på at du ikke får sveiset bota fra begge sider?
Mvh
Post Reply